۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۶۷۴۲ ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰ دسته: دولت و حکمرانی
۱

بهزاد بقایی کارشناس حکمرانی اندیشکده اقتصاد مقاومتی در یک برنامه رادیویی گفت: افزایش پلکانی حقوق و دستمزد از سوی دولت در بودجه ۱۴۰۱، زمینه حمایت از اقشار کم درآمد را فراهم می‌کند و لازم است در سال‌های آتی نیز همین رویه دنبال شود.

به گزارش مسیر اقتصاد سید بهزاد بقایی، کارشناس بخش حکمرانی اندیشکده اقتصاد مقاومتی، با حضور در  برنامه «گفتگوی اقتصادی» رادیو گفتگو در تاریخ سه شنبه ۳۰ آذر ماه، درباره ابزارهای کنترل تورم در بودجه ۱۴۰۱ و تورم زا بودن یا نبودن افزایش حقوق نکاتی را مطرح کرد.

نگاه انقباضی دولت در بودجه ۱۴۰۱

بقایی با بیان اینکه دولت در بودجه سال بعد به دنبال کنترل تورم است گفت: دولت دو رویکرد را در تدوین بودجه ۱۴۰۱ لحاظ کرده است. اول اینکه در بخش درآمدها به سمت افزایش درآمدهای پایدار حرکت کرده که موجب گردیده بخش مالیات به نسبت سال ۱۴۰۰ رشدی بیش از ۶۰ درصدی را به خود ببیند. دومین رویکردی که دولت مد نظر داشته، کنترل هزینه هایش بوده است که موجب گردیده رشد حجم بودجه عمومی به نسبت بودجه سال ۱۴۰۰، در حدود ۷ درصد باشد و در شرایطی که کشور با تورم بالای ۴۰ درصد روبروست، این حجم از رشد هزینه ها، موید نگاه انقباضی دولت در بودجه ۱۴۰۱ است.

مزایای افزایش پلکانی حقوق در بودجه ۱۴۰۱

این کارشناس با اشاره به تلاش دولت برای کنترل کسری بودجه گفت: دولت تلاش کرده در بخش حقوق ها که یکی از هزینه های مهم بودجه را شامل می شود، به نسبت سال های گذشته افزایش حقوق کمتری را انجام دهد.

وی با بیان اینکه به طور میانگین افزایش حقوق ها در سال آتی ۱۰ درصد خواهد بود، گفت: افزایش حقوق ها در سال آتی پلکانی خواهد بود و اقشار کم درآمد از افزایش حقوق بیشتری برخوردار خواهند بود. به طوریکه کمترین حقوق ۲۹ درصد رشد و بیشترین حقوق در حدود ۵ درصد رشد خواهد داشت.

بقایی افزود: در مدل افزایش پلکانی حقوق عدالت بیشتری حکفرماست و ضمن اینکه در کل افزایش حقوق در بودجه کمتر از سال گذشته است اما افراد کم درآمد، از افزایش حقوقی بیش از سال گذشته بهره مند می شوند.

فشار تورم بر قشر ضعیف در یک سال قابل جبران نیست

بقایی در انتهای برنامه با اشاره به تورم های بیش از ۳۰ درصد طی سالیان گذشته گفت: در سه، چهار سال گذشته همیشه تورم بالای ۳۰ درصد بوده و در این مدت میزان رشد درآمدها کمتر از رشد تورم بوده که موجب گردیده به اقشاری که حقوق پایینی می گیرند، فشار بیشتری وارد شود.

وی افزود: در این شرایط که تورم بالای ۴۰ درصد است و بر روی اقشار ضعیف جامعه هم فشار بالایی وجود دارد، توقع افزایش حقوق پایین امری نادرست است اما از آن طرف دولت به دلیل محدودیت های بودجه ای توان افزایش هم سطح تمام حقوق ها را ندارد.

بقایی ادامه داد: به همین دلیل است که در شرایط موجود حقوق ها باید به صورت پلکانی اضافه شود تا به نوعی با افزایش حدود ۳۰ درصدی حقوق اقشار ضعیف تر، بخشی از فشار گرانی ها بر آن ها کاهش یابد اما از آن طرف هم نباید انتظار داشت که با یک سال اجرای افزایش حقوق پلکانی، شرایط درست شود و حتما باید سیاست افزایش پلکانی حقوق توسط دولت طی سالیان آتی هم دنبال شود.

انتهای پیام/ حکمرانی

  1. - با این افزایش ۲۹ درصدی کف حقوق، باز هم مقدار حقوق کسانی که حقوق نجومی میگیرند بیشتر هست!!!

    - با توجه به تورم بالای ۴۰ درصد آیا امکان این نیست که سقف حداکثری حقوق، به ۲۰ میلیون برسه تا بشه حقوق های زیر پایین به ۱۰ میلیون نزدیک بشن؟؟؟

    - کسانی که حقوق بالا میگیرند طبیعتا منزل مسکونی و خودرو هم دارند. پس فشاری به آنها وارد نمی شود اما بیشتر هزینه های قشر ضعیف رو هزینه مسکن تشکیل میدهد.

    ۰۱


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.