۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۰۸۴۲ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰ دسته: کشاورزی
۰

بر اساس آمار گمرک، در بهمن ماه ۱۶۵۰۰ تن مرغ منجمد از ترکیه و برزیل به قیمت ۳۱ میلیون دلار وارد کشور شده است. هزینه واردات و توزیع مرغ منجمد در بهمن ماه برای دولت بیش از ۱۰۳۰ میلیارد تومان بوده اما آن را ۳۳۰ میلیارد تومان به مردم فروخته است. چنانچه دولت به جای واردات مرغ منجمد، از تولیدکنندگان داخلی هرکیلوگرم مرغ را ۳۱ هزار تومان خریداری و با قیمت ۲۰ هزار تومان بین مردم توزیع می‌کرد، علاوه بر حمایت از تولید در برابر واردات، با همین هزینه، ۷۰ هزار تن مرغ تازه تولید داخل با قیمت ارزان به دست مردم می‌رسید.

مسیر اقتصاد/ درحال حاضر قیمت مصوب فروش مرغ تولید داخلی حدود ۳۱ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است و دولت نیز هر کیلوگرم مرغ منجمد وارداتی از ترکیه و برزیل را به قیمت ۲۰ هزار تومان به مردم می‌فروشد. بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی، در ۱۱ ماه ابتدایی سال جاری بیش از ۱۰۲ هزار تن مرغ منجمد، عمدتا از کشورهای ترکیه و برزیل وارد کشور شده و برای آن ۱۹۵ میلیون دلار از منابع ارزی دولت پرداخت شده است. به این ترتیب هر کیلوگرم مرغ منجمد وارداتی عملا ۱.۹۱ دلار برای دولت تا درب گمرک هزینه داشته است.

قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ منجمد وارداتی ۶۰ هزار تومان است

اما باید در نظر داشت که در قیمت تمام شده واردات تنها هزینه حمل و نقل و بیمه تا درب گمرک لحاظ می‌شود و برای محاسبه قیمت تمام شده در بازار یک محصول وارداتی لازم است هزینه‌های نقل و انتقال کالا از گمرک، انبارداری و سود بازرگانی توزیع کنندگان نیز لحاظ شود.

به طور مثال بر اساس آمارهای گمرک هرکیلوگرم موز با احتساب تعرفه واردات ۲۰ درصدی برای این محصول، در نهایت ۰.۸ دلار برای وارد کننده تا درب گمرک هزینه دارد؛ که با احتساب نرخ ارز نیمایی، کمتر از ۲۰ هزار تومان می‌شود. اما قیمت موز در سطح خرده فروشی درحدود ۳۵ هزار تومان است؛ که نشان از افزایش بیش از ۶۰ درصدی قیمت از گمرک تا دست مصرف کننده نهایی به دلیل هزینه‌های انبار داری، حمل و نقل و سود سرمایه دارد.

بنابراین با فرض خوش بینانه افزایش قیمت ۳۰ درصدی مرغ منجمد وارداتی از درب گمرک تا دست مصرف کننده نهایی، در نهایت قیمت تمام شده هرکیلوگرم مرغ منجمد وارداتی بیش از ۲.۵ دلار است؛ که با احتساب نرخ ارز سامانه نیما بالاتر از ۶۰ هزار تومان تمام می‌شود.

هزینه ماهانه ۷۰۰ میلیارد تومانی دولت در واردات مرغ منجمد از ترکیه و برزیل

بر اساس آمار گمرک، تنها در بهمن ماه ۱۶۵۰۰ تن مرغ منجمد از ترکیه و برزیل به قیمت ۳۱ میلیون دلار وارد کشور شده است. با احتساب هزینه ۲.۵ دلاری واردات و توزیع مرغ منجمد از ترکیه و برزیل و نرخ ۲۵ هزار تومانی دلار در بهمن ماه، هزینه واردات و توزیع ۱۶۵۰۰ تن مرغ منجمد وارداتی برای دولت بیش از ۱۰۳۰ میلیارد تومان بوده است.

اما از آنجا که دولت مرغ منجمد وارداتی را با قیمت هرکیلوگرم ۲۰ هزار تومان به مردم می‌فروشد، با احتساب سهم واسطه‌ها، از این محل درآمدی کمتر از ۳۳۰ میلیارد تومان بدست آورده است. به این ترتیب تنها در بهمن ماه دولت بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان صرف واردات مرغ منجمد از ترکیه و برزیل و توزیع ارزان قیمت آن بین مردم کرده است.

چرا دولت مرغ را از تولیدکنندگان داخلی نمی‌خرد؟

فروش هر کیلوگرم مرغ منجمد وارداتی به مردم با قیمت هرکیلوگرم ۲۰ هزار تومان، هرچند در کاهش هزینه‌های مردم موثر است، اما به معنی اختصاص ۴۰ هزار تومان یارانه از سوی دولت به ازای هرکیلوگرم مرغ منجمد است که کمتر از ۱۰ هزار تومان آن به جیب مصرف کننده ایرانی می‌رود و بخش قابل توجهی از آن به تولیدکننده مرغ در کشورهای ترکیه و برزیل اختصاص یافته است.

در مقابل دولت می‌تواند همین هزینه را برای خرید مرغ از تولیدکنندگان داخلی نماید و مرغ تازه تولید داخل را با قیمت ۲۰ هزار تومان بین مردم توزیع کند. با هزینه ماهانه ۷۰۰ میلیارد تومانی از سوی دولت، این امکان فراهم است که نزدیک به ۷۰ هزار تن مرغ تازه از تولیدکنندگان داخلی خریداری شود و با قیمت ۲۰ هزار تومانی به دست مصرف کننده نهایی برسد. این اقدام علاوه بر حمایت از تولید داخلی، افراد بیشتری را با هزینه یکسان مشمول یارانه دولت می‌کند و کیفیت مرغ تحویلی به مردم را نیز افزایش می‌دهد.

نکته حائز اهمیت اینکه درحال حاضر ظرفیت تولید مرغ در کشور ماهانه بیش از ۳۰۰ هزار تن است و این امکان فراهم است که دولت به جای واردات، خرید مرغ تنظیم بازاری خود را از تولیدکنندگان داخلی انجام دهد.

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.