۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۱۶۸۹ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

بررسی همکاری‌های اقتصادی کشور سوریه با کشورهایی مانند چین و روسیه و عدم شکل‌گیری همکاری اقتصادی جدی میان کشورهای ایران و سوریه، حاکی از آن است که علی‌رغم ظرفیت‌ها و زمینه‌های مختلفی که در همکاری اقتصادی و تجاری میان دو کشور متصور است، همچنان اقدامی جدی برای فعال‌شدن این ظرفیت‌ها صورت نپذیرفته است.

به گزارش مسیر اقتصاد همزمان با عبور سوریه از دوران بحران و بازگشت آرامش به این کشور، روز به روزهمکاری‌های راهبردی و اقتصادی کشورهای هم‌پیمان با سوریه قوت بیشتری به خود می‌گیرد. موضوعی که همچنان در قالب حضور ایران در اقتصاد سوریه به طور جدی دنبال نشده است.

بررسی همکاری‌های اقتصادی کشور سوریه با کشورهایی مانند چین و روسیه و در عین حال، عدم شکل‌گیری  همکاری اقتصادی جدی میان کشورهای ایران و سوریه، حاکی از آن است که علی‌رغم ظرفیت‌ها و زمینه‌های مختلفی که در همکاری اقتصادی و تجاری میان دو کشور متصور است، همچنان اقدامی جدی برای فعال‌شدن این ظرفیت‌ها صورت نپذیرفته است.

سفر رئیس مجلس با هدف توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران و سوریه

روز گذشته، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در راس هیئت بلند پایه پارلمانی به کشور سوریه سفر کرد. به گفته وی، تمرکز اصلی این سفر پیگیری امور اقتصادی و تجاری، رفع موانع تجاری و حل مشکلات تجار و بازرگانان برای استفاده از ظرفیت های اقتصادی سوریه است.

مهمترین زمینه‌های حضور ایران در اقتصاد سوریه

در ادامه مهمترین زمینه‌های حضور شرکت‌های ایرانی در اقتصاد سوریه در قالب اینفوگرافی بیان شده است:

مزیت‌های کم‌نظیر برای حضور شرکت‌های ایرانی در سوریه

همچنین به دلیل روابط دوستانه ایران و سوریه و طی موافقتنامه‌های امضاشده فی‌مابین دو کشور، بازرگانان و سرمایه‌گذاران ایرانی از مزیت‌ها و تسهیلات ویژه‌ای از طرف کشور سوریه برخوردار هستند که برخی از مهمترین مزیت‌های مذکور در اینفوگرافی زیر نشان داده شده است:

موانع افزایش همکاری تجاری و حضور اقتصادی ایران در سوریه

با وجود ظرفیت‌ها و مزیت‌های بسیار همکاری اقتصادی و تجاری کشورهای ایران و سوریه، همچنان موانعی جدی سدِ راه توسعه تجارت دو کشور شده است؛ موانعی که بعضا با پیگیری اجرایی شدن موافقتنامه‌ها و سندهای همکاری موجود قابل رفع است. مهمترین موانع افزایش حجم تجاری کشورهای ایران و سوریه در اینفوگرافی زیر  قابل مشاهده است:

با توجه به موارد مذکور، ضروری است پیگیری و رفع موانع اجرایی‌شدن موافقتنامه‌های امضاءشده دو کشور طی سال‌‌های گذشته، اولویت جدی رئیس مجلس شورای اسلامی در سفر به کشور سوریه قرار گیرد.

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.