۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۲۴۲۳ ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰ دسته: پول و بانک
۰

مجید کریمی مدیرکل دفتر مطالعات بازارهای مالی و بازرگانی وزارت اقتصاد، ضمن اشاره به کوتاهی بانک مرکزی در انتشار فهرست ابربدهکاران بانکی در سالیان گذشته گفت: بخشی از ابربدهکاران بانکی، تسهیلات کلان را گرفته‌اند و آن را صرف مواردی کرده‌اند که هیچ نفعی برای مردم نداشته، اما تورم حاصل از آن گریبان همه مردم را گرفته است.

به گزارش مسیر اقتصاد انتشار اسامی ابربدهکاران بانکی توسط وزارت اقتصاد دولت سیزدهم مود توجه کارشناسان مختلفی قرار گرفت. در این راستا برنامه عیار سه شنبه ۳۰ فرودین در قسمت پرونده ویژه به موضوع بررسی ابربدهکاران بانکی به عنوان سرآغازی برای شفافیت در نظام بانکی اختصاص داشت. مهمان این قسمت از برنامه مجید کریمی مدیرکل دفتر مطالعات بازارهای مالی و بازرگانی وزارت اقتصاد بود.

ابربدهکاران بانکی تورم بالا را به اقتصاد و مردم تحمیل کرده‌اند

کریمی در رابطه با اعطای تسهیلات کلان بانکی گفت: طبق آیین‌نامه بانک مرکزی حداکثر ۲۰ درصد سرمایه اولیه بانک را می‌شود به یک شخص اختصاص داد. همچنین از لحاظ قانونی به صورت مجموع نیز ۸ برابر سرمایه پایه بانک امکان پرداخت تسهیلات کلان وجود دارد و مابقی تسهیلات بانک‌ها باید در قالب وام‌های خرد باشد. تبصره ۱۶ بودجه ۱۴۰۱ نیز بانک مرکزی را مکلف می‌کند که تسهیلات کلان و اشخاص مرتبط با آن را شفاف کند و آن را به صورت عمومی منتشر کند.

وی ضمن اثرگذار بودن خلق اعتبار بانکی در شاخص‌های اقتصادی افزود: ابربدهکاران بانکی، تسهیلات بانکی را گرفته‌اند و آن را به چاله‌ای انداخته‌اند که هیچ نفعی برای مردم نداشته است، همین مسئله موجب تورم هم می‌شود زیرا از ظرفیت خلق پول بانک و از جیب آحاد جامعه برداشته شده است.

آسیب‌زا بودن رفتار دوگانه بانک‌ها در اعطای تسهیلات کلان

کریمی با اشاره به آسیب‌زا بودن این نوع از تسهیلات اعطایی گفت: شخصی بوده که تسهیلات کلان از بانکی دریافت کرده است و با این تسهیلات چند هکتار زمین خریده ولی اقساط را پرداخت نکرده است؛ بعد از افزایش قیمت زمین‌ها و رفتن پرونده به دستگاه قضایی، بخشی از همان زمین‌ها را فروخته و بدهی‌اش را داده و بقیه برای خودش مانده است.

مدیرکل دفتر مطالعات بازارهای مالی و بازرگانی وزارت اقتصاد با اشاره به رفتار دوگانه بانک‌ها در اعطای تسهیلات کلان به اشخاص بیان داشت: بانک‌ها معمولا بدهی افرادی که تسهیلات کلان گرفته‌اند ولی با آنها ارتباط دارند را امهال می‌کنند بنابراین هیچ وقت جزو مطالبات مجهول‌الوصول قرار نمی‌گیرند. در صورتی که این ارتباط وجود نداشته باشد، اسامی آن افراد منتشر خواهد شد.

کوتاهی بانک مرکزی در انتشار فهرست ابربدهکاران بانکی در سالیان اخیر

کریمی اظهار داشت: بر اساس قوانین بالادستی، وظیفه بانک مرکزی است که فهرست ابربدهکاران بانکی را منتشر کند. اما عملا شاهد اتفاق موثر در این زمینه نیستیم. در واقع اراده کافی در این زمینه از سوی بانک مرکزی وجود نداشته است. امیدواریم با این دولت و مدیریت جدید این اتفاقات انجام بگیرد، ولی اقدام اخیر وزارت اقتصاد از این نظر اهمیت دارد که سال‌های قبل، چنین کاری هم انجام نشده بود. چرا که شعار اصلی این دولت شفافیت است. عملکرد وزیر اقتصاد در روزهای آینده، نشان می‌دهد این کار نمایشی بوده یا نه.

وی همچنین تاکید کرد: علاوه بر تسهیلات کلان بانک‌ها، صورت‌های مالی تمام شرکت‌های دولتی در سامانه کدال منتشر شده است. همان شرکت‌هایی که می‌گفتند حیات خلوت مدیران هستند و موقع بررسی بودجه، همیشه روی آن‌ها حرف و حدیث بود. امیدواریم با گام هایی که بانک مرکزی برخواهد داشت و شفافیت‌هایی که انجام شده، سیاست‌گذاری پولی و بانکداری کشور ارتقاء پیدا کند. مسئله اصلی که در رابطه با تسهیلات کلان وجود دارد این است که برخی ابربدهکاران بانکی، با برنامه وارد شده‌اند یعنی از ابتدا همین قصد را داشتند که وام بگیرند و پس ندهند.

انتهای پیام/ پول و بانک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.