۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۷۳۵۷ ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰ دسته: کشاورزی
۰

رئیس هیات مدیره شرکت مادر تخصصی توسعه صنعت طیور در خصوص اثرات حذف ارز ترجیحی نهاده‌های دامی گفت: طبق محاسبات انجام شده در صورت حذف ارز ترجیحی واردات نهاده‌های دام و طیور، حداقل قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده ۶۰ هزارتومان و هر کیلو گوشت مرغ ۷۰ هزار تومان خواهد شد. همچنین در صورت عدم تامین سرمایه در گردش مورد نیاز تولیدکنندگان و حمایت مناسب از مصرف کنندگان، حدود ۷۰ درصد از ظرفیت تولید مرغ کشور از بین خواهد رفت.

برومند چهار آیین رئیس هیات مدیره شرکت مادر تخصصی توسعه صنعت طیور در گفتگو با مسیر اقتصاد ضمن اشاره به نقش ارز ۴۲۰۰ نهاده‌های دامی بر وضعیت تولید و مصرف این محصولات در کشور گفت: فارغ از بحث درست یا غلط بودن سیاست ارز ترجیحی نهاده‌های دامی، در حال حاضر این سیاست توانسته تا حدودی در تولید و مصرف مرغ، گوشت و سایر محصولات پروتئینی بازار متعادلی ایجاد کند.

وی در خصوص حذف ارز ترجیحی نهاده‌های دامی اظهار داشت: حذف این نرخ ارز یک جراحی بزرگ در اقتصاد محسوب می‌شود و هرگونه عدم تدبیر و ناهماهنگی در روند حذف آن می‌تواند عواقب خطرناکی برای کشور داشته باشد.

چهارآیین تصریح کرد: با توجه به اینکه دولت در خصوص حذف ارز ترجیحی نهاده‌های دامی برنامه منسجم و دقیقی ارائه نداده است، حذف این ارز با شرایط موجود به ضرر تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است.

روش‌های حمایت از تولید و مصرف کنندگان پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

رئیس هیات مدیره شرکت مادر تخصصی صنعت طیور ضمن اشاره به پیش شرط‌‌های حذف ارز ترجیحی نهاده‌های دامی گفت: شرط اصلی برای حذف این سیاست، پیش بینی نحوه حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است.

چهارآیین ادامه داد: دولت باید با ارائه تسهیلات کم بهره به واحدهای تولیدی، سرمایه در گردش آن ها را پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین نماید. برای این امر یک بستر شفاف نیاز است تا میزان تولید واحدها با میزان تسهیلات اعطا شده به آنها قابل سنجش باشد و انحرافی در تسهیلات اعطایی صورت نگیرد. اختصاص کارت خرید کالا نیز می تواند روش مناسبی برای حمایت از مصرف کنندگان است.

وی همچنین اظهار داشت: مسئله دیگری که در این زمینه مطرح است، لزوم حذف ارز ترجیحی گندم در صورت حذف ارز ترجیحی نهاده‌های دامی است. با افزایش قیمت نهاده‌ها، دامداران برای جبران هزینه‌های خود اقدام به جایگزینی گندم در خوراک دام و طیور خواهند کرد. این مسئله باعث کمیابی گندم در بازار نان خواهد شد و آسیب‌های جدی‌ تری برای کشور دارد.

حداقل قیمت مرغ پس از حذف ارز ترجیحی ۷۰ هزارتومان است

چهارآیین در خصوص تغییرات قیمتی پس از حذف ارز نهاده‌های دامی بیان داشت: پیش‌بینی ما این است که در بهترین حالت و بدون در نظر گرفتن تورم انتظاری، در صورت حذف ارز ترجیحی واردات نهاده‌های دام و طیور، قیمت هرکیلوگرم مرغ زنده ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان و هر کیلوگرم گوشت مرغ ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان خواهد شد. همچنین قیمت هر شانه تخم مرغ حدود ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان می‌شود.

وی در ادامه گفت : البته در صورت عدم تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی مرغداری، قیمت هر کیلو مرغ ممکن است تا مرز ۱۲۰ هزارتومان نیز برسد و ۷۰ درصد از صنعت مرغ کشور از بین خواهد رفت.

رئیس هیات مدیره شرکت مادر تخصصی صنعت طیور در آخر تصریح کرد: مسلما با افزایش قیمت محصولات پروتئینی، قدرت خرید بسیاری از دهک‌های درآمدی پایین می‌آید که این مسئله زنگ خطری برای دولت است زیرا کاهش محسوس قدرت خرید، اعتراضات گسترده مردمی را در پی خواهد داشت.

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.