۲۸ اسفند ۱۴۰۲

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۴۸۲۰ ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

محمد امینی رعیا کارشناس مسائل اقتصادی، ضمن مشابه دانستن تصمیم دولت در عرضه مرغ ۲۰ هزار تومانی با تصمیم دولت قبل در اعطای ارز ۴۲۰۰ تومانی به تمامی کالاهای وارداتی، گفت: دولت سیزدهم باید از تجربیات ناموفق دولت قبل درس بگیرد و از تصمیمات غیرمنطقی و ناپایدار برای مدیریت قیمت‌ها خودداری کند؛ چراکه اتخاذ تصمیمات غیرمنطقی و ناپایدار، نتیجه‌ای جز هدر رفت منابع و افزایش التهابات بازار درپی نخواهد داشت.

محمد امینی رعیا کارشناس اقتصادی و مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی، در گفتگو با مسیر اقتصاد ضمن تاکید بر اهمیت برنامه ریزی دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، خصوصا کالاهایی که سهمی قابل توجه در سفره خانوارهای کم درآمد دارند، گفت: در عین حال مدیریت بازار و قیمت ها نیازمند تصمیمات هوشمندانه‌ای است که بتواند بر مبنای صحیحی انجام بگیرد و پایدار بماند.

تصمیمات ناپایدار برای مدیریت قیمت ها نتیجه‌ای جز هدر رفت منابع ندارد

امینی در همین راستا با اشاره به  قیمت‌گذاری در بازار مرغ افزود: اینکه مرغ منجمد ۲۵ هزار تومانی با تصمیم ستاد تنظیم بازار به یکباره ۲۰ هزار تومان شود، نه تصمیم درستی است، نه پایدار خواهد بود. به این معنی که کاهش قیمت عرضه یک محصول به پایین تر از قیمت تمام شده آن، که پیش از این مبنای قیمتگذاری بوده است، از منطق اقتصادی برخوردار نیست و به دلیل محدودیت منابع دولت، نمی‌تواند پایدار بماند.

وی ادامه داد: تجربه میدانی نیز به این نکته اشاره دارد که صرف عرضه مرغ به قیمت پایین‌تر از نرخ مصوب، موجب ثبات در این بازار نخواهد شد بلکه نتیجه عکس می‌دهد و موجب نوسان در قیمت ها نیز می‌شود. چنین تصمیم‌هایی که به طور قطع نمی‌تواند به طور پایدار و دائمی در بازار حاکم باشد، نتیجه‌ای جز هدر رفت منابع دولت درپی ندارد.

مدیریت بازار با استفاده از تجربه وضع ارز ترجیحی

مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی ضمن اشاره به سیاست ناموفق دولت قبل در اعطای ارز ۴۲۰۰ تومانی به تمامی کالاهای وارداتی در چند ماه ابتدایی سال ۹۷، ادامه داد: دولت سیزدهم باید از تجربه ناموفق دولت قبل درس بگیرد و از تصمیمات غیرمنطقی و ناپایدار برای مدیریت قیمت ها خودداری کند. تصمیم به اعطای ارز ترجیحی به تمامی کالاهای وارداتی موجب افزایش چندبرابری ثبت سفارش واردات در شرایط بحران ارزی کشور شد و نتیجه‌ای جز هدر رفت منابع و تشدید مشکلات بازار ارز کشور درپی نداشت.

امینی در پایان ضمن تاکید بر لزوم استفاده از تجربه دولت قبل در شیوه مدیریت بازار و قیمت ها افزود: چنانچه این دولت هم بخواهد برای حل مشکلات معیشتی مردم شتابزده عمل کند و تصمیمات غیرمنطقی و ناپایدار اتخاذ کند، بعد از مدت کوتاهی مجبور به لغو تصمیمات خود خواهد شد و اینطور به مردم و کارشناسان القا می‌شود که دولت فاقد توان کارشناسی لازم برای فائق آمدن بر مشکلات معیشتی مردم است و چنین تصوری التهابات موجود در بازار را تشدید خواهد کرد.

انتهای پیام/ حکمرانی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.