۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۸۶۷۴ ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰ دسته: مسکن، هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

پوریا فتحعلی کارشناس اقتصادی، ضمن اشاره به شکست طرح‌های قبلی تامین مالی ساخت مسکن از طریق بازار سرمایه، مانع اصلی در این زمینه را دستوری بودن نرخ سود آن عنوان کرد و افزود: در بازار سرمایه ابزارهای متنوعی همچون «اوراق رهن ثانویه» برای تامین مالی ساخت مسکن وجود دارد که تا به حال به آن‌ها توجهی نشده است.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «ارزیابی الگوهای تامین مالی ساخت مسکن از طریق بازار سرمایه» روز سه شنبه ۵ بهمن ماه، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد. این نشست، هشتمین پیش نشست تخصصی از هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ ۱ اسفند سال جاری با موضوع «مسکن؛ پیشران تولید» برگزار خواهد شد. در این نشست ابعاد، الزامات و مهم‌ترین مسائل مربوط به تامین مالی پروژه‌های ساخت مسکن از طریق بازار سرمایه مورد بررسی قرار گرفت.

رونق تامین مالی ساخت مسکن با حذف سود دستوری از بازار سرمایه

پوریا فتحعلی کارشناس اقتصادی در این نشست ضمن تاکید بر ظرفیت بالای بازار سرمایه در تامین مالی در دیگر کشورها گفت: موضوع بازار ثانویه یا اوراق رهنی در همه جای دنیا در تامین مالی بخش مهمی از خرید مسکن یا ساخت را پوشش می‌دهد. اما در ایران متاسفانه به دلایلی نتوانستیم این بازار را راه‌اندازی کنیم. مجموعا دو بار این اوراق ارائه شده که ۱۳۰۰ میلیارد توامن به صورت صوری عرضه و خریداری شده است.

وی افزود: مساله این است که اوراق بازار ثانویه یا اوراق رهنی تا وقتی که نرخ در آن این چنین دستوری تعیین می‌شود، مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. نرخ وامهایی که پشتوانه اش اوراق رهنی هست نیز مشکل دارد. در وام مسکن موثر این اوراق ۲۱.۵ درصد ارزش دارد در حالیکه اوراق دیگر ۲۸ درصد ارزش دارد. یکی از مهم ترین ابزارهایی که از آن غافلیم، ابزار اوراق رهن ثانویه است که هم به بازرا سرمایه و هم به سیستم بانکی ربط دارد و لازم است با مشارکت این دو، رونق بگیرد.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.