۲۸ اسفند ۱۴۰۲

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۳۷۹۴ ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

بر اساس قرارداد «توافق همکاری اقتصادی جامع» هند و امارات هدفگذاری کرده‌اند که تا ۵ سال آینده، تجارت دوجانبه دو کشور در بخش کالا به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار در سال برسد. هند در سال‌های اخیر رویکرد دوجانبه گرایی و انعقاد توافقات تجاری دوجانبه با کشورهای هدف تجاری را در دستورکار قرار داده و توافق اقتصادی و تجاری با امارات نیز در همین راستا منعقد شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد کشورهای هند و امارات به تازگی بر سر انعقاد یک قراداد همکاری با عنوان «توافق همکاری اقتصادی جامع»[۱] به تفاهم رسیده‌اند که قرار است بر اساس آن همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور تقویت شود. مهمترین بخش از این برنامه مشترک توسعه تجارت دوجانبه تا سطح ۷۰ درصد بیشتر از میزان فعلی در طول ۵ سال آینده است.

تجارت دوجانبه ۱۰۰ میلیارد دلاری هند و امارات تا ۵ سال آینده

بر اساس این قرارداد دو کشور هدفگذاری کرده‌اند که تا ۵ سال آینده، تجارت دوجانبه در بخش کالا بین هند و امارات به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار در سال برسد. در حال حاضر تجارت کالایی بین هند و امارات در حدود ۶۰ میلیارد دلار در سال است و قرارداد جدید این امکان را فراهم خواهد کرد که تجارت دوجانبه دو کشور تقویت گردد.

نکته قابل توجه اینکه تنها بخشی از «توافق همکاری اقتصادی جامع» بین هند و امارات به تجارت کالایی اختصاص دارد و در عین حال دو کشور قصد دارند با انعقاد یک توافق تجاری مستقل، شرایط را برای تحقق رشد ۷۰ درصدی تجارت دوجانبه تا ۵ سال آینده فراهم نمایند.

هند رویکرد دوجانبه گرایی برای توسعه صادرات را درپیش گرفته است

هند در سال‌های اخیر رویکرد دوجانبه گرایی و انعقاد توافقات تجاری دوجانبه با کشورهای هدف تجاری را در دستورکار قرار داده و توافق اقتصادی و تجاری با امارات نیز در همین راستا منعقد شده است.

در حال حاضر هند سالانه ۳۰ میلیارد دلار کالا به امارات صادر می‌کند و از این جهت این کشور در حال حاضر دومین مقصد بزرگ صادرات کالاهای هندی محسوب می‌شود. محصولات پتروشیمی، فلزات گرانبها، سنگ، جواهرات، مواد معدنی، محصولات غذایی همچون غلات، شکر، سبزیجات، چای، گوشت و شیلات، منسوجات و تولیدات صنعتی و شیمیایی، اصلی ترین محصولات صادراتی هند به امارات هستند.

پینوشت:

[۱] Comprehensive Economic Partnership Agreement (CEPA)

منبع: رویترز

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.