۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۹۴۵ ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴ دسته: پایش اقتصاد مقاومتی، دولت و حکمرانی
۰

عمدۀ فعالیت های وزارت کشور در زمینۀ اقتصاد مقاومتی، به وظیفۀ کلی هدایت استان­ها در اقتصاد مقاومتی معطوف بوده است. با این وجود گزارش مشخصی از اقدامات صورت گرفته برای تمرکز­زدایی و و تفویض اختیارات به سایر استان­ های کشور که در راستای پروژه های مختص وزارت کشور می باشد، هنوز منتشر نشده است.

به گزارش مسیر اقتصاد پروژه های اولویت دار وزارت کشور که در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به تصویب رسیده به شرح زیر است:

وزارت کشور اقتصاد مقاومتی

نقد و بررسی پروژه های اقتصاد مقاومتی و عملکرد دستگاه در این زمینه

پروژۀ تمرکز زدایی، واگذاری و تفویض اختیارات کافی برای هر استان تاحدودی مرتبط با ماده سوم سیاست­های کلی اقتصاد مقاومتی است. با این وجود، به نظر می رسد پروژه دوم بیش از آنکه در چارچوب وظایف و توانمندی های وزارت کشور باشد، مربوط به وزارت راه و شهرسازی است.

علاوه بر پروژه­های فوق، وظیفه هدایت استان­ها در امر اقتصاد مقاومتی برعهدۀ وزارت کشور بوده است که در این زمینه، این وزارتخانه اقدامات متعدد و پیگیرانه ای انجام داده است.

در ادامه به بررسی ۲ پروژه اقتصاد مقاومتی وزارت کشور پرداخته و وضعیت عملکرد این وزارتخانه در اجرای آن مورد بررسی و بازبینی قرار می گیرد.

۱- تمرکز زدایی، واگذاری و تفویض اختیارات کافی برای هر استان

تمرکززدایی یکی از اقدامات مهم است که منجر به کاهش بروکراسی و پیشبرد سریع امور و اتخاذ تصمیمات شده و لذا از این منظر، در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است؛ کمااینکه هر بخش به مصالح حوزه خود بیش از برنامه ریز کلان آشناست و لذا از این جهت، مدیران بخشی می توانند برای مدیریت منابع خود بهتر تصمیم بگیرند.

به گفتۀ وزیر کشور، شرایط برنامه‌ریزی و اجرایی کشور به گونه‌ای بوده و هست که کمتر اختیارات، توزیع منابع و تخصیص منابع در سطح استان‌ها موجب توازن شده و نیاز است با تغییر نگاه و رویکرد، مجموعه اقدامات به گونه‌ای نو طراحی شوند تا موجب توازن، تعادل، استفاده از توان مناطق و ظرفیت‌های مردمی شود.

دکتر رحمانی فضلی در این زمینه بیان نموده است که استان‌هایی ظرفیت اداره خودشان را در حوزه اقتصادی دارند و لذا اگر دولت و مجلس مصلحت بدانند، این وزارتخانه حاضر است به پنج تا ۱۰ استان، از بودجه عمومی بخشی را به صورت مستقل به این استان ها اختصاص دهد.

هرچند اقدامات انجام شده در این زمینه نشان می دهد که این پروژه در حال پیگیری است، اما گزارش مشخصی در خصوص وضعیت پروژه و فعالیت های انجام شده در ارتباط با آن هنوز ارائه نشده است.

۲- تهیه واگن برای متروهای تهران و کلانشهرها

هرچند نسبت این پروژه با اقتصاد مقاومتی و وزارت کشور به خوبی مشخص نیست، اما این پروژه در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی به این وزارتخانه سپرده شده است. همچنین که این پروژه شاخص کمی و مشخصی برای ارزیابی ندارد.

طبق گزارش ارائه شده در آذرماه سال جاری، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، از طرف وزارت کشور مدیریت تأمین واگن­های مورد نیاز ۹ کلانشهر را برعهده دارد تا با برگزاری مناقصه، مراحل تولید آن در داخل آغاز شود. با مصوبه شورای عالی اقتصاد، ۲ هزار دستگاه واگن مترو برای ۹ کلانشهر با ۵۵ درصد داخلی سازی تولید می شود.  بیش از نیمی از این ۲ هزار واگن، به متروی شهر تهران اختصاص خواهد یافت.

همچنین طبق اعلام معاون توسعه سرمایه گذاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، میزان سرمایه گذاری برای تامین این واگن ها در مرحله نخست ۲ میلیارد یورو برآورد شده است که این میزان سرمایه گذاری با استفاد از فایناس شرکت های خارجی و صندوق توسعه ملی تامین خواهد شد.

طبق گفته معاون توسعه سرمایه گذاری ایدرو، بخش خصوصی با انجام سرمایه گذاری و مشارکت با شرکت های معتبر جهان می تواند با تولید قطعات مورد نیاز در زنجیره تولید این دو هزار واگن مترو فعال شود. تاکنون واگن های مورد نیاز متروی شهرها در داخل مونتاژ می شد و دولت درصدد است با انتقال تکنولوژی و دانش فنی با ۵۵ درصد ساخت داخل، این واگن ها در کشور تولید شود.

در دی ماه سال جاری، وزیر کشور با بیان اینکه شورای اقتصاد امضای قرارداد تخصیص دو هزار واگن را به شبکه مترو کشور را تایید کرده، اظهار داشته است که سهم بیشتر این واگن ها به کلانشهر تهران اختصاص خواهد یافت.

با توجه به اینکه هدفی کمّی و مشخص برای این پروژه تعریف نشده است، نمی توان در خصوص میزان پیشرفت آن اظهارنظر کرد. تنها می توان در این زمینه بیان نمود که اقداماتی در اجرای این پروژه انجام شده و ارزیابی بیشتر، منوط به ارائه اطلاعات تکمیلی توسط این وزارتخانه است.

جمع­ بندی

به­ نظر می­رسد که عمدۀ فعالیت های وزارت کشور در زمینۀ اقتصاد مقاومتی، به مدیریت اقدامات سه استانی که وزیر کشور در آن­ها به جانشینی رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی منصوب شده یعنی آذربایجان شرقی، لرستان و کرمان و همچنین وظیفۀ کلی هدایت استان­ها در اقتصاد مقاومتی معطوف بوده است.

هرچند که اقدامات موفقیت­ آمیزی در این سه استان که قرار است الگوی سایر استان­ها در اجرای اقتصاد مقاومتی باشند، انجام شده اما گزارش مشخصی از اقدامات صورت گرفته برای تمرکز­زدایی و و تفویض اختیارات به سایر استان­های کشور که در راستای پروژه های مختص وزارت کشور می باشد، هنوز منتشر نشده است.

منابع

۱- سایت معاون اول رییس جمهوری: کد خبر ۴۶۳۶

۲- پایگاه اطلاع رسانی سازمان برنامه و بودجه استان خراسان رضوی

۳- پایگاه خبری اقتصادآنلاین: کد خبر ۱۵۶۴۳۱

۴- خبرگزاری ایکنا: کد خبر ۳۴۹۷۳۲۵

۵- خبرگزاری شبستان: کد خبر ۵۸۹۶۹۹

۶- سایت عصرخودرو: کد خبر ۹۱۲۵۵

۷- پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور

۸- پایگاه اطلاع رسانی شرکت واگن سازی تهران

پینوشت:

این گزارش توسط شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی تهیه شده و در کتابچه سومین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی منتشر شده است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.