۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۹۳۶۸ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۰ دسته: مالیات کارشناس: علی ملک زاده
۰

پارلمان اتحادیه اروپا با هدف بهبود کارایی نظام مالیاتی، بر ضرورت برآورد سالانه و جامع شکاف مالیاتی تاکید کرده است. در گزارش این پارلمان جهت دهی بهینه سیاست‌ها و اقدامات، اندازه‌گیری اثربخشی آن‌ها و شناسایی سرریزهای مالیاتی، از آثار برآورد و تحلیل سالانه شکاف مالیاتی عنوان شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد پارلمان اتحادیه اروپا در گزارشی مفصل در سال ۲۰۱۹ ضمن برآورد میزان شکاف مالیاتی کشورهای اروپایی، توصیه‌هایی برای تخمین شکاف مالیاتی و کاهش آن ارائه نموده است. برخی از مهمترین توصیه ها در متن ذیل ارائه شده است.

لزوم برآورد سالانه اقتصاد زیرزمینی و شکاف مالیاتی توسط سازمان مالیاتی

اگر سازمان‌های مالیاتی بخواهند وظایفی را که دولت‌ها از آنها انتظار دارند به درستی انجام دهند، ضروری است که هر یک از آنها به صورت سالانه شکاف مالیاتی را برآورد کنند. برآورد برای هر سال برای کمک و هدایت آنها در سیاست‌ها و اقدامات و همچنین اندازه‌گیری اثربخشی آن اهمیت ویژه دارد.

تخمین شکاف مالیات بر ارزش افزوده نقطه شروع مناسب تخمین جامع شکاف مالیاتی

اکثر برآوردهای شکاف مالیاتی در حال حاضر فقط برای مالیات بر ارزش افزوده تهیه شده است. این پایه مالیاتی، نقطه خوبی برای شروع برآورد شکاف مالیاتی است. مالیات بر ارزش افزوده مالیات بر گردش مالی در یک اقتصاد است. در نتیجه شکاف مالیات بر ارزش افزوده، تخمین خوبی از اقتصاد سایه ارائه می‌دهد، که به نوبه خود ممکن است تخمین‌هایی را که باید از شکاف‌های مالیاتی دیگر انجام شود، ارائه دهد. با این حال، شکاف‌های مالیاتی پایه‌های دیگر نیز مهم هستند.

عدم برآورد مخارج مالیاتی (میزان معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی) قدرت حاکمیت را تضعیف می‌کند

مخارج مالیاتی اصطلاحی است که برای توصیف آن بخش از یک پایه مالیاتی موجود (مانند درآمد حاصل از اشتغال، یا سود شرکت) استفاده می‌شود که دولت تصمیم می‌گیرد به انتخاب خود آن‌ها را وصول نکند. (منظور معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی است)

اگر مخارج مالیاتی (میزان معافیت‌های داده شده) محاسبه و برآورد نشود، بدان معناست که یک عنصر اساسی از داده‌های مورد نیاز برای ارزیابی صحیح شکاف‌های مالیاتی از بالا به پایین در اکثر کشورها به راحتی در دسترس نیست.

استفاده از چنین کمک هزینه‌ها و تسهیلاتی، بخشی عادی از مدیریت مالی اکثر کشورها است، اما می‌تواند مقدار قابل توجهی داشته باشد. به عنوان مثال، معافیت‌های مالیاتی عمده ارائه شده در بریتانیا در سال مالیاتی ۲۰۱۷-۲۰۱۶ به ۴۰۶ میلیارد پوند رسید، در حالی که کل درآمدهای مالیاتی ۶۷۲ میلیارد پوند در همان سال بود. مخارج مالیاتی در بریتانیا، اگر به درستی ثبت شود به ۶۰ درصد مالیات جمع‌آوری شده می‌رسد. به نظر می‌رسد مقیاس این هزینه‌ها مستلزم مدیریت موثر این هزینه‌های مالیاتی باشد.

شناسایی سرریزهای مالیاتی با تحلیل شکاف مالیاتی

سرریزهای مالیاتی داده‌های مهم شکاف مالیاتی هستند، اما همه داده‌ها محدودیت‌هایی دارند و نیاز به تفسیر دارند. منظور از سرریزهای مالیاتی، انتقال منابع درآمدی و انحرافاتی است که به خاطر بهره مندی از نرخ پایین تر مالیات و به تبع پرداخت مالیات کمتر انجام می‌شود.

ارزیابی سرریز مالیاتی می‌تواند به مسئولان مالیاتی کمک کند تا علل شکاف‌های مالیاتی را شناسایی کنند. بررسی سرریز مالیاتی خطرات ناشی از سیستم‌های مالیاتی را ارزیابی می‌کند. خطراتی که در سطح بین المللی ایجاد می‌شود و آن خطراتی که سیستم‌های مالیاتی سایر کشورها برای آن ایجاد می‌کنند.

نتیجه اجتناب ناپذیر چنین ارزیابی سرریز مالیاتی این است که، اگر به درستی انجام شود، بزرگترین خطراتی را که منجر به شکاف‌های مالیاتی در یک سیستم مالیاتی می‌شود شناسایی می‌کند و راه‌هایی را پیشنهاد می‌کند که از طریق آن می توان به رفع آنها پرداخت.

به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا چنین ارزیابی را انجام دهند و سپس یک برنامه عملی برای رسیدگی به مسائل مربوطه با هدف کاهش شکاف مالیاتی ایجاد کنند.

منبع: پارلمان اتحادیه اروپا

انتهای پیام/مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.