۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۰۸۴۳ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰ دسته: تولید
۰

محمدرضا یزدی‌زاده با اشاره به آسیب‌های نبود استراتژی صنعتی در کشور گفت: برآورد کارشناسان آن است که با ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، اقتصاد ایران از خام‌فروشی نجات پیدا می‌كند. اما نبود استراتژی صنعتی موجب شده است منابع حاصل از فروش نفت نیز بدون ایجاد پیشرفتی در توسعه صنعتی کشور، هدر برود.

محمدرضا یزدی‌زاده کارشناس اقتصادی درخصوص نبود استراتژی صنعتی در كشور در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: نبود استراتژی صنعتی در كشور ضربات بسیار سختی به اقتصاد ایران وارد كرده است و یکی از دلایل اصلی عدم حرکت در مسیر کاهش وابستگی به خام‌فروشی نفت محسوب می‌شود. استراتژی صنعتی می‌بایست بر اساس طراحی هرم صنعتی شدن كشور و براساس شناسایی حلقه‌های مفقوده صنعت و سرمایه‌گذاری‌ در صنعت، در هر بخش تدوین شود.

کوتاهی مسئولین اجرایی در تحقق سرمایه‌گذاری در صنعت کشور

وی در ادامه افزود: پالایشگاه ستاره خلیج فارس با سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد دلاری، روزانه ۳۷۰ هزار بشكه میعانات گازی را به كالاهای نهایی تبدیل می‌كند. این بدان معنی است كه اگر ۲۵ میلیارد دلار را در صنعت پالایش نفت، درست سرمایه‌گذاری كرده بودیم، ضمن برخورداری از ارزش افزوده بالای تولید فرآورده‌ها، نفت خامی برای صادرات نداشتیم و با توجه به بازار فرآورده‌ها در كشور‌های همسایه، تحریم نفتی ما، تاثیر چندانی بر اقتصاد نداشت.

منابع حاصل از صادرات نفت به دلیل نبود استراتژی صنعتی هدر می‌رود

یزدی‌زاده همچنین اظهار داشت: در سایر صنایع دیگر از جمله فولاد، آلومینیوم، سنگ‌های ساختمانی، سالامبور و غیره برآورد كارشناسان آن است كه با ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، كشور از خام‌فروشی نجات پیدا می‌كند. صنعت خودرو با سرمایه‌گذاری كمتر از ۵ میلیارد دلاری از وابستگی در تولید قطعات نجات می‌یابد و با سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد دلاری در بخش كشاورزی خودكفا می‌شویم. آیا مسئولین اجرایی كشور در دو دهه گذشته، با صدها میلیارد دلار درآمد نفتی، توجیه مناسبی برای عدم سرمایه‌گذاری صحیح ۵ درصد این درآمدها را دارند؟

انتهای پیام/ تولید



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.