۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۰۴۰۳ ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

سید عباس عباسپور کارشناس حکمرانی اندیشکده اقتصاد مقاومتی، در برنامه «گفتگوی اقتصادی» رادیو گفتگو، با اشاره به نقاط قوت و ضعف مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت: تغییر نرخ محاسبه و میزان فروش نفت در بودجه و کم‌برآوردی مبلغ ۹میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی بخشی از ابهامات موجود در مصوبات این کمسیون است. محاسبه نرخ حقوق ورودی و گمرکی بر مبنای نرخ سامانه «ETS»، اصلاح رابطه درآمدی شرکت‌ ملی نفت و بودجه و از طرفی استقلال مالی وزارت نفت از شرکت‌ ملی نفت ایران، شفافیت شرکت‌های دولتی، افزایش قیمت خرید تضمینی گندم، شفافیت تسهیلات کلان بانکی و حذف معافیت‌‌های زائد مالیاتی بخش مهمی از سایه روشن‌های مصوبات کمیسیون تلفیق است.

به گزارش مسیر اقتصاد سید عباس عباسپور، کارشناس بخش حکمرانی اندیشکده اقتصاد مقاومتی، با حضور در  برنامه «گفتگوی اقتصادی» رادیو  گفتگو در تاریخ چهارشنبه ۴ اسفند ماه، درباره نکات کلیدی مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱  نکاتی را مطرح کرد. عباسپور در ابتدا به دو بخش کلی در خصوص بودجه ۱۴۰۱ اشاره کرد. در بخش اول نکاتی درباره کاهش فروش اوراق، تغییر نرخ محاسبه ارز نفت صادراتی و افزایش سهم مالیات مطرح شد. اما در بخش دوم وی به تغییرات کلیدی کمیسیون تلفیق پرداخت و گفت: احکامی چون اصلاح رابطه مالی شرکت ملی نفت و بودجه، افزایش ۲۰درصدی سهم صندوق توسعه از فروش نفت، شفافیت شرکت‌های دولتی، افزایش حقوق و دستمزد، معافیت‌های مالیاتی خاص و در نهایت تسهیلات تکلیفی متعدد به تبصره‌های بودجه اضافه شده است.

پیش‌بینی میزان تحقق درآمدهای بودجه

عضو اندیشکده اقتصاد مقاومتی ادامه داد: تحقق درآمدهای بودجه در بخش‌های مختلف وضعیت متفاوتی دارد. مثلا در بخش نفت و در جریان مصوبات کمیسیون تلفیق، افزایش قیمت پیش‌بینی شده و میزان فروش نفت نوعی اختلال و ناترازی در بودجه ایجاد خواهد کرد و این منابع تا حدی محقق نخواهد شد. حتی کشورهای عضو اوپک و حاشیه خلیج فارس نیز اعدادی کمتر از پیش‌بینی ما برای فروش نفت خود در سال آینده خود درنظر گرفته‌اند.

بخش دیگری که نسبت به آن غفلت شده، بودجه متناظر با جبران مابه التفاوت نرخ ارز ترجیحی است. ابتدا قرار بود طبق لایحه بودجه، ارز ترجیحی به طور کامل حذف شده، نفت و فرآورده‌های آن با نرخ سامانه ets به فروش برسد. اما به تازگی کمیسیون تلفیق ۹ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ برای واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص داده است. همچنین برای عدم ایجاد ناترازی در منابع نفتی، این کمیسیون ۱۷۶ همت از مصارف تبصره ۱۴ را که قرار بود به یارانه نقدی خانوارها اضافه شود؛ برای جبران کاهش درآمدهای نفتی اختصاص داده است.

اما از این نکته غفلت شده که پیش بینی ۹ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی دچار کم برآوردی است. طبق آخرین گزارش بانک مرکزی، در ۱۰ ماهه ابتدای سال جاری، مبلغ ۱۳.۲ میلیارد دلار واردات با ارز ترجیحی برای تامین کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی صورت گرفته است. پس حداقل ۱۵ میلیارد دلار واردات با این نرخ تا پایان سال انجام خواهد گرفت. در سال آتی نیز  بدون در نظر گرفتن افزایش قیمت دلاری ناشی از تورم جهانی، ریسک‌های مرتبط با همه‌گیری کرونا، تنش‌ها و درگیری‌های نظامی، کشور حداقل نیازمند به ۱۵ میلیارد دلار ارز ترجیجی برای واردات کالاهای اساسی اشت. لذا در این زمینه حدودا ۶ میلیارد دلار کم برآوردی صورت گرفته است که با احتساب مابه التفاوت نرخ ارز ترجیحی و ets، بودجه ۱۴۰۱ حدودا با صد هزار میلیارد تومان کسری جدید منابع مواجه خواهد شد.

نقاط قوت مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱

وی افزود: طبق مصوبات کمیسیون تلفیق، ظاهرا بالاخره دولت مجاب شده نرخ حقوق ورودی و گمرکی را برای تمام کالاهای وارداتی  بر مبنای نرخ سامانه ets محاسبه کند. یکی دیگر از احکام موثر و قابل توجه درج شده در تبصره‌های بودجه، اصلاح رابطه درآمدی ۱۴.۵ درصدی شرکت‌ ملی نفت و بودجه و از طرفی استقلال مالی وزارت نفت از شرکت‌ ملی نفت ایران است.

عباسپور در انتهای برنامه گفت: تصویب احکامی مرتبط با شفافیت شرکت‌های دولتی، افزایش قیمت خرید تضمینی گندم، شفافیت تسهیلات کلان بانکی و حذف معافیت‌‌های زائد مالیاتی، بخش دیگری از نقاط قوت مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ است.

انتهای پیام/ حکمرانی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.