۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۱۰۲۲ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

بعد از وضع تحریم‌های غرب علیه روسیه، شرکت‌های بزرگی همچون BP و شل بخش انرژی روسیه را ترک کرده‌اند. اما در طرف مقابل شرکت‌های چینی از جمله شرکت ملی نفت چین (CNPC) و بزرگترین شرکت پالایشی چین (سینوپک)، اعلام کرده‌اند که قصد دارند در بخش انرژی روسیه حضور فعال تری داشته باشند.

به گزارش مسیر اقتصاد بعد از وقوع درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین، کشورهای غربی تحریم‌های متعدد و همه جانبه‌ای علیه روسیه وضع کردند. این تحریم‌ها موجب شد بسیاری از شرکت‌های غربی از بازار روسیه خارج شوند. برخی از شرکت‌های بزرگ غربی نیز بدون الزام تحریمی تصمیم گرفتند به فعالیت خود در بازار این کشور خاتمه دهند. شرکتهای بزرگ نفتی و گازی نیز از جمله شرکت‌هایی بودند که بخش انرژی روسیه را ترک کردند.

شرکتهای چینی جای خالی غرب در بخش انرژی روسیه را پر می‌کنند

بر اساس گزارش‌ها شرکتهای بزرگی همچون BP و شل بخش انرژی روسیه را ترک کرده‌اند و یا فرآیند خروج را آغاز کرده‌اند. اما در طرف مقابل شرکت‌های چینی از جمله شرکت ملی نفت چین CNPC، بزرگترین شرکت پالایشی چین (سینوپک) و شرکت‌های فعال در بخش معادن چین اعلام کرده‌اند که قصد دارند در بازار نفت، گاز و معادن روسیه حضور فعال تری داشته باشند و به نوعی جای خالی شرکتهای بزرگ غربی را پر کنند.

حضور شرکتهای چینی در بخش انرژی روسیه یک معادله برد برد برای دو طرف است؛ چراکه چین به مواد خام و انرژی نیاز دارد و روسیه نیز به صادرات این محصولات و منابع مالی حاصل از آن وابسته است.

توسعه معاملات چین و روسیه با سازوکارهای غیردلاری

روسیه و چین پیش از این نیز بخش قابل توجهی از مبادلات دوجانبه خود را از طریق سازوکارهای مستقل از دلار ترتیب داده بودند و توسعه تعاملات اقتصادی این دو کشور در کنار تحریم‌های دلاری روسیه، به طور حتم به توسعه سازوکارهای غیردلاری منجر خواهد شد. این روند علاوه بر اینکه تجارت دوجانبه روسیه و چین را از تحریم‌های آمریکا مصون می‌دارد، در بلندمدت به کاهش تسلط دلار بر مبادلات بانکی جهانی و قدرت تحریمی آمریکا منجر می‌شود.

در حال حاضر روسیه در ازای صادرات بخشی از محصولات خود به چین، یوآن این کشور را دریافت می‌کند و شرکت‌های متعدد روسی تا به حال اقدام به افتتاح حساب یوآنی در نظام بانکی چین کرده‌اند. بعد از تحریم روسیه از سوی شبکه‌های پرداخت غربی از جمله ویزا و مسترکارد، بانک‌های روسی درصدد این هستند که از سیستم پرداخت خرد کشور چین به جای سیستم‌های غربی استفاده کنند.

نزدیکی چین و روسیه نتیجه تحریم‌های غرب

هدف کشورهای اروپایی و آمریکا از تحریم اقتصاد روسیه، تنبیه این کشور و وادار کردن آن به عقب نشینی از اوکراین است؛ اما این اقدام کشورهای غربی یک نتیجه اجتناب ناپذیر دارد و آن هم نزدیکی بیشتر دو کشور روسیه و چین است.

درحالیکه اقتصاد کشورهای غربی بعد از تحریم روسیه از اثرات نامطلوب افزایش قیمت انرژی و تورم ناشی از آن رنج می‌برد، تحریم روسیه موجب می‌شود نفت و گاز این کشور با تخفیف بیشتری در اختیار چین قرار بگیرد؛ که یک امتیاز مهم برای چین در رقابت اقتصادی با آمریکا و اقتصادهای غربی محسوب می‌شود.

منبع: اویل پرایس

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.