۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۷۳۲ ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

به گزارش گاردین در سال ۲۰۱۶ عدم قطعیت در عرصه سیاست خارجی کشورهای جهان و به طور خاص خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و انتخاب ترامپ، تقاضای اوراق طلا را ۷۰ درصد افزایش داده و تقاضای جهانی طلای فیزیکی نیز به بیشترین میزان از سال ۲۰۱۳ رسیده است. چراکه در مواقع حساس و بحرانی، طلا بهترین کالا برای ذخیره ارزش سرمایه‌داران محسوب میشود.

به گارش مسیر اقتصاد از گاردین، در سال ۲۰۱۶ میلادی رأی مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا و انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا تقاضای جهانی طلا را به بیشترین میزان در ۴ سال گذشته رسانده است.

قیمت جهانی طلا اقتصاد مقاومتی

روی آوردن صندوق‌های سرمایه‌گذاری و دیگر مؤسسات سرمایه‌گذاری به خرید فلزات گرانبهایی همچون طلا برای حفظ ارزش دارایی‌های خود، موجب افزایش قیمت این کالا شده و از این رو مصرف کنندگان طلا با مشکل افزایش قیمت مواجه شده‌اند. طبق آخرین گزارشات جهانی تقاضای جهانی طلا در سال گذشته میلادی ۲ درصد افزایش یافت و به ۴۳۰۹ تن رسید که بیشترین میزان از سال ۲۰۱۳ است.

تقاضای جهانی طلا اقتصاد مقاومتی

تقاضای جهانی طلا در سال‌های اخیر

طلا به عنوان یک دارایی امن در زمان بحران‌های اقتصادی و سیاسی شناخته میشود و در سال گذشته تعداد متعددی از این بحران‌ها در کشورهای مختلف رخ داده است. این تحولات سیاسی متعدد مؤسسات سرمایه‌گذاری بزرگ را به سمت بازار طلا سوق میداد. در سال گذشته خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا بیشتری شوک را به بازار طلا وارد کرد و این درحالیست که در سال جاری نیز در کشورهای هلند، فرانسه و آلمان انتخاباتی برگزار خواهد شد که نتیجه آن‌ها میتواند بر میزان تقاضای جهانی طلا تأثیری بسزا داشته باشد.

از طرف دیگر تضعیف ارزش یوآن چین در کنار پایین بودن شدید نرخ‌های بهره در دنیا، خرید طلا را به مراتب جذاب تر کرده است و تقاضای خرید اوراق طلا را ۷۰ درصد افزایش داده است. در حال حاضر روش‌های بسیار متنوعی برای خرید و فروش طلا در سطح دنیا ابداع شده که کار را برای خریداران طلا آسان کرده است. بازار اوراق مبتنی بر طلا نیز یکی از این روش‌هاست.(در این بازار در واقع طلای فیزیکی خریداری نمیشود بلکه تنها اوراقی که ارزش آن‌ها برابر با مقدار معینی از طلاست خرید و فروش می‌گردد. میزان خرید و فروش طلا در این بازارها با میزان واقعی طلای جهان ارتباطی ندارد و به همین دلیل بدون افزایش میزان عرضه طلا امکان افزایش چشمگیر خرید و فروش این اوراق وجود دارد)

گرچه در سال گذشته تقاضای خرید اوراق طلا افزایش یافت، اما به دلیل افزایش قیمت این محصول در بازارهای جهانی، تقاضای جهانی طلا از سوی صنایع جواهر سازی کاهش یافته و به کمترین میزان در ۷ سال گذشته رسیده است. از طرف دیگر در سال گذشته تقاضای بانک‌های مرکزی برای خرید طلا نیز به دلیل کاهش دارایی‌های خارجی این بانک‌ها کاهش یافت.

در بین ماه ژانویه تا سپتامبر سال گذشته قیمت جهانی طلا ۲۵ درصد افزایش یافت و به همین دلیل خریداران طلا در کشورهای چین و هند، که بزرگترین بازارهای خرید طلا هستند، با کاهش مواجه شد. اما با اینحال در ماه‌های انتهایی سال گذشته میلادی قیمت جهانی طلا کاهش یافت و در نهایت سال را با افزایش قیمت ۸ درصدی به اتمام رساند.

به طور خاص در کشور هند که بزرگترین تولیدکنندگان جواهرات را دارد، در ابتدای سال گذشته به دلیل افزایش قیمت جهانی طلا این صنعت با مشکل مواجه شد و در ادامه نیز مشکلات ناشی از بخش بانکی و چاپ پول در این کشور مانع از رونق دوباره خرید و فروش طلا در بخش جواهر سازی شد. اما به نظر میرسد این کاهش تقاضا مقطعی باشد و در آینده نزدیک میزان تقاضای این بخش نیز برای طلا به طور چشمگیری افزایش یابد چراکه مردم کشور هند به طور تاریخی برای ذخیره دارایی‌های اضافه، طلا خریداری مینمایند.

در اواخر سال گذشته انتخاب ترامپ به عنوان ریاست جمهور آمریکا موجب شد دلار تقویت شود و در پی آن قیمت کالاهایی همچون طلا کاهش یافت. این کاهش قیمت موجب شد صنایع وابسته طلا در کشور چین و کشورهای راوپایی تاحدودی به رونق بازگردند.

با اینحال در صنایع جواهر سازی چین ذائقه مردم در حال تغییر است و برخلاف گذشته که مردم جواهراتی را ترجیح میدادند که طلای بیشتر و با عیار بیشتر داشته باشد، امروزه مردم بیشتر جواهرات دارای برند معروف و با طلای کمتر را ترجیح میدهند. همچنین مردم امروزه کمتر به خرید جواهر آلات استقبال نشان میدهند و در مقابل ترجیح میدهند درآمد خود را صرف مسافرت تفریحی بیشتر نمایند.

به هرحال میتوان گفت با وجود کاهش قیمت جهانی طلا در سال‌های اخیر به دلیل افزایش قیمت در سال گذشته، معدنکاران دوباره به فکر سرمایه‌گذاری بیشتر بر معادن طلا برای یافتن طلای جدید هستند، اما در صورت کشف معدن جدید نیز سال‌ها طول میکشد تا میزان عرضه‌ی طلا در بازار جهانی افزایش یابد. بنابراین به نظر میرسد افزایش تقاضای جهانی در سال جاری موجب افزایش قیمت این فلز گرانبها گردد.

منبع: پایگاه تحلیلی خبری گاردین

لینک کوتاه: yon.ir/GoldDemand



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.