۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۹۶۶۰ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای کارشناس: محمد حسین احمدی
۰

آمریکا بزرگترین ناوگان هسته‌ای جهان را در اختیار دارد و توسعه این صنعت مورد توافق هر دو حزب حاکم بر این کشور است. انرژی هسته‌ای پاک ترین و قابل اطمینان ترین منبع انرژی آمریکا محسوب می‌شود و اختصاص بودجه برای احیای رآکتورهای قدیمی و ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای جدید، جزو اقداماتی است که دولتمردان آمریکا قصد انجام آن را دارند.

به گزارش مسیر اقتصاد هجدهمین نشست سالانه وضعیت انرژی ایالات متحده توسط انجمن انرژی این کشور در تاریخ ۲۰ ژانویه سال جاری میلادی برگزار شد. این رویداد مدیران ارشد انجمن‌های تجاری بزرگ در صنعت انرژی را گرد هم می‌آورد تا در مورد اهداف و اولویت‌های سیاسی برای سال آینده صحبت کنند. ماریا کورسنیک، رییس انجمن انرژی هسته‌ای آمریکا در این نشست اظهار داشت: انرژی هسته ای قابل اعتمادترین و مقیاس‌پذیرترین منبع انرژی بدون کربن در اختیار این کشور است و سرمایه‌گذاران و مصرف‌کنندگان از نظر سیاست و تعهدات صنعتی بر نقش اساسی انرژی هسته‌ای متفق‌القول‌اند.

توسعه صنعت هسته‌ای مورد حمایت هر دو حزب آمریکا

توسعه صنعت هسته‌ای در آمریکا از حمایت قوی دوحزبی در کنگره و دولت بایدن برخوردار است که برای مثال می‌توان به افزایش اعتبارات لازم برای توسعه فناوری‌های جدید هسته‌ای و سرمایه‌گذاری‌های عمده صنعتی در بسته تاریخی زیرساخت دوحزبی[۱] اشاره کرد. بسته تاریخی زیرساخت دوحزبی که در اکتبر تصویب شد، سرمایه‌گذاری‌های عمده‌ای را برای صنعت به ارمغان آورد. بودجه ۱.۲ تریلیون دلاری شامل ۶ میلیارد دلار برای برنامه اعتباری هسته‌ای غیرنظامی است که از رآکتورهایی که در خطر تعطیلی هستند حمایت مالی می‌کند. این بسته همچنین ۲.۵ میلیارد دلار برای توسعه رآکتورهای هسته‌ای جدید اختصاص داده است.

توسعه SMR توسط بخش خصوصی در آمریکا

در بخش خصوصی ایالات متحده، بیش از ۶۰ فناوری هسته‌ای جدید به طور فعال در حال توسعه هستند و تقاضای بی‌سابقه‌ای برای رآکتورهای مدولار کوچک (SMR) وجود دارد، همچنین مشارکت بین‌المللی در راستای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای جدید در حال شکوفا شدن است.

انجمن‌های اقتصادی نیز به انرژی هسته‌ای به عنوان زمینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری برای توسعه کسب‌وکارها و دستیابی به اهداف خود می‌نگرند. بر طبق یک مطالعه جدید، درآمد بازار هسته‌ای برای شرکت‌های آمریکایی به تنهایی می‌تواند تا ۱۹۰۰ میلیارد دلار در طی ۳۰ سال آینده ارزش داشته باشد.[۲]

انرژی هسته‌ای تنها راه مقرون به صرفه برای تولید برق بدون کربن

انرژی هسته‌ای برای تولید برق بدون کربن حیاتی است و تنها روشی است که این امر را مقرون به صرفه می‌کند. بررسی هزینه‌های تولید برق هسته‌ای و توسعه این فناوری تایید کرده است که هزینه انرژی برای مصرف‌کنندگان کاهش می‌یابد. به عنوان مثال، زمانی که ایالت واشنگتن متعهد شد تا سال ۲۰۴۵ تمامی برق خود را پاک تولید کند، Energy Northwest گزینه‌های سبد انرژی خود را برای ۲۰ سال آینده ارزیابی کرد. در یک سناریوی کربن زدایی کامل، آنها دریافتند که منطقه شمال غربی اقیانوس آرام با گنجاندن نیروگاه‌های هسته‌ای موجود و جدید در ترکیب انرژی پاک خود می تواند سالانه بیش از ۸ میلیارد دلار صرفه‌جویی کند.

ماریا کورسینک در ادامه این نشست بیان داشت که در سال ۲۰۲۰، تولید برق از انرژی هسته ای برای اولین بار از نظر تولید کلی از زغال‌سنگ پیشی گرفت. در سال ۲۰۲۰ ، ۹۴ رآکتور آمریکا نزدیک به ۸۰۰ میلیون مگاوات ساعت برق تولید کردند. این در حالی است که در سال ۱۹۸۹، برای تولید همین مقدار به ۳۳ راکتور اضافی نیاز بود. (اشاره به بهبود بازدهی رآکتورها)

کنار گذاشتن انرژی هسته ای از سبد سبز آمریکا به معنای بازگشت به سوخت‌های فسیلی

وی همچنین به سیاست آلمان مبنی بر کنار گذاشتن انرژی هسته ای اشاره کرد که قیمت انرژی در آلمان در حال افزایش است. آخرین مهلت آلمان برای رسیدن به انتشار صفر گازهای گلخانه‌ای نزدیک است. با این حال، شاهد بازگشت بزرگترین اقتصاد اروپا به سوخت‌های فسیلی هستیم. تعطیلی رآکتورهای اتمی تصمیمی پرمخاطره است. اخیراً، مجمع عمومی ایلینویز، قانونی را برای حفظ نیروگاه‌های هسته‌ای خود تصویب کرد. این در حالی است که اگر این نیروگاه‌ها تعطیل می‌شدند، ایالت ایلینویز آمریکا بیش از دو برابر مقدار برقی که باد و خورشید در این ایالت تولید می‌کنند از دست می‌داد.

در حال حاضر، آمریکا با ۹۴ رآکتور فعال، بزرگترین ناوگان برق هسته‌ای در جهان را در اختیار دارد. این رآکتورها نزدیک به ۲۰ درصد از سبد تولید برق ایالات متحده را تشکیل می‌دهند. ایراد بزرگ این ناوگان عظیم هسته‌ای، عمر بالای آن‌هاست. میانگین سنی رآکتورهای هسته‌ای ایالات متحده نزدیک به ۴۱ سال است. احیای این ظرفیت نیاز به سرمایه‌گذاری دارد که در بسته زیرساختی تاریخی دوحزبی پیش‌بینی شده‌است.

پینوشت: 

[۱]  bipartisan infrastructure package

منابع:

[۲] گزارش UxC؛ ارزیابی بازار هسته‌ای جهانی

گزارش وضعیت صنعت هسته‌ای جهان در سال ۲۰۲۱

Nei.org

آژانس بین‌المللی انرژی

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.