۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۸۳۶۶ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

حمید حسینی در حاشیه هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی فقدان پیمان‌های تجاری و اقتصادی با کشورهای منطقه، کامل نبودن زیرساخت‌های بازرگانی، رقابت فشرده در منطقه و مدیریت ناصحیح نیازهای بازار بزرگ داخلی را از مشکلات اساسی پیش روی توسعه تجارت منطقه‌ای کشور دانست و گفت: همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با گفتمان‌سازی در موضوعات مختلف، اعم از مساله تجارت منطقه‌ای می‌تواند به حل مسائل اساسی کشور کمک نماید.

حمید حسینی عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه، در حاشیه هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی در گفتگو با مسیر اقتصاد به برخی مشکلات و موانع توسعه تجارت منطقه‌ای کشور اشاره نمود و گفت: فقدان پیمان‌های تجارت منطقه‌ای، کامل نبودن زیرساخت‌های بازرگانی، رقابت فشرده در منطقه و مدیریت ناصحیح بازار بزرگ داخلی از مشکلات اساسی در توسعه تجارت منطقه‌ای کشور است.

فقدان پیمان های تجاری و اقتصادی مانع توسعه تجارت منطقه‌ای

وی افزود: یکی از مشکلات تجارت منطقه‌ای، فقدان پیمان‌های تجارت منطقه‌ای با کشورهای منطقه است و این کاستی را می‌توان حلقه مفقوده توسعه تعاملات اقتصادی با کشورهای منطقه دانست. مشکل بعدی تجارت منطقه‌ای، کامل نبودن زیرساخت‌های بازرگانی است و بازسازی و تکمیل این زیرساخت‌ها نیاز ضروری کشور است.

حسینی سومین معضل تجارت منطقه‌ای را وجود رقابت فشرده در منطقه عنوان کرد و گفت: این عامل موجب می‌شود ما در محیطی کاملا رقابتی برای فعالیت تجاری قرار بگیریم؛ موضوعی که باعث می‌شود فعالان اقتصادی نیاز به آموزش روزآمد، و شرکت‌ها نیاز به ریسک پذیری بالا داشته باشند.

این کارشناس تجارت منطقه‌ای، عامل چهارم جلوگیری از رشد تجارت منطقه‌ای را وجود بازار بزرگ داخل ایران معرفی کرد و گفت: عدم مدیریت صحیح نیازها در بازار بزرگ ایران، مانع اقدام برای تجارت با کشورهای همسایه شده است.

کمک همایش سالانه اقتصاد مقاومتی به تجارت منطقه‌ای با گفتمان سازی

وی ادامه داد: یکی از کارهای خوبی که اندیشکده اقتصاد مقاومتی می‌تواند انجام دهد و این همایش هم همین موضوع را دنبال می‌کند، گفتمان‌سازی توسط جریان اندیشکده‌ای است. گفتمان‌سازی در کشور ما، تبدیل به مقدمه‌ای مناسب برای برنامه‌ریزی و قانون‌گذاری در آینده می‌شود و توجه صاحب نظران را در این زمینه جلب می‌کند.

وی درباره آینده فعالیت‌های اندیشکده‌ای برای تقویت تجارت منطقه‌ای ابراز امیدواری کرد و گفت: به نظر می‌آید این گفتمان‌سازی‌ها اگر به یک جمع‌بندی برسد و اجماعی روی آن انجام شود، کار بزرگی انجام می‌گیرد. در سال‌های گذشته توسط جریان‌های فکری مختلف، در بحث فساد، حضور بانک‌ها در اقتصاد کشور و بنگاه‌داری بانک‌ها گفتمان‌سازی شد و در اثر این گفتمان سازی، مسئولین کشور به دنبال راه‌حل رفتند.

وی یکی از راهکارهای بهبود اثربخشی فعالیت‌ها را تقویت اطلاع رسانی دانست و گفت: در بسیاری از مواقع نحوه اطلاع رسانی و رساندن پیام از خود پیام مهم‌تر است. اگر پوشش مناسبی از این همایش و فعالیت‌های مشابه آن در قالب‌های مختلف رسانه‌ای انجام شود، می‌تواند به تقویت تجارت منطقه‌ای منتهی شود و این برای کشور مفید است.

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.