۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۱۴۳۵ ۰۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۰ دسته: تولید، صنعت خودرو
۰

«افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو»، «عرصه حداقل یک خودرو اقتصادی» و«توقف تولید خودروهای قدیمی و جایگزینی آن‌ها با خودروهای جدید»، ۳ دستور رئیس جمهور به خودروسازان در حوزه تولید خودرو است. اما اجرایی شدن این دستورات در سال ۱۴۰۱ نیازمند ایجاد تحول در روند فعلی عملکرد خودروسازان بزرگ کشور است.

مسیر اقتصاد/ در مطلب قبل عنوان شد که دستورهای رئیس جمهور در بازدید سرزده از ایرانخودرو بیشتر جنبه ترسیم وضعیت مطلوب دارد و  اغلب آن‌ها پیش از این هم مورد تاکید کارشناسان بوده است. همچنین در مطلب دیگری ۳ نقطه مغفول دستورهای خودرویی رئیس جمهور شامل «افزایش عمق ساخت داخل قطعات»، «کنار گذاشتن فعالیت‌های غیرمرتبط با خودروسازی» و «اصلاح شیوه مدیریت و سهامداری تو در تو» مورد بررسی قرار گرفت. اما میتوان گفت مهمترین بخش دستورهای خودرویی رئیس جمهور، به حوزه تولید خودرو مربوط می‌شود. «افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو»، «عرصه حداقل یک خودرو اقتصادی» و«توقف تولید خودروهای قدیمی و جایگزینی آن‌ها با خودروهای جدید»، ۳ دستور رئیس جمهور به خودروسازان در حوزه تولید خودرو بود.

افزایش ظرفیت تولید خودرو محقق می‌شود؟

افزایش تولید خودرو و رساندن سطح تولید به مقیاس اقتصادی، توصیه‌ای است که سال‌ها از سوی کارشناسان مورد تاکید قرار دارد و مقامات اجرایی دولت نیز بارها شعار آن را داده‌اند. به طور خاص سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت معدن و تجارت، در روز ۱۷ آذر ماه و در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار، ضمن تاکید بر لزوم افزایش عرضه از سوی خودروسازان گفته بود: «خودرو سازان تعهد داده‌اند که عرضه هفتگی خودرو داشته باشند که می‌تواند بازار را آرام کند. از سال آینده قطعا قرعه کشی نخواهیم داشت و با برنامه‌ریزی صورت گرفته، فاصله میان قیمت کارخانه و بازار کاهش خواهد یافت.»[۱]

اما آمارهای تولید خودرو در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد عملکرد خودروسازان در دولت سیزدهم نیز تغییر چندانی نکرده و اهداف اعلام شده از سوی دولت درخصوص میزان تولید سال ۱۴۰۰ نیز محقق نشده است. بر اساس برنامه تعیین شده از سوی وزارت صمت، قرار بود در سال جاری خودروسازان بزرگ کشور شامل ایرانخودرو و سایپا، ۱.۲ میلیون خودرو تولید کنند؛ اما آمارها حکایت از این دارد که میزان تولید خودرو از سوی دو خودروساز بزرگ کشور در سال ۱۴۰۰ در حدود ۹۰۰ هزار خودرو بوده است. در چنین شرایطی تحقق هدف افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو در سال ۱۴۰۱، به طور حتم نیازمند تغییر ریل اساسی و ایجاد تحول در صنعت خودرو است.

دستورهای رئیس جمهور در حوزه تولید خودرو عملیاتی است؟

عرضه خودرو اقتصادی جدید و جایگزینی خودروهای قدیمی با خودروهای به روز نیز به مانند افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت تولید، از جمله اهدافی است که سال‌هاست مورد تاکید کارشناسان قرار دارد و عملکرد خودروسازان در این زمینه نیز موفقیت آمیز نبوده است. به طور خاص کنار گذاشتن خودرو پراید از خط تولید سایپا سال‌ها زمان برد و انتظار خارج شدن خودروهایی همچون پژو، سمند و تیبا از خطوط تولید ایرانخودرو و سایپا در آینده نزدیک نیز بعید به نظر می‌رسد.

بنابراین هرچند دستورهای رئیس جمهور در حوزه تولید خودرو قابلیت اجرا دارد و سال‌هاست مورد تاکید کارشناسان قرار دارد، اما اجرایی شدن آن‌ها نیازمند ایجاد تحول در صنعت خودرو کشور است.

پینوشت:

[۱] ایرنا؛ شماره خبر: ۸۴۵۷۰۴۲۱

انتهای پیام/ تولید



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.