۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۹۷۸۱ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای کارشناس: محمد صادق پاک پرور
۰

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در گزارشی به بررسی روند صنعت هسته‌ای در کشورهای جهان در سال ۲۰۲۱ پرداخته است. بر این اساس، در سال جاری تولید برق هسته‌ای در جهان با رشد ۲ درصدی همراه بوده است. چین با افتتاح ۴ راکتور جدید و ژاپن با متصل کردن چندین راکتور هسته‌ای خود که در مرحله انجام تعمیرات فنی و پیاده سازی استانداردهای مدرن بودند، نقش به سزایی در این رشد دارند. همچنین کشورهای در حال توسعه نیز در سال جاری سهم خود از تولید برق هسته‌ای در دنیا را تا ۳۰ درصد افزایش خواهند داد که نشان از اهمیت بالای صنعت هسته‌ای برای این کشورها دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد توسعه صنعت هسته‌ای طی سال‌های اخیر به دلیل مزایایی که این نوع انرژی نسبت به دیگر منابع مرسوم انرژی دارد، مورد توجه بسیاری از کشورها از جمله چین و روسیه قرار گرفته است.

برق تولید شده از انرژی هسته‌ای به دلیل انتشار آلایندگی کم و همچنین طول عمر بالای نیروگاه‌های هسته‌ای نسبت به نیروگاه‌های فسیلی همچون گاز طبیعی، دارای مزیت بالایی است. به گزارش اداره انرژی هسته‌ای آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی، برق هسته‌ای در سال‌های آینده از جایگاه به مراتب بالاتر و تعیین کننده‌تری نسبت به حال حاضر برخوردار خواهد بود.

افتتاح ۴ راکتور جدید در چین در سال ۲۰۲۱

به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، تولید انرژی هسته‌ای در سال ۲۰۲۱ تا به الان با رشد ۲ درصدی همراه بوده است که در مقایسه با سال گذشته که ۴ درصد کاهش یافته بود، می‌توان گفت که نیمی از کاهش تولید سال ۲۰۲۰ در سال جاری جبران شده است. در نیمه دوم سال گذشته و نیمه اول سال جاری، هفت راکتور جدید در کشورهای مختلف به بهره‌برداری رسیدند. سه راکتور فرسوده نیز در مدت زمان مشابه برای همیشه بازنشسته و از شبکه خارج شدند.

انتظار می‌رود تا پایان سال جاری میلادی، ده راکتور جدید هسته‌ای در کشورهایی از قبیل چین، روسیه، امارات و ژاپن به بهره برداری برسند. چین به تنهایی قرار است در سال ۲۰۲۱ از ۴ راکتور جدید هسته‌ای در این کشور رونمایی کرده و به شبکه توزیع سراسری متصل نماید. به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، انرژی هسته‌ای در سال‌های پیش رو به عنوان یک منبع انرژی کم کربن برای کشورهای توسعه یافته همچون چین، از اولویت بالایی برخوردار خواهد بود.

افزایش ۶ درصدی تولید برق هسته‌ای در ژاپن

ژاپن از جمله کشورهایی است که به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی در سال جاری میلادی با ۶ درصد رشد تولید برق هسته‌ای مواجه خواهد بود.

ژاپن طی چند سال اخیر اقدامات ویژه‌ای در راستای احیای مجدد صنعت هسته‌ای در در دستور کار قرار داده است. لازم به ذکر است تولید برق هسته‌ای در این کشور طی سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا، انجام تعمیرات فنی و همچنین پیاده سازی استانداردهای فنی و ایمنی مدرن در نیروگاه‌های هسته‌ای، با کاهش محسوس ۳۳ درصدی همراه شده بود.

افزایش تولید انرژی هسته‌ای در اروپا ناشی از افزایش تقاضای برق در فرانسه

در اروپا با وجود کاهش ۱۱ درصدی تولید برق هسته‌ ای در سال ۲۰۲۰، انتظار می‌رود این روند در سال جاری معکوس شده و با رشد ۲ درصدی همراه شود. افزایش تقاضای برق در فرانسه و افتتاح راکتور جدید هسته‌ای در اسلواکی از دلایل اصلی افزایش تولید برق هسته‌ ای در اروپا به شمار می‌روند.

با وجود این، به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی رشد تولید برق هسته ای در سال جاری جهت جبران افت سال ۲۰۲۰ کافی نخواهد بود اما روند رشد آن طی سال‌های آینده به مراتب قابل توجه‌تر خواهد بود.

سهم ۳۰ درصدی کشورهای در حال توسعه از تولید برق هسته‌ای در سال ۲۰۲۱

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی به روند توسعه صنعت هسته‌ای در کشورهایی از قبیل هند، امارات، پاکستان و روسیه نیز اشاره شده است. عملیاتی شدن راکتورهای جدید هسته‌ای در این کشورها با رهبری چین که در سال ۲۰۲۱ قصد بهره برداری از ۴ راکتور هسته‌ای را دارد، می‌تواند رشد تولید برق هسته‌ای را تا ۵ درصد در سال جاری افزایش دهد. طبق پیش‌بینی‌ها سهم کشورهای نوظهور در صنعت هسته‌ای به همراه کشورهای در حال توسعه از تولید برق هسته‌ای تا پایان سال ۲۰۲۱ به یک سوم افزایش پیدا خواهد کرد.

لازم به ذکر است با شیوع جهانی ویروس کرونا رشد تولید برق هسته‌ای با کندی مواجه شد. در سال ۲۰۱۹ سهم کشورهای در حال توسعه از کل تولید برق هسته‌ای در جهان کمتر از ۲۸ درصد بود اما در سال ۲۰۲۱ با وجود کاهش تولید در سال ۲۰۲۰، مجددا با افتتاح راکتورهای هسته‌ای جدید در این کشورها، سهم آنان به بیش از ۳۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

منبع: آژانس بین‌المللی انرژی

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.