۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۶۸۶۶ ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

سید عباس عباسپور کارشناس حکمرانی اندیشکده اقتصاد مقاومتی، در یک برنامه رادیویی با انتقاد از افزایش ۲ ساله سن بازنشستگی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: دولت باید با اقداماتی همچون جلوگیری از افزایش غیرمتعارف حقوق بازنشستگان، اصلاح قوانین مرتبط با مشاغل سخت و زیان‌آور، بازنگری درخصوص احتساب دوره تحصیلی در سوابق خدمت، تعیین حداقل سن لازم برای ورود به صندوق با توجه به منابع در دسترس، اصلاحات ساختاری در جهت افزایش بازده صندوق‌ها و درنهایت بازنگری در قانون کار، در جهت پایدارسازی منابع صندوق‌های تامین اجتماعی گام بردارد.

به گزارش مسیر اقتصاد سید عباس عباسپور، کارشناس بخش حکمرانی اندیشکده اقتصاد مقاومتی، با حضور در  برنامه «گفتگوی اقتصادی» رادیو گفتگو در تاریخ شنبه ۴ دی ماه، درباره افزایش سن بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۱ نکاتی را مطرح کرد.

تبصره ۲۰ لایحه بودجه در خصوص افزایش سن بازنشستگی چه می‌گوید؟

عباسپور در ابتدا به تبیین بند(د) تبصره ۲۰ لایحه بودجه ۱۴۰۰ پرداخت و گفت: در این بند از لایحه ذکر شده به منظور پایدارسازی منابع صندوق های بازنشستگی، از ابتداي سال ۱۴۰۱: ۱-سنوات خدمت مورد قبول برای بازنشستگی تمامی مستخدمین مرد و زن دارای حداقل مدرك کارشناسی معتبر در تمامی صندوق های بازنشستگی اعم از کشوری، لشکری، سازمان تامین اجتماعی، دو (۲) سال افزایش می یابد؛ ۲- حداقل و حداکثر سن بازنشستگی تمامی مستخدمین مرد و زن به هر میزان سابقه خدمت در صندوق سازمان تامین اجتماعی، دو سال افزایش می یابد. احکام قطعی هیئتهاي رسیدگی به تخلفات اداری برای بازنشستگی از این حکم مستثنی است؛ ۳- محاسبه حقوق بازنشستگی در تمامی صندوق های بازنشستگی اعم از کشوری، لشکری، سازمان تامین اجتماعی، براساس متوسط حقوق سه سال آخر زمان اشتغال خواهد بود.

نقاط ضعف پیشنهاد دولت در خصوص پایدارسازی منابع صندوق های بازنشستگی

این کارشناس با اشاره به تلاش دولت برای کنترل بدهی‌ها و پایدار سازی منابع صندوق‌ها گفت: اصولا  لایحه بودجه بستر قانونی مناسبی برای اصلاحات پارامتریک صندوق‌های تامین اجتماعی از طریق افزایش سن بازنشستگی نیست؛ چون به مدت یکسال اعتبار دارد و با قوانین دائمی کشور در این زمینه به خصوص قانون تامین اجتماعی در تعارض است.

وی افرود: هدف دولت از گنجاندن بند مربوط به افزایش سن بازنشستگی در لایحه بودجه، فراغت از پرداخت ۳۰ ماه پاداش سنوات بازنشستگان بوده اما به این نکته توجه نشده که اولا برای اصلاحات پارامتریک صندوق‌ها باید تمام افراد و بیمه‌گذاران مشمول قانون شوند؛ نه فقط عده ای خاص. ثانیا خود همین پیشنهاد باعث تغییر رفتار و تشویق کارکنان به بازنشستگی پیش از موعد و قبل از شروع سال آتی خواهد شد و فشار بیشتری را به صندوق های بازنشستگی وارد خواهد کرد.

پیشنهادهایی جهت بهبود وضعیت صندوق های بازنشستگی

عباسپور در انتهای برنامه با اشاره به راهکارهای کوتاه مدت در خصوص افزایش منابع صندوق ها گفت: می‌توان به جای پیشنهادهای غیرمناسبی همچون افزایش سن بازنشستگی در لایحه بودجهِ، با اقداماتی همچون جلوگیری از افزایش غیرمتعارف حقوق بازنشستگان، اصلاح قوانین مرتبط با مشاغل سخت و زیان‌آور، بازنگری در خصوص احتساب دوره تحصیلی در سوابق خدمت، تعیین حداقل سن لازم برای ورود به صندوق با توجه به منابع در دسترس، اصلاحات ساختاری در جهت افزایش بازده صندوق‌ها و درنهایت بازنگری در قانون کار در جهت پایدارسازی منابع صندوق‌های تامین اجتماعی گام برداشت.

انتهای پیام/ حکمرانی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.