۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۶۲۵۸ ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰ دسته: انرژی
۰

صالح رحیمی کارشناس اندیشکده اقتصاد مقاومتی در یک برنامه رادیویی با اشاره به وضعیت کیفیت و راندمان خودروها و تجهیزات مصرفی مردم، گفت: برای اصلاح الگوی مصرف در بخش انرژی، لازم است مجموعه‌ای از راهکارهای غیرقیمتی در دستورکار قرار بگیرد و اکتفا به افزایش قیمت اثرگذار نخواهد بود.

به گزارش مسیر اقتصاد صالح رحیمی، کارشناس بخش انرژی اندیشکده اقتصاد مقاومتی، با حضور در  برنامه «گفتگوی اقتصادی» رادیو گفتگو در تاریخ سه شنبه ۲۳ آذر ماه، درباره مفهوم انفال، محاسبه یارانه های انرژی و ضرورت طراحی بسته‌ای از روش های قیمتی و راهکارهای غیرقیمتی به بیان دیدگاه های خود پرداخت.

ضرورت وجود راهکارهای غیرقیمتی در کنار اصلاح قیمت‌ها

این کارشناس انرژی با اشاره به مفهوم انفال در متون دینی و قانون اساسی گفت: حکم توزیع به طور مساوی میان همه مردم مربوط به انفال نبوده است، بلکه برخی از اقسام دیگر بیت المال چنین حکمی داشته‌اند و انفال در اختیار حاکم است تا بر اساس مصالح عمومی از آن استفاده کند.

وی در ادامه برنامه با اشاره به ضرورت اعمال بسته جامعی از راهکارهای قیمتی و غیرقیمتی گفت: وضعیت راندمان خودروها، نوع شهرسازی و سبک زندگی مردم و همچنین نوع ساختمان‌سازی و کیفیت آن‌ها از نظر عایق بندی و دسترسی مردم به تجهیزات با راندمان بالا همگی در مصرف بنزین، گاز و برق موثر هستند. لذا چنانچه اصلاح قیمت ها در دستور کار قرار بگیرد، لازم است در کنار آن مجموعه ای از راهکارهای غیرقیمتی نیز اعمال شود وگرنه اثرگذار نخواهد بود.

نباید بر مبنای رقمی که هیچ اثر بودجه‌ای ندارد، برنامه ریزی کرد

رحیمی در پاسخ به این ادعا که قیمت بنزین باید ۲۰ هزار تومان باشد، گفت: کسی که از ورامین برای کسب درآمد به تهران می‌آید، چه طور برای هر لیتر بنزین ۲۰ هزار تومان پرداخت کند؟ از طرفی چنانچه بخواهید درآمد ناشی از افزایش قیمت بنزین را به طور نقدی به مردم بدهید، سرنوشت منابع انرژی کشور را با زندگی مردم گره زده‌اید.

وی در ادامه گفت: آژانس بین المللی انرژی در محاسبه یارانه انرژی برای کشورهای صادرکننده و واردکننده تفاوت قائل شده است. این آژانس یارانه کشورهای صادرکننده انرژی را چون به طور واقعی در بودجه لحاظ نمی شود، «یارانه ضمنی» می‌نامد اما یارانه کشورهای واردکننده را یارانه بودجه‌ای در نظر می‌گیرد. پس برای کشوری مثل ایران نمی‌توان بر اساس ارقامی که صرفا روی کاغذ است، برنامه‌ریزی کرد.

رحیمی ادامه داد: برای کشوری که شرایط ویژه‌ای دارد، حتی باید در استفاده از آمار دقت کرد تا آمار با معنا و ارزشمند باشند. برای مثال شاخصی مانند «شدت مصرف انرژی» اگر بدون لحاظ کردن آب و هوای متنوع، صنایع انرژی بر، تحریم و سایر مسائل، میان ایران و سایر کشورها مقایسه شود، ارزشی ندارد، اما اگر ایران با این شاخص نسبت به ۵ سال گذشته خودش سنجیده شود، می تواند مفید باشد. در حال حاضر ایران با شرایط ویژه ای مانند تحریم و بی ثباتی ارز روبرو است، لذا راهکارهای خاص خود را می‌طلبد.

مبنای محاسبات، نباید قیمت‌های جهانی باشد

محمدرضا اکبری رئیس كارگروه حكمرانی سیاستهای كلی انرژی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این برنامه رادیویی با اشاره به اینکه اصطلاح یارانه پنهان از نظر علمی مورد خدشه قرار دارد، بیان کرد: اینکه مبنای محاسبات قیمت انرژی در کشور را قیمت های جهانی بدانیم، صحیح نیست، چراکه سایر ابعاد زندگی مردم مانند حقوق و دستمزد با قیمت های جهانی سنجیده نمی‌شود.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.