۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۴۷۸۶ ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰ دسته: پول و بانک
۰

بانک مرکزی آرژانتین به تازگی به تمامی موسسات مالی و بانک‌های این کشور دستور داده است که از خرید دلار و افزایش میزان ارز خارجی در ترازنامه خود پرهیز کنند. این اقدام با هدف جلوگیری از افزایش میزان تقاضا برای ارز خارجی و در نتیجه افزایش نرخ آن در دستورکار قرار گرفته است. افزایش نرخ ارز خارجی و در نتیجه کاهش ارزش پول ملی، مهمترین دلیل افزایش نرخ تورم به بالای ۵۰ درصد در آرژانتین عنوان شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد نرخ تورم در آرژانتین در ماه‌های اخیر روندی صعودی داشته و درحال حاضر به عدد ۵۲ درصد رسیده است. با توجه به نزدیکی انتخابات مجلس در این کشور، مقامات دولتی کاهش تورم و جلوگیری از افت ارزش پول ملی را به طور جدی در برنامه‌های خود قرار داده‌اند. جلوگیری از خرید دلار توسط بانک های تجاری نیز با همین هدف در دستورکار قرار گرفته است.

بانک مرکزی خطاب به بانک های آرژانتین: حق خرید دلار ندارید!

بر این اساس بانک مرکزی آرژانتین به تازگی به تمامی موسسات مالی و بانک های این کشور دستور داده است که از خرید دلار و افزایش نرخ ارز خارجی در ترازنامه خود پرهیز کنند. این اقدام با هدف جلوگیری از افزایش میزان تقاضا برای ارز خارجی و در نتیجه افزایش نرخ آن در دستورکار قرار گرفته است.

در حال حاضر نرخ غیر رسمی دلار در آرژانتین به بیش از ۲۰۰ پزو رسیده است که دست کم ۱۰۰ درصد بالاتر از نرخ رسمی آن است. انتظارات بالای تورمی و نوسانات نرخ ارز موجب شده است به طور معمول تقاضا برای ارز خارجی در بازار افزایش یابد و کاهش ارزش پول ملی یکی از مهم ترین دلایل تورم بالای ۵۰ درصدی عنوان شده است.

در چنین شرایطی بانک مرکزی آرژانتین در تلاش است با محدود نمودن خرید دلار از سوی بانک‌ها، شرایط را برای ایجاد ثبات بین عرضه و تقاضا و در نتیجه جلوگیری از روند افزایش نرخ ارز در بازار غیررسمی فراهم نماید.

بانک‌ها ابزار حاکمیت در تثبیت شرایط اقتصاد کلان

این اقدام دولت آرژانتین نشان از آن دارد که دولت به بانک های تجاری به مثابه بنگاه‌هایی با هدف کسب سود نگاه نمی‌کند و از آن‌ها انتظار دارد در راستای ایجاد ثبات اقتصادی و تحقق اهداف حاکمیت نقش آفرینی کنند.

در عین حال باید توجه داشت که چنین دستوراتی از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها در وهله اول نیازمند استقلال تصمیم گیران سیاست‌های پولی از شبکه بانکی است و در وهله دوم لازم است بانک مرکزی از ابزارهای نظارتی و تنبیهی خود به نحو احسن استفاده نماید؛ چراکه بسنده کردن به توصیه در چنین شرایطی هیچگاه به نتیجه مطلوب نخواهد رسید. به طور مثال برای جلوگیری از تقاضای ارز از سوی بانک های تجاری لازم است از پذیرش سود حاصل از خرید و فروش ارز در ترازنامه بانک‌ها جلوگیری شود و تمامی سود حاصل از این اقدامات به عنوان مالیات در بخش هزینه‌های بانک نیز لحاظ شود.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.