۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۹۵۸۹ ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰ دسته: انرژی، گازهای همراه نفت کارشناس: محمد صادق پاک پرور
۰

نیجریه به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت در جهان، از جایگاه هفتم بالاترین میزان گازهای همراه سوزانده شده نیز برخوردار است. با وجود جمع آوری مقدار قابل توجهی از گازهای همراه در میادین نفتی این کشور، به گفته کارشناسان مقدار گاز همراه سوزانده شده در نیجریه طی سال ۲۰۲۰ معادل تولید بیش از ۱۸۰ هزار گیگاوات ساعت برق بوده است که میتواند نیاز حدود ۸۰۰ میلیون نفر به برق را تامین می‌کند.

به گزارش مسیر اقتصاد نیجریه از جمله کشورهای بزرگ تولید کننده نفت در دنیا به شمار می‌رود. این کشور طی چند دهه اخیر برنامه‌ریزی‌های متعددی را در راستای کاهش و توقف تدریجی سوزاندن گازهای همراه در دستور کار خود قرار داده است. اما به گفته کارشناسان با وجود جمع آوری میزان قابل توجهی از گازهای همراه در میادین نفتی نیجریه، این کشور همچنان در حال از دست دادن فرصت درآمدزایی به ارزش میلیاردها دلار حاصل از جمع آوری و فرآورش این گازها جهت تولید محصولات پلاستیکی و شیمیایی است.

تامین برق ۸۰۰ میلیون نفر با کل گاز همراه سوزانده شده طی ۹ سال اخیر در نیجریه

طبق اطلاعات ماهواره‌ای بانک جهانی که میزان تقریبی گاز همراه سوزانده شده در کشورهای جهان را ردیابی می‌کند، نیجریه در سال ۲۰۲۰ هفتمین کشور در این زمینه بوده است. در سال ۲۰۲۰ به ترتیب روسیه، عراق، ایران، آمریکا، الجزایر و ونزوئلا دارای بیشترین میزان گاز همراه سوزانده شده در دنیا بوده‌اند. این در حالیست که کشورهای مذکور مجموعا از ۴۰ درصد تولید سالیانه نفت جهان برخوردارند اما تقریبا دو سوم کل گازهای همراه سوزانده شده در جهان در همین کشورها اتفاق افتاده است.

بر اساس مطالعات انجام شده در صورت جمع آوری گازهای همراهی که در سال ۲۰۲۰ و به ارزش ۱.۲۴ میلیارد دلار در میادین نفتی نیجریه سوزانده شد، این کشور می‌تواند برق مورد نیاز سالیانه بیش از ۸۰۰ میلیون نفر را تامین کند.

نیجریه در راستای کاهش پدیده سوزاندن گازهای همراه در این کشور طی سال‌های اخیر اقدام به وضع جریمه‌ برای اپراتورها و شرکت‌های نفتی کرده است. اما به گفته کارشناسان میزان جریمه پرداخت شده در مقایسه با میزان کل گازهای همراه سوزانده شده در نیجریه ناچیز به نظر می‌رسد. بر اساس اطلاعات ماهواره‌ای در نیجریه طی ۹ سال گذشته روزانه ۱.۸ میلیارد فوت مکعب استاندارد گاز همراه در این کشور سوزانده شده است.

امکان تامین نیاز برق و گاز ۸۰ میلیون نیجریه‌ای ساکن مناطق ضعیف

در نیجریه به گفته کارشناسان بیش از ۸۰ میلیون نفر از جمعیت ۲۰۰ میلیون نفری این کشور به برق و گاز مناسب دسترسی ندارند. این در حالیست که نیجریه از گازهای همراه نفت سوزانده شده در این کشور می‌توانست حدود ۱۸۰ هزار گیگاوات ساعت برق تولید کرده و نیاز به برق و گاز در این کشور را به طور کامل تامین کند.

حجم گاز همراه سوزانده شده در نیجریه سبب انتشار بیش از ۹۵ میلیون تن گازهای آلاینده شده که مشکلات زیست محیطی متعددی برای مردم ساکن برخی از مناطق این کشور همچون دلتای نیجر به ارمغان آورده است. لازم به ذکر است کل ارزش گاز همراه سوزانده شده در نیجریه طی ۹ سال اخیر معادل ۶.۳ میلیارد دلار برآورد می‌شود که رقم قابل توجهی است.

هدف گذاری جدید نیجریه برای توقف سوزاندن گازهای همراه تا سال ۲۰۲۵

به گفته کارشناسان میزان جریمه کل میزان گاز همراه سوزانده شده در نیجریه طی ۹ سال اخیر طبق قانون تقریبا ۳.۶ میلیارد دلار است اما دولت این کشور مبلغ جریمه به مراتب کمتری را از اپراتورها و شرکت‌های نفتی دریافت کرده است.

همین امر سبب شکست سیاست‌های دولت این کشور و عدم تحقق اهداف زمان‌بندی شده برای توقف سوزاندن گازهای همراه در این کشور شده است. در حال حاضر دولت نیجریه متعهد شده است تا هدف گذاری جدید خود در جهت توقف کامل سوزاندن گازهای همراه را تا سال ۲۰۲۵ تحقق بخشد.

منبع: پایگاه خبری-تحلیلی پریمیوم تایمز

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.