۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۰۹۲۶ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۰ دسته: انرژی
۰

افزایش قیمت جهانی نفت ناشی از وقوع جنگ اوکراین، می‌تواند به رکودتورمی در اقتصاد کشورهای غربی منجر شود. از این رو یکی از اولویت‌های آمریکا تلاش برای عرضه بیشتر نفت به بازار جهانی است. در این راستا مقامات آمریکایی حتی به ونزوئلا پیشنهاد داده‌اند به شرط فروش مستقیم نفت به آمریکا، تحریم‌های نفتی این کشور را لغو می‌کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد بعد از وقوع درگیری بین روسیه و اوکراین، قیمت جهانی حامل‌های انرژی و به طور خاص نفت به شدت افزایش یافت؛ به طوریکه در مقایسه با ۳ ماه قبل قیمت هر بشکه نفت از کمتر از ۸۰ دلار به بیش از ۱۱۰ دلار رسیده است. افزایش قیمت نفت برای کشورهایی همچون آمریکا و کشورهای اروپایی، که به واردات نفت وابسته هستند، می‌تواند به رکود تورمی منجر شود و کاهش صنایع در کنار افزایش قیمت‌ها را درپی داشته باشد.

آمریکا خرید نفت از روسیه را تحریم کرد

علاوه بر این آمریکا برای وارد کردن ضربه جدی تر به اقتصاد روسیه، اخیرا خرید نفت این کشور از سوی پالایشگاه آمریکایی را تحریم کرده است. پیش از این نفت روسیه تقریبا ۵ درصد در بازار آمریکا سهم داشت و از این پس پالایشگاه های آمریکایی باید این بخش از نیاز خود را که روزانه بیش از ۶۷۰ هزار بشکه نفت در روز است، از دیگر کشورهای تولیدکننده تامین کنند.

در عین حال کشورهای اروپایی به دلیل وابستگی به مراتب بیشتر به واردات نفت و گاز روسیه، از تحریم این کشور در بخش انرژی صرف نظر کرده‌اند. تشدید جنگ در اوکراین و افزایش احتمال تحریم بخش انرژی روسیه از سوی اروپا، یا تصمیم روسیه به کاهش صادرات نفت و گاز به اروپا، می‌تواند در آینده نزدیک قیمت جهانی نفت را به مراتب بیشتر از میزان کنونی افزایش دهد؛ به طوریکه برخی از کارشناسان از نفت ۲۰۰ دلاری در سال جاری میلادی سخن گفته‌اند و مقامات روسی نیز اروپا و آمریکا را به نفت ۳۰۰ دلاری تهدید کرده است.

آمریکا برای کاهش قیمت نفت دست به دامان ونزوئلا شد

از این رو یکی از مهمترین برنامه‌های آمریکا در شرایط فعلی، تلاش برای عرضه بیشتر نفت به بازار و جلوگیری از افزایش قیمت آن است و در این زمینه به سراغ تمامی گزینه‌هایی که امکان عرضه نفت در کوتاه مدت به بازار جهانی را دارند، رفته است.

به طور خاص ونزوئلا، به عنوان کشوری که از سال ۲۰۱۹ میلادی هدف تحریم‌های آمریکا قرار دارد، یکی از اهداف مقامات آمریکایی برای افزایش عرضه نفت به بازار جهانی بوده است.

رفع تحریم به شرط فروش مستقیم نفت به آمریکا

در عین حال بر اساس اخبار منتشر شده، آمریکا برداشتن تحریم‌های نفتی ونزوئلا را به فروش مستقیم نفت به پالایشگاه های آمریکایی مشروط کرده است که نشان از نیاز جدی پالایشگاه‌های این کشور به جایگزینی نفت روسیه دارد.

برداشتن تحریم‌های نفتی ونزوئلا هرچند به سود اقتصاد این کشور است، اما میتواند در کوتاه مدت علاوه بر تامین نیازهای نفتی آمریکا، از افزایش بیشتر قیمت نفت را در بازار جهانی نیز جلوگیری نماید.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.