۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۷۹۹۸ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

میرهادی رهگشای کارشناس اقتصاد بین‌الملل ضمن انتقاد از اینکه تا به حال برنامه مدونی برای انتخاب هوشمندانه شرکای تجاری در دستورکار ایران قرار نگرفته است، گفت: بر اساس آمار تجارت کشورهای منطقه، ایران میتواند بخش عمده نیاز خود را از این کشورها تامین کند و در مقابل محصولات خود را به آن‌ها صادر نماید. تجربه دیگر کشورها نشان داده است که مسیر افزایش سهم تجارت ایران از کل تجارت منطقه و تجارت جهانی، به طور حتم از منطقه‌گرایی می‌گذرد و مهمترین اقدام در این زمینه طراحی نظام تعرفه گذاری برای سوق دادن بازرگانان به سمت تجارت با کشورهای منطقه است.

به گزارش مسیر اقتصاد  میرهادی رهگشای، کارشناس ارشد اقتصاد بین‌الملل و عضو اندیشکده اقتصاد مقاومتی، در هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با عنوان تجارت منطقه‌ای؛ اولویت راهبردی، در نشست ظرفیت‌های تغییر شرکای تجاری به سمت کشورهای منطقه با بیان اینکه نسبت تجارت ایران به تولید داخلی به مراتب کمتر از استانداردهای جهانی است، گفت: این درحالیست که ایران در مقایسه با بسیاری از کشورهای جهان از مزیت جغرافیایی قابل توجهی برخوردار است. بنابراین ایران نتوانسته است از ظرفیت تجارت خارجی آنطور که شایسته است بهره ببرد.

انتخاب فعالانه شرکای تجاری نیاز به یک برنامه مدون دارد

وی افزود: ایران باید ابتدا برنامه مدونی برای انتخاب هوشمندانه شرکای خود تدارک ببیند و با طراحی یک نظام تعرفه‌گذاری دقیق، کشورهای منطقه را در تامین نیازهای خود در اولویت قرار دهد. درحالیکه اکنون هیچ برنامه‌ای از سوی مسئولین مشاهده نمی‌شود.

کارشناس اقتصاد بین الملل ادامه داد: بررسی اقدامات دیگر کشورها حاکی از آن است که تجارت خارجی را بدون برنامه رها نکرده‌اند و برای جهت دهی به شرکت‌های دولتی و خصوصی فعال در حوزه تجارت خارجی به سمت تجارت با کشورهای هدف برنامه ریزی کرده اند.

«منطقه‌گرایی» مسیر افزایش سهم ایران از تجارت جهانی

رهگشای با تاکید بر اینکه بر اساس الگوی توسعه تعاملات تجاری کشورها، منطقه‌گرایی اولین اقدام کشورها برای افزایش تبادلات خارجی بوده است، افزود: در حال حاضر نیز در تمامی مناطق جهان، کشورهای همسایه سهم اصلی را در تجارت خارجی به خود اختصاص داده‌اند.

وی افزود: بنابراین ایران نیز راهی جز این ندارد که تجارت را ابتدا با کشورهای منطقه تقویت کند و در ادامه به فکر حضور در بازار دیگر کشورهای جهان باشد. مهمترین مسئله در این زمینه تعیین هوشمندانه نظام تعرفه گذاری کشور است تا بازرگانان به سمت تجارت با کشورهای منطقه ترغیب شوند.

رفع مشکلات داخلی و خارجی لازمه توسعه تجارت منطقه‌ای

عضو اندیشکده اقتصاد مقاومتی افزود: در ادامه نیز لازم است مشکلات پرشمار پیش روی تولید و صادرات در کشور برطرف شود و اقداماتی ازجمله راهکارهای توسعه مبادلات تحریم ناپذیر، توافقات تجاری و گمرکی با کشورهای همسایه، ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقل و در نهایت ایجاد بسترهای تولید مشترک با کشورهای همسایه در دستورکار قرار بگیرد. این موارد مشکلات داخلی و خارجی پیش روی توسعه تجارت منطقه‌ای ایران است که در صورت رفع آن‌ها شرایط برای بهره مندی از ظرفیت‌های موجود در تجارت با کشورهای همسایه فراهم می‌شود.

وی افزود: آمارهای تجارت کشورهای همسایه نشان از آن دارد که ایران می‌تواند بخش قابل توجهی از نیاز خود را به جای کشورهای دوردست و یا اروپایی، از کشورهای منطقه تامین کند و در مقابل صادرات کالاهای تولیدی در داخل را به این کشورها افزایش دهد.

انتهای پیام/ هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.