۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۷۹۱۹ ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰ دسته: مسکن، هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

حسین عبداللهی کارشناس بخش مسکن اندیشکده اقتصاد مقاومتی، ضمن تاکید بر اهمیت مالیات‌های تنظیمی در بازار مسکن گفت: تجربه کشورهای دیگر نشان داده است چنانچه نرخ مالیات بر خانه‌های خالی بازدارنده تنظیم شود، میتواند در ساماندهی به بازار اجاره مسکن تاثیر بسزایی بگذارد.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «پایه‌های مالیاتی در بخش مسکن، آثار و اولویت‌ها» روز سه شنبه ۲۸ دی ماه، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در سازمان امور مالیاتی کشور برگزار شد. این نشست، هفتمین پیش نشست تخصصی از هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ ۱ اسفند سال جاری با موضوع «مسکن؛ پیشران تولید» برگزار خواهد شد. در این نشست ابعاد، الزامات و مهم‌ترین مسائل مربوط به لزوم به کارگیری ابزارهای مالیاتی همچون مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر خانه های خالی به منظور تعادل بخشی به بازار مسکن مورد بررسی قرار گرفت.

بازدارندگی نرخ مالیات بر خانه های خالی بازار اجاره را سامان می‌دهد

حسین عبداللهی کارشناس مسکن اندیشکده اقتصاد مقاومتی در این نشست گفت: نباید از یک مالیات انتظار داشته باشیم کل بازار مسکن را بهبود دهد. هر پایه مالیاتی کارکردهای مربوط به خود را دارد. به عنوان مثال مالیات بر خانه های خالی به این دلیل وضع شده است که عرضه واحدهایی که به عمد خالی مانده اند را محقق کند و از این مسیر بازار اجاره را سامان بدهد. تجربه کشورهای دیگر هم این مساله را تایید می‌کند که این نوع مالیات موثر است. دلیل موفقیت تجربه‌های خارجی این است که نرخ این مالیات بازدارنده بوده و به ۱ درصد تا ۳ درصد ارزش ملک رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه اجرایی کردن قانون مالیات بر خانه های خالی از چگونگی تدوین آن مهم تر است، افزود: همین ۲۵۰۰ خانه خالی که شناسایی شده چرا مالیاتش اخذ نشده است؟ نفس اقدام به اخذ این نوع مالیات می تواند بار روانی مناسبی داشته باشد و موجب عرضه این خانه ها شود. از سال ۹۴ سامانه ملی املاک و اسکان باید راه اندازی می شد ولی وزارت راه و شهرسازی این اقدام را انجام نداده است. مالیات سالانه املاک نیز اگرچه مالیات مناسبی است اما این مالیات نیز نیاز به زیرساخت دارد.

نقاط قوت قانون جدید مالیات بر خانه‌های خالی

وی افزود: نسخه جدید مالیات بر خانه های خالی نسبت به نسخه سال ۹۴ بهتر شده است، چرا که در سال ۹۴ بانک اطلاعاتی قانون مشکل داشت و سکونت به روز افراد ثبت نمی شد، اما در نسخه جدید خوداظهاری اضافه شده است که می تواند آمار را به روز کند. بهبود دیگری که در قانون رخ داد این بود که نرخ مالیات افزایش یافت و بازدارندگی این پایه مالیاتی را بالاتر برد. این نوع مالیات بنا نیست درآمدزایی برای دولت داشته باشد و یک نوع مالیات تنظیمی است که باید به مرور زمان درآمدش کمتر هم بشود.

عبداللهی در ادامه گفت:  یکی از نقاط قوت نسخه فعلی مالیات بر خانه های خالی در این است که در آن از قاعده مبنا استفاده شده است؛ به این معنی که تمامی خانه‌ها به طور پیش فرض خالی محسوب می‌شوند مگر اینکه صاحب آن اثبات کند که خالی نیست و یا میتواند از معافیت‌ها استفاده کند. نکته دیگر ارزش گذاری ملک است که چالش آن هم در قانون فعلی تاحدودی مرتفع شده است.

اصلاح بازار مسکن به یک بسته مالیاتی متنوع نیاز دارد

این کارشناس بخش مسکن تاکید کرد: شرایط فعلی بازار مسکن کشور به یک بسته مالیاتی شامل مالیات بر خانه های خالی، عایدی سرمایه و مالیات بر درآمد اجاره نیاز دارد. هر یک از بازارهای مرتبط با مسکن تحت تاثیر یکی از این پایه ها اصلاح می‌شود.

وی در پایان گفت: کنترل نوسان قیمت مسکن و سوق دادن سازندگان به ساخت خانه‌های مورد نیاز مردم به جای لوکس سازی، نیاز به استفاده از ابزارهای تنظیمی مالیاتی دارد که مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر خانه‌های خالی مهمترین آن‌ها هستند.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.