۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۰۵۵ ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

به گزارش سی ان بی سی، قرارداد تجارت آزاد نفتا از سابقه‌ای ۲۳ ساله برخوردار است. با اینحال ترامپ اعلام کرده درصورتی که نتواند آن را مطابق میل خود تغییر دهد، آمریکا از این قرارداد کنار خواهد کشید. از آنجا که درحال حاضر روابط تجاری بین کشورهای آمریکا، مکزیک و کانادا بسیار به یکدیگر وابسته است، کنار کشیدن آمریکا از این قرارداد رقابت پذیری شرکت‌ها و ۵ میلیون شغل را در این کشور در خطر نابودی قرار خواهد داد.

به گزارش مسیر اقتصاد از سی ان بی سی، قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی موسوم به نفتا، از سال ۱۹۹۴ اجرایی شده و تأثیر چشمگیری در افزایش تجارت آمریکا با کشورهایی همچون مکزیک و کانادا داشته است. دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا پیش از انتخاب نیز انتقادهای زیادی به سیاست‌های تجاری دولت‌های قبل داشته و بعد از شروع کار خود نیز در همان ابتدا اعلام کرد آمریکا تمایلی به شرکت در قرارداد تجارت آزاد بین کشورهای دو سوی اقیانوس آرام ندارد.

هرچند ترامپ تاکنون اقدامات عملی در جهت تضعیف یا رد نفتا انجام نداده اما در سخنان خود علیه این قرارداد تجارت آزاد موضع گیری کرده است. مذاکره مجدد و به روز رسانی این قرارداد با مشارکت دیگر کشورها، ممکن است اقدامی مناسب و قابل تأمل باشد، اما کارشناسان و مسئولین سابق تجارت خارجی آمریکا معتقدند چنانچه ترامپ تصمیم بگیرد به کلی از این قرارداد ۲۳ ساله کنار بکشد، زنجیره تولید بسیاری از محصولات تولیدی آمریکا و همچنین میلیون‌ها شغل در این کشور در خطر نابودی قرار خواهد گرفت.

کارشناسان معتقدند از نظر اقتصادی این اقدام میتواند بزرگترین اشتباه ترامپ باشد. ترامپ اخیرا دیداری با جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا داشته که یکی از محورهای این دیدار بحث بر سر قرارداد تجارت آزاد نفتا بوده است. کانادا و مکزیک به ترتیب اولین و دومین مقصد اصلی کالاهای آمریکایی هستند و آمریکا بیش از هر کشور دیگری به این دو کشور صادرات دارد. بنابراین تضعیف قرارداد تجارت آزاد نفتا میتواند میزان صادرات آمریکا را به شدت تحت تأثیر قرار دهد.

ترامپ اعلام کرده است که قرارداد تجارت آزاد نفتا را به شکل کنونی آن قبول ندارد و قصد دارد درخصوص نفتا دوباره با کشورهای دیگر وارد مذاکره شود تا به یک توافق جدید که بیش از پیش منافع آمریکا را تأمین مینماید دست یابد. او همچنین اعلام کرده است در صورتی که دستیابی به چنین توافقی در مذاکرات مجدد امکان پذیر نباشد، آمریکا از این توافق کنار خواهد کشید.

درحال حاضر روابط تجاری بین کشورهای آمریکا، مکزیک و کانادا بسیار به یکدیگر وابسته است و کنار کشیدن آمریکا از این قرارداد میتواند رقابت پذیری شرکت‌های آمریکایی را تحت تأثیر قرار دهد و شغل ۵ میلیون کارگری که به این قرارداد وابسته هستند را به خطر بیندازد.

قرارداد تجارت آزاد نفتا اقتصاد مقاومتی

کارشناسان معتقدند پیش از این آمریکا اقدامات زیادی را برای افزایش رقابت پذیری تولیدات داخلی خود انجام داده است اما کنار کشیدن از قرارداد تجارت آزاد نفتا میتواند بسیاری از اقدامات گذشته را بی اثر نماید.

اقدامی که لازم است درخصوص قرارداد تجارت آزاد نفتا صورت بگیرد، انطباق آن با شرایط و تغییراتی است که در ۲۳ سال گذشته رخ داده است؛ مانند گسترش چشمگیر استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند. اما کنار گذاشتن این قرارداد به هیچ عنوان اقدامی منطقی نیست و برخلاف منافع آمریکا خواهد بود.

درحال حاضر کالاهای تولیدی در آمریکا وابستگی زیادی به کشورهای مکزیک و کانادا دارند چراکه بخشی از زنجیره تولید آن‌ها در این دو کشور شکل گرفته است. بنابراین کنار کشیدن آمریکا از قرارداد تجارت آزاد نفتا به این معنی است صدمه زدن به زنجیره تولید این کالاهاست که میتواند رقابت پذیری تولیدات آمریکایی در تجارت جهانی را تحت تأثیر قرار دهد.

امروزه تولید بسیاری از محصولات پیچیده و پیشرفته با مشارکت شرکت‌های تولیدی مختلفی از کشورهای مختلف جهان انجام می‌گیرد و بر این اساس زنجیره‌های تولید منطقه‌ای و جهانی شکل گرفته‌اند. یکی از مهم‌ترین زنجیره‌های تولید منطقه‌ای که آمریکا در آن نقش دارد، در مشارکت با کشورهای کانادا و مکزیک است. به عنوان مثال بخش قابل توجهی از قطعات هواپیماهای تولیدی در آمریکا از این دو کشور وارد می‌شود و در مقابل بخش قابل توجهی از هواپیماهای تولیدی در آمریکا به کشورهای دیگر، ازجمله کانادا و مکزیک صادر میشود.

یکی از نتایج کنار کشیدن آمریکا از قرارداد تجارت آزاد نفتا، افزایش قیمت و دشواری واردات قطعات هواپیما خواهد بود که در نهایت خود را در قیمت تمام شده هواپیمای تولیدی در این کشور نشان میدهد. بنابراین نتیجه‌ی نهایی کاهش رقابت پذیری محصولات تولیدی آمریکا همچون هواپیما است.

تاکنون نامزد پیشنهادی ترامپ به عنوان نماینده تجاری دولت آمریکا و همچنین وزیر بازرگانی این کشور مورد تأیید نهایی قرار نگرفته و کار خود را آغاز نکرده‌اند. اما از این دو انتظار میرود مذاکرات تجاری آمریکا را به سمت دستیابی به توافقات تجاری آزاد و منصفانه با شرکای تجاری پیش ببرند. چراکه در غیر اینصورت خطرات زیادی تجارت خارجی و اشتغال آمریکا را تهدید خواهد کرد.

منبع: پایگاه خبری سی ان بی سی

لینک کوتاه: yon.ir/NAFTA



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.