۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۷۴۴۶ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰ دسته: انرژی، گازهای همراه نفت کارشناس: محمد صادق پاک پرور
۰

میزان سوزاندن گازهای همراه در آمریکا طی سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشته است. ۲ ایالت داکوتای شمالی و تگزاس دارنده بیشترین میزان گازهای همراه سوزانده در مقایسه با دیگر ایالت‌های این کشور هستند. اخیرا ویکی گودوین نماینده شهر آستین پایتخت تگزاس در مجلس این ایالت، پیشنهاد وضع ۲۵ درصد مالیات بر ارزش قابل فروش گازهای همراه سوزانده شده توسط کمپانی‌های نفتی فعال در این ایالت را ارائه کرده است. افزایش درآمدهای مالیاتی با هدف جبران درآمدهای ایالتی از دست رفته و کاهش پیامدهای زیست محیطی ناشی از سوزاندن گازهای همراه، از اهداف اصلی پیشنهاد طرح مذکور به شمار می‌رود.

به گزارش مسیر اقتصاد ایالت تگزاس آمریکا از جمله ایالات دارنده بزرگترین منابع نفت و گاز در این کشور به شمار می‌رود. از همین رو این ایالت جایگاه دوم بیشترین سهم از سوزاندن گازهای همراه در آمریکا را از آن خود کرده است. وقوع مشکلات زیست محیطی و همچنین ارزش اقتصادی هدررفته ناشی از سوزاندن این گازها، باعث شده است نماینده شهر آستین پایتخت ایالت تگزاس در مجلس این ایالت طرحی را در همین راستا ارائه دهد.

وضعیت سوزاندن گازهای همراه طی سال‌های اخیر در آمریکا 

در ۲ نمودار پایین، میزان گازهای همراه سوزانده شده در کل آمریکا و همچنین در ۲ ایالت بزرگ نفتی این کشور نشان داده شده است.

همانطور که در نمودار سمت چپ مشاهده می‌شود، میزان سوزاندن گازهای همراه در آمریکا طی سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشته است. در حال حاضر نیز آمریکا در جایگاه سوم در دنیا پس از روسیه و عراق از حیث میزان گاز های همراه سوزانده شده قرار دارد. در همین راستا نیز این کشور سیاست‌های متعددی را با هدف کاهش این پدیده وضع کرده است. اما عملا مشاهده می‌گردد که پدیده سوزاندن گاز های همراه همچنان روند روبه رشدی دارد.

همچنین همانطور که در نمودار سمت راست دیده می‌شود، ۲ ایالت داکوتای شمالی و تگزاس دارنده بیشترین میزان گازهای همراه سوزانده در مقایسه با دیگر ایالت‌های این کشور هستند.

وضع مالیات بر سوزاندن گاز های همراه با هدف کاهش آن

گرفتن مالیات از شرکت‌های نفتی بابت سوزاندن گازهای همراه از جمله راه‌حل‌هایی است که در آمریکا با هدف کاهش این پدیده و پیامد‌هایی که با خود به دنبال دارد، به کار گرفته شده است. از همین رو اخیرا ویکی گودوین نماینده شهر آستین پایتخت تگزاس در مجلس این ایالت، پیشنهاد وضع ۲۵درصد مالیات بر ارزش قابل فروش گاز های همراه سوزانده شده توسط کمپانی‌های نفتی فعال در این ایالت را ارائه کرده است. وی اظهار داشته است که پدیده سوزاندن گازهای همراه نفت در این ایالت، طی سالهای اخیر همراه با اثرات زیست محیطی مخربی بوده است. از همین رو ارائه این لایحه پیشنهادی و اجرای آن می‌تواند در راستای کاهش این پدیده و به تبع آن اثراتی که با خود به همراه دارد، کمک کند.

لازم به ذکر است کمیسیون راه آهن ایالت تگزاس نیز قوانینی را در جهت کاهش سوزاندن گازهای همراه وضع کرده است، اما طبق گفته ویکی گودوین، وضع این قوانین به تنهایی و بدون دریافت مالیات چندان موثر نبوده و نخواهد بود.

افزایش درآمد مالیاتی از اهداف وضع مالیات بر سوزاندن گازهای همراه در تگزاس

صنعت نفت و گاز طی یک سال اخیر به دلیل شیوع گسترده ویروس کووید۱۹ با مشکلات عدیده‌ای روبرو شده است. به گفته ویکی گودوین کاهش درآمدها و بروز بحران اقتصادی در صنعت نفت و گاز بویژه در ایالت تگزاس سبب شده است که طرح مالیات ۲۵درصدی بر ارزش قابل فروش گازهای همراه سوزانده شده مورد بررسی قرار بگیرد.

کاهش سوزاندن گازهای همراه و تبع آن کاهش پیامدها زیست محیطی از یک سو و افزایش درآمدهای مالیاتی ایالت تگزاس و کمک به جبران درآمدهای از دست رفته دولت محلی تگزاس طی ماه‌های اخیر، از اصلی ترین انگیزه‌ها برای پیشنهاد لایحه فوق به مجلس ایالتی تگزاس به شمار می‌رود.

بر اساس آمار ایالتی، در سال ۲۰۱۹ دولت تگزاس بیش از ۱۴۵ میلیون دلار از محل مالیات‌ گازهای همراه سوزانده شده کسب درآمد کرده است. اما در ماه‌های اخیر با کاهش درآمد روبرو شده است. از همین رو طبق گفته ویکی گودوین،  وضع ۲۵ درصد مالیات بر گازهای همراه سوزانده شده، هم می‌تواند درآمدهای از دست رفته را جبران کند و هم از تشدید پیامدها زیست محیطی حاصل از سوزاندن این گازها جلوگیری به عمل آید.

منبع: وبسایت خبری تحلیلی ایالت تگزاس آمریکا

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.