۲۸ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۸۹۸۶ ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای کارشناس: محمد صادق پاک پرور
۱

از ۶۰ سال قبل آمریکا همواره از پیشتازان استفاده از انرژی هسته‌ای با اهداف مختلف همچون تامین انرژی، کاربردهای نظامی و دارویی به شمار می‌آمده است. در حال حاضر این کشور ۹۴ رآکتور هسته‌ای فعال دارد و انرژی هسته‌ای با سهمی ۱۹ درصدی در کل تولید برق، از انرژی‌های خورشیدی و بادی بالاتر است. یکی از مهمترین مزایای تامین برق از انرژی هسته‌ای در آمریکا، پایداری بالای تامین برق است؛ به طوریکه نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور به طور متوسط در ۹۲ درصد زمان درحال کار با ظرفیت اسمی خود هستند که ۱.۵ تا ۲ برابر نیروگاه‌های گاز طبیعی و ذغال سنگ و ۳.۵ برابر نیروگاه‌های خورشیدی است.

به گزارش مسیر اقتصاد انرژی هسته‌ای در آمریکا از حیث تامین انرژی به عنوان یکی از استراتژیک ترین منابع انرژی مطرح است. از بیش از ۶۰ سال قبل این کشور همواره از پیشتازان استفاده از انرژی هسته‌ای با اهداف مختلف همچون تامین انرژی، کاربردهای نظامی و دارویی به شمار می‌آمده است. امروزه نیز نقش انرژی هسته‌ای در تامین امنیت سبد انرژی آمریکا به گفته کارشناسان بسیار مهم و حیاتی محسوب می‌شود.

سهم ۱۹ درصدی انرژی هسته‌ای از سبد برق تولیدی آمریکا

در نمودار ذیل وضعیت سبد برق تولیدی آمریکا بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (EIA) نشان داده شده است.

بر این اساس در سال ۲۰۲۰ بیش از ۷۹۰ میلیارد کیلووات ساعت برق از طریق نیروگاه‌های هسته‌ای آمریکا تولید شده است. این میزان تقریبا بیش از ۱۹ درصد از سهم کل سبد برق تولیدی در آمریکا طی سال ۲۰۲۰ را شامل می‌شود.

به گزارش اداره انرژی هسته ‌ای آمریکا، انرژی هسته ‌ای از چندین دهه قبل به عنوان یک منبع انرژی پاک و بدون کربن جهت تولید برق در حال توسعه است. بر اساس گزارش اداره انرژی هسته‌ای آمریکا، این انرژی در بین دیگر منابع انرژی تجدیدپذیر و پاک نیز از بالاترین جایگاه در زمینه تولید انرژی در آمریکا برخوردار است.

همانطور که در نمودار فوق نیز مشاهده می‌شود، انرژی هسته‌ای در بین دیگر منابع انرژی بدون آلایندگی با سهم ۵۲ درصدی در بالاترین جایگاه قرار دارد. پس از انرژی هسته‌ ای نیز انرژی بادی، برق آبی و خورشیدی در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

«پایداری تولید برق» مزیت اصلی نیروگاه‌های هسته‌ای آمریکا

از دیگر نکات مهمی که در خصوص انرژی هسته‌ای از سوی اداره انرژی هسته‌ای آمریکا به آن اشاره شده است، قابلیت اطمینان بالای تامین برق از طریق این منبع انرژی است. نیروگاه‌های هسته ‌ای قادرند در بیش از ۹۲ درصد از زمان آماده به کار خود، با ظرفیت کامل به تولید انرژی بپردازند. این میزان تقریبا ۱.۵ تا ۲ برابر نیروگاه‌های گاز طبیعی، ذغال سنگ و ۳.۵ برابر نیروگاه‌های خورشیدی است.

لازم به ذکر است نیروگاه‌های هسته ‌ای طوری طراحی می‌شوند که قادرند در هفت روز هفته و به صورت ۲۴ ساعته به تولید انرژی بپردازند و هزینه تعمیر و نگهداری این نیروگاه‌ها نیز چندان بالا نیست.

وابستگی ایالات آمریکا به انرژی هسته‌ای جهت تامین انرژی

در سراسر آمریکا در حال حاضر ۹۴ راکتور هسته‌ای در ۲۸ ایالت این کشور مشغول به کار هستند. ایالت ایلینوی آمریکا به تنهایی دارنده ۱۱ راکتور هسته‌‌ای است و همین امر سبب شده است که بیش از ۵۰ درصد از برق مورد نیاز این ایالت از طریق انرژی هسته‌ ای تامین شود. ایالات کارولینای جنوبی و نیوهمپشایر نیز همانند ایلینوی، بیش از ۵۰ درصد از انرژی خود را از انرژی هسته ‌ای تامین می‌کنند.

از دیگر نکات مهمی که راجع به این نوع منبع انرژی می‌بایست یادآور شد، دانسیته یا چگالی به شدت پایین انرژی هسته‌ای است.این مسئله موجب شده است یک قرص یک اینچی اورانیوم تقریبا معادل ۱۷ هزار فوت گاز طبیعی، ۱۲۰ گالن نفت و ۱ تن زغال سنگ انرژی تولید کند؛ به بیان دیگر تولید برق از انرژی هسته‌ای در مقایسه با دیگر روش‌ها به کمترین فضا برای احداث نیروگاه و مصرف سوخت نیاز دارد.

علاوه بر این، به گزارش اداره انرژی هسته ای آمریکا، تمامی زباله‌های هسته‌ای استفاده شده در صنعت هسته‌ای این کشور طی ۶۰ سال گذشته، در یک زمینی به مساحت تقریبا یک زمین فوتبال و با عمق کمتر از ۹.۱ متر جا داد؛ و به این ترتیب برای دفن زباله‌های هسته‌ای نیز فضای زیادی اشغال نشده است.

در پایان، اینفوگرافی پایین، مطالب گفته شده در خصوص مزایای استفاده از انرژی هسته‌‌ای به عنوان یک منبع انرژی پاک و قابل اعتماد که از سوی اداره انرژی هسته‌‌ای آمریکا تهیه و منتشر شده، آورده شده است.

منبع: اداره انرژی اتمی آمریکا

انتهای پیام/ نفت و انرژی

  1. به نظرم بایدبه عقب برگردیم.
    در صفحه۳۷۲قرآن در سوره شعرآ قصه جالبی هست برای حضرت هود علیه السلام که در سرزمین یمن زندگی میکرد.او به قومش گفت چرا بر بالای هر بلندی بنایی می سازید که استفاده ای از آن نمی برید.وصنایعی را می سازید تا جاودانه در دنیا بمانید وموقع کشتن بیرحمانه دیگران را می‌کشید.پس تقوا پیشه کنید واز خدابترسید.واز کمک های او استفاده کنید.همان خدایی که به شما چهار پایان اهلی وفرزندان پسر داده است. وهمان که باغ هاوچشمه جاری برایتان ساخته است.ولی قومش او را تکذیب کرده وگفتند که چه موعظه کنی وچه ساکت بمانی برای ما فرقی نمی کند.همه این پندها رفتاری قدیمی وکهنه است.پس آنها را سیل وعذاب الهی نابود کرد.

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.