۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۷۷۱۶ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

علی فکری رئیس اداره سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی وزارت امور خارجه ضمن تاکید بر ظرفیت بالای ایران در تجارت منطقه‌ای گفت: «رونق تولید داخلی»، «تلاش برای توسعه همکاری‌های چندجانبه و ایجاد زنجیره‌های تولید مشترک» و «تامین نیازهای وارداتی از کشورهای منطقه» از الزامات اساسی توسعه تجارت منطقه‌ای ایران است. هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با پیش‌نشست‌ها و مقالات خود توانسته است به خوبی ابعاد مربوط به تجارت منطقه‌ای ایران را مورد بررسی قرار دهد.

علی فکری رئیس اداره سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی وزارت امور خارجه و عضو کمیته علمی هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به اینکه در مورد وضعیت تجارت خارجی و به ویژه تجارت منطقه‌ای کشور و موانع پیش روی آن تاکنون مباحث مختلفی مطرح شده‌است، گفت: در نشست‌های مقدماتی همایش امسال اندیشکده اقتصاد مقاومتی نیز به موضوعات متفاوتی در این خصوص اشاره شد که از جمله آن‌ها می‌توان چند مساله را به عنوان عوامل کلیدی معرفی نمود.

«رونق تولید» و «تجارت متقابل» لازمه توسعه روابط تجاری با کشورهای منطقه

وی ادامه داد: اولین عامل این است که تجارت خارجی دنباله تولید داخلی است. به بیان دیگر تجارت خارجی زمانی می‌تواند رونق یابد که موانع تولید در داخل رفع شده‌باشد. وقتی تولید در داخل با جهش مواجه شود، در آن صورت می‌توان امیدوار بود که تجارت نیز بهبود یابد. وقتی تولید در داخل با مشکلات متعددی مواجه است، به تبع آن تجارت هم  نمی‌تواند شرایط مناسبی داشته‌باشد.

وی افزود: عامل دوم این است که ما در تجارت منطقه‌ای خود کمتر به فکر همکاری‌های چندجانبه بوده‌ایم. همیشه سعی کرده‌ایم تجارت منطقه‌ای خود را به تنهایی پیش ببریم و صرفا در قالب روابط دوجانبه با یک کشور همسایه نوعی از تجارت را تعریف کنیم. این مدل همکاری، مدل بدی نیست اما خیلی از فرصت‌ها را از کشور می‌گیرد. ما با خیلی از کشورها هم‌پوشانی منافع داریم و به دلیل هم‌پوشانی منافع می‌توانیم تجارت مشترکی باهم داشته‌باشیم. می‌توانیم منافع مشترکی را تعریف کنیم که به تبع دیگران ما هم در بازارها سهیم شده‌باشیم و در زنجیره‌های ارزش جا پیدا کنیم و از این طریق بتوانیم تجارت خودمان را در سطح جهانی و به ویژه در سطح منطقه گسترش دهیم.

وی تصریح کرد: مساله سوم این است که ما نباید تجارت را فقط صادرات ببینیم. یک مشکلی که ما به ویژه در حوزه تجارت منطقه‌ای داریم این است که تلاش نمی‌کنیم تا بخشی از واردات خود را نیز به واردات از منطقه اختصاص دهیم. کشورهای منطقه شرکای طبیعی ما هستند. ما باید تا جایی که می‌توانیم اگر کالاها و خدمات مورد نیازمان در کشورهای منطقه قابل تامین است اولویت را به این کشورها بدهیم و آن‌ها را وارد سبد واردات خود کنیم. از این طریق واردات از این کشورها موجب افزایش صادرات به آن‌ها و در نهایت گسترش حجم تجارت کشور می‌شود. با تمرکز بر این سه عامل اصلی می‌توانیم به توسعه تجارت با کشورهای منطقه امیدوار باشیم.

موفقیت پیش‌نشست‌ها و مقالات همایش سالانه اقتصاد مقاومتی در پرداختن به تجارت منطقه‌ای

وی با بیان این که پیش‌نشست‌های خیلی خوبی برای همایش سالانه اقتصاد مقاومتی برگزار شده‌است، گفت: مقالاتی نیز که برای همایش ارسال شده، از کیفیت بالایی برخوردار است و در آن‌ها به خوبی به موضوع تجارت منطقه‌ای پرداخته شده‌است. اما اینکه چطور می‌توان از این مباحث نظری وارد حوزه عملیاتی شد، یکی این که بستگی دارد به اراده مسئولین و مجریان برنامه‌هایی که مرتبط با تجارت منطقه‌ای است و همچنین برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و اقداماتی که کشور در این زمینه انجام می‌دهد. برای تقویت تجارت منطقه‌ای باید برای سه موضوعی که در بخش قبل ذکر کردم، به خوبی فکر کرده‌باشیم.

رئیس اداره سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: ما نظرات خود را بیان می‌کنیم اما چگونگی ورود این نظرات به حوزه اجرایی و عملیاتی یکی از سوالات اساسی است که در کشور وجود دارد. من فکر می‌کنم یکی از اولین نیازهای ما این است که در آینده نزدیک یک فرماندهی واحد برای روابط تجارت خارجی و اقتصاد خارجی خود داشته‌باشیم تا فعالیت دستگاه‌های مختلف در این مسیر هماهنگ شود و هم‌افزایی شکل بگیرد.

وی در پایان گفت: اگر ما به سمت ایجاد فرماندهی واحد در حوزه تجارت خارجی حرکت کنیم، به تدریج به سمت اجرایی کردن مباحث نظری که در حوزه‌های مختلف و همایش‌های مختلف، دلسوزان مختلف و اندیشمندان مختلف مطرح می‌کنند پیش می‌رویم. از طریق عمل به این‌گونه توصیه‌ها و نظرات و بررسی آن‌ها به صورت هماهنگ و یک دست در یک مرکز واحد، می‌توان این ایده‌ها را تحقق بخشید و به نتیجه رساند.

انتهای پیام/ هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.