۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۹۷۹۱ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۳ دسته: دولت و حکمرانی
۴

محمد امینی رعیا مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی، ضمن اشاره به ۵ مصوبه مهم کمیسیون تلفیق بودجه مجلس یعنی «شفافیت تسهیلات کلان بانکها»، «افزایش نرخ خرید تضمینی گندم»، «افزایش مالیات حقوقهای نجومی»، «واریز منابع درآمدی اتاق بازرگانی به خزانه» و «تخصیص وام فرزندآوری» گفت: این مصوبات که امیدواریم در صحن هم رای بیاورد، تغییرات کلیدی کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه ۱۴۰۱ بوده است که عمدتا با نقش آفرینی نمایندگان جوان حاصل شده و باید هر چه سریعتر اجرایی شود.

محمد امینی رعیا مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی در مصاحبه با مسیر اقتصاد گفت: کمیسیون تلفیق بودجه مجلس امسال دو سه اقدام کلیدی و مهم داشته که نقش آفرینی نمایندگان جوان را نشان می دهد و جای تقدیر ویژه دارد.

واریز منابع درآمدی اتاق بازرگانی به خزانه

وی افزود: یکی از این اقدامات مصوبه واریز درآمد سه در هزار اتاق بازرگانی به خزانه است. اتاق بازرگانی تا کنون از محل بودجه و منابع عمومی درآمدهایی داشته که از ۱۰۰ میلیارد تا چند هزار میلیارد تومان برآورد می شود، اما بابت آن هیچ شفافیتی نداشته و به هیچ نهادی هم پاسخگو نبوده است.

مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی گفت: با این اقدام مجلس، این منابع از اتاق گرفته شده و به خزانه واریز می شود تا در خصوص هزینه کرد آن تصمیم گیری بشود. بهترین کار این است که چنین منابعی مستقیما برای حمایت از صادرات هزینه شود و در اختیار اتاق قرار نگیرد.

تخصیص وام فرزندآوری

امینی رعیا اضافه کرد: تخصیص وام فرزندآوری از محل منابع قرض الحسنه پس انداز و جاری بانکها، دیگر اقدام رو به جلو و جدید کمیسیون تلفیق بودجه مجلس بود که میتواند زمینه تسهیل و کمک به فرزندآوری را فراهم آورد. در سال های اخیر، مجلس توانست منابع قرض الحسنه که تا پیش از آن صرف خود بانکها می شد را به مردم برگرداند.

مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی اضافه کرد: در ۵ سال اخیر که وام ازدواج افزایش یافته، نزدیک به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان منابع قرض الحسنه در این قالب در اختیار مردم قرار گرفته که نسبت به گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.

شفافیت تسهیلات کلان بانکها

وی در ادامه گفت: دیگر اقدام مهم و بسیار کلیدی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در سال جاری، شفافیت تسهیلات و تعهدات کلان و اشخاص مرتبط بانک ها بود که اگر توسط بانک مرکزی اجرایی شود، زمینه جلوگیری از پرداخت تسهیلات کلان و رانتی را فراهم می کند.

امینی رعیا ادامه داد: این اقدام به نوعی جلوگیری از پرداخت «تسهیلات رانتی» با استفاده از ظرفیت «نظارت عمومی و مردمی» است و بر این مبنای دقیق و درست اعمال شده که خلق پول یک حق عمومی است و باید نظارت عمومی داشته باشد.

افزایش نرخ خرید تضمینی گندم

وی گفت: مصوبه مهم دیگر، افزایش نرخ خرید تضمینی گندم به ۹۵۰۰ تومان بود که جلوی واردات گندم و صادرات قاچاقی این کالای راهبردی را خواهد گرفت و باعث می شود منابع ارزی کشور به جای اینکه صرف واردات شود، معادل ریالی آن صرف تولید داخلی گندم بشود.

امینی رعیا ادامه داد: تعیین نرخ نادرست باعث شده بود کشور به واردکننده گندم تبدیل شود و امسال مجبور به هزینه کرد حدود ۳ میلیارد دلار برای محصول راهبردی شود.

افزایش مالیات حقوقهای نجومی

مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی اضافه کرد: دیگر تغییر کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۱ این بود که مالیات حقوق های بالا و نجومی را عادلانه کرد. در لایحه، پله های مالیاتی کم شده بود و این زمینه کاهش مالیات حقوقهای بالا را فراهم کرده بود.

امینی رعیا ادامه داد: کمیسیون تلفیق با افزایش پلکان های مالیاتی، حقوقهای نجومی را مشمول مالیات بیشتر کرد که هم درآمد دولت را افزایش می دهد و هم به عدالت نزدیک تر است.

وی در پایان گفت: امیدواریم این اقدامات مهم در صحن مجلس هم رای بیاورد و هر چه سریعتر اجرایی شود.

  1. شمافکرمیکنیدبا وام فرزندآوری ویاافزایش مالیات حقوقهای نجومی مشکل کسری بودجه واقتصادکشور وهم چنین کاهش نرخ باروری حل خواهدشد؟!
    یعنی اینقدر مسائل را ساده انگارانه تحلیل میکنید؟
    یامردم را ساده پنداشتید؟
    مشکلات اقتصادی فراترازاینهاست

    ۳۰
    • سلام برادر عزیز
      گوینده ادعا نکرده بااین کار مشکل بودجه یا اقتصاد حل می شود وحتی مشکل فرزند آوری.بلکه گفته چند اقدام مثبت. بله حل مشکلات راهکارهای زیاد ومتنوع وتدریجی لازم دارد این مسائل تاحدی می تواند کمک کند.مشکلات هم قابل حل است که دریک پیام دیگرذیل همین خبر به اختصار به آن اشاره کرده ام. امیدارم مدیر محترم آنرا در معرض دید قرار دهند.

      ۰۱

  2. امیدوارم روزی فرابرسدکه نمایندگان جوان واقتصاد دانان متعهدما به حل ریشه ای مشکلات بیاندیشند .

    ۱۰
  3. سلام عزیزان
    تصمیمات خوبی است ولی در مورد افزایش مالیات برحقوقهای نجومی اگر حقوقهای نجومی دربخش خصوصی است امر مثبتی است ولی اگر در بخش دولتی است اصلا باید جلو حقوقهای نجومی گرفته شود. باید اختیارات هیات مدیره ها در شرکتهای دولتی را محدود کرد. مهمترین مشکل اقتصادی ما تورم است که اگر حل شود بسیاری از مسائل دیگر حل می شود وکار اساسی برای حل مشکل تورم استقلال بودجه جاری از نفت واستقراض از بانک مرکزی وهر چیزی است که پایه پولی راافزایش می دهد. کار ساده ای نیست ولی غیر ممکن هم نیست.

    ۰۱


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.