۲۸ اسفند ۱۴۰۲

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۴۸۵۵ ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای کارشناس: مسعود صباغی
۰

تصمیم گیری درباره اضافه شدن انرژی هسته‌ای به عنوان یکی از منابع قابل قبول جهت سرمایه‌گذاری در سبد انرژی اتحادیه اروپا، عملا به تقابل کشورهای فرانسه و آلمان در سیاست گذاری تامین انرژی تبدیل شده است. پایداری در تامین برق و همچنین میزان انتشار کربن به عنوان مهمترین عوامل تصمیم گیری بلند مدت در نظر گرفته می‌شوند. در این میان فرانسه با سهم ۷۰ درصدی انرژی هسته‌ای در سبد تامین برق خود عملا عملکرد بهتری از آلمان که اتکا به انرژی‌های تجدیدپذیر دارد، برجای گذاشته است.

به گزارش مسیر اقتصاد اتحادیه اروپا باید تصمیم بگیرد که آیا انرژی هسته ای یک منبع انرژی پاک است یا خیر، اما این تصمیم سخت است، زیرا کشورها در مورد برچسب گذاری صحیح اختلاف نظر دارند. برخی از اعضای اتحادیه اروپا همانند فرانسه، که سرمایه‌گذاری‌های کلانی در زمینه هسته‌ای کرده اند و نسبت به استفاده از گاز وارداتی از روسیه محتاط هستند، انرژی هسته ای را به عنوان یک گزینه مناسب در نظر می گیرند. برخی دیگر از کشورها از جمله آلمان، معتقدند که زمان آن فرا رسیده است که از آن فاصله بگیرند و نگران زباله های هسته‌ای هستند.

انرژی هسته ای در سبد سرمایه گذاری سبز اروپا جای می گیرد؟

تصمیم گیری در خصوص انتخاب منابع انرژی که به عنوان سبد سرمایه گذاری سبز در نظر گرفته می شوند یک چالش قدیمی است که کمیسیون اروپا، بازوی اجرایی اتحادیه اروپا، باید در هفته های آینده آن را حل کند. در نهایت، تصمیم گیری در خصوص منابع مجاز سرمایه گذاری سبز، بر تلاش‌های اتحادیه اروپا برای رهبری جهان در زمینه تغییرات آب و هوایی موثر خواهد بود.

اورسولا واندرلین، رئیس کمیسیون اروپا در این خصوص می گوید: ما به انرژی‌های تجدیدپذیر بیشتر و هسته ای به عنوان یک منبع پایدار انرژی نیاز داریم. ما همچنین در دوران گذار به گاز طبیعی نیز نیاز داریم.

نظرات او این انتظار را افزایش داد که احتمالا کمیسیون اروپا، انرژی هسته‌ای را به عنوان یکی از گزینه ها در سبد انرژی پاک می گنجاند.

انرژی هسته‌ای، پاسخ به یک سوال ریاضی است، نه سیاسی

جاکوب کرکگارد، کارشناس ارشد صندوق آلمانی مارشال ایالات متحده گفت این که کمیسیون اروپا، انرژی هسته‌ای را به عنوان یک منبع پاک اعلام نماید به دلایل زیست محیطی و سیاسی، «تصمیم درستی» است.

سدریک او، وزیر امور خارجه بخش دیجیتال فرانسه نیز در این زمینه گفت که انرژی هسته‌ای یک سوال ایدئولوژیک نیست، یک سوال ریاضی است. وی ادامه داد: برای کاهش انتشار کربن، شما به یک منبع انرژی پایدار نیاز دارید؛ به انرژی که به میزان تابش خورشید یا سرعت باد وابسته نباشد.

مهمترین چالش منتقدان، زباله های هسته‌ای است

هنینگ گلایستاین، مدیر انرژی، آب و هوا و منابع در گروه مشاوران اوراسیا در خصوص مخالفت با گنجاندن انرژی هسته‌ای در طبقه‌بندی سبز اتحادیه اروپا به رهبری آلمان، تاکید می‌کند که این فناوری برای دستیابی به اهداف پایداری، از جمله ایجاد گذار به اقتصاد دایره‌ای مناسب نیست. مشکل اصلی منتقدان این است که هیچ راه حلی برای ذخیره سازی طولانی مدت زباله‌های هسته‌ای وجود ندارد و همه راه حل های فعلی موقتی هستند.

صندوق جهانی طبیعت گفته است که طبقه‌بندی هسته‌ای در سبد سرمایه گذاری سبز اروپا به‌رغم انتشار بالای گازهای فسیلی و زباله‌های رادیواکتیو تولید شده، امکان سبزشویی میلیاردها یورو بودجه برای این فعالیت‌ها را فراهم می‌کند.

مسیر پایدار فرانسه یا متزلزل آلمان، مسئله این است؟

در خصوص استفاده از انرژی هسته ای در سبد انرژی کشورهای اروپایی، دیدگاه‌های متضاد دو اقتصاد بزرگ و تأثیرگذارترین دولت‌های اتحادیه اروپا یعنی فرانسه و آلمان چالش برانگیز شده است. فرانسه با ۵۶ نیروگاه هسته‌ای فعال، ۷۰ درصد از برق مورد نیاز خود را از طریق نیروگاه های هسته‌ای تولید می‌کند. آلمان نیز با وجود دارا بودن شش نیروگاه هسته‌ای که ۱۲ درصد از برق مصرفی این کشور را تامین می‌کنند قصد تعطیل کردن تدریجی این نیروگاه‌ها را دارد.

در این میان فرانسه به دلیل اتکا به پایداری بالای انرژی هسته‌ای، کمترین مشکل را در تامین برق خود حتی در فصول سرد سال داشته است. اما آلمان به دلیل اتکای به انرژی‌های تجدیدپذیر که همواره تابع تغییرات فصلی بوده و دارای نوسان زیادی در میزان تولید برق در دوره های مختلف هستند، دچار مشکلات فراوانی در فصول سرد سال می شود.

پیش بینی افزایش بی سابقه قیمت گاز در زمستان

طی سال‌های اخیر تولید برق از منابع برق‌آبی و بادی به دلیل خشکسالی و تغییرات اقلیمی دارای نوسان زیادی بوده و باعث افزایش سهم سوخت‌های فسیلی در سبد انرژی کشورهای اروپایی شده است. در واقع گسترش هر چه بیشتر استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، منجر به استفاده بیشتر از گاز طبیعی برای مواقع غیر فعال شدن این منابع ناپایدار خواهد شد.

کشورهای اروپایی بیش از ۹۰ درصد از نفت و گاز طبیعی مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین می‌کنند و این مورد نیز ریسک‌های ویژه‌ای را در حوزه انرژی متوجه کشورهای اروپایی ساخته است. به همین دلایل نیز نیاز به منابع تولید انرژی پایداری که نوسان کمتری دارند همچون انرژی هسته‌ای، طی سال‌های اخیر مورد توجه کشورها قرار گرفته است.

منبع: سی ان پی سی

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.