۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۷۲۹۶ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰ دسته: مسکن کارشناس: افشین بیک پور
۰

یک اندیشکده استرالیایی در برررسی‌های خود به این نتیجه رسیده است که شناسایی درست خانه‌های خالی و افزایش نرخ مالیات آن‌ها باعث کاهش قیمت مسکن و کاهش فشار به نیازمندان واقعی مسکن می‌شود. از این رو این اندیشکده پیشنهاد کرده است تلاش برای عرضه خانه‌های خالی از طریق افزایش نرخ مالیات، در مقایسه با ساخت مسکن اجتماعی در اولویت قرار بگیرد.

به گزارش مسیر اقتصاد بر اساس گزارش یک اندیشکده استرالیایی[۱] که وضعیت خانه‌های خالی با هدف سوداگری در بازار مسکن را بررسی میکند، در حالی تعداد خانه‌های خالی در استرالیا به خصوص شهر ملبورن و حومه آن در حال افزایش است، که بسیاری از مردم در صف تحویل مسکن اجتماعی قرار دارند.

شناسایی خانه‌های خالی در ملبورن و حومه آن از طریق بررسی مصرف آب

بنابر تحقیقی که این اندیشکده با در نظر گرفتن مصرف آب خانه‌ها انجام داده است، از سال ۲۰۱۷ تا سال ۲۰۱۹ تعداد خانه‌های خالی ۱۳.۳ درصد افزایش یافته است. در این اندازه گیری خانه‌هایی که بین صفر لیتر آب و ۵۰ لیتر آب در در روز مصرف داشته اند مورد ارزیابی قرار گرفته اند.

بنا بر داده های بدست آمده میزان خانه‌هایی که در ۱۲ ماه سال متوسط روزانه صفر لیتر مصرف آب داشته‌اند برابر ۲۴ هزار خانه یعنی ۱.۴ درصد از املاک موجود بوده است و میزان خانه‌هایی که کمتر از  ۵۰ لیتر در طول سال آب مصرف کرده‌اند ، در مجموع ۶۹ هزار یعنی ۴.۱ درصد از املاک موجود، بوده است. این میزان خانه اگر در بازار عرضه شود میتواند ۱۸۵ هزار نفر را در خود جای دهد.

افزایش نرخ مالیات بر خانه های خالی در شهرهای بزرگ دنیا

این اندیشکده با بررسی بازار مسکن شهرهایی مانند واشنگتن، بارسلونا، ونکوور، اوتاوا و پاریس، به این نتیجه رسیده است که برای تشویق مالکان به منظور فروش یا عرضه املاک خود به بازار استیجاری، مالیات بر خانه‌‌های خالی با سازوکار مناسبی از جمله تعیین نرخ بازدارنده اعمال میگردد.

طبق این بررسی‌ها مالیات بر خانه‌های خالی در ونکوور کانادا برای سال مالی ۲۰۲۱ از یک درصد به سه درصد افزایش داشته است. این در حالیست که پس از تصویب همين قانون در سال ۲۰۱۷ توسط دولت ویکتوریا در استراليا، نرخ ماليات به ميزان یک درصد ارزش ملک ثابت مانده است. به گفته شهردار ملبورن از زمان آغاز مالیات بر خانه‌‌های خالی در کانادا  یعنی در سال ۲۰۱۷ علاوه بر جمع آوري ۶۱.۳ میلیون دلار از مالکان خانه هاي خالي، میزان خانه‌های خالی ۲۵ درصد کاهش یافته است.

اجرای مناسب مالیات بر خانه‌های خالی مانع افزایش قیمت مسکن

در شرایطی که دولت ویکتوریا قصد دارد با صرف ۵.۳ میلیارد دلار ۱۳۳۰۰ واحد مسکن اجتماعی بسازد، این اندیشکده به دولت خود پیشنهاد داده است که با افزایش نرخ مالیات بر خانه‌های خالی و شناسایی دقیق تر خانه‌ها، میزان ۶۹ هزار خانه خالی را در بازار عرضه نماید. اگر از این ابزار به درستی استفاده نشود، قیمت خانه افزایش خواهد یافت و گرفتن وام رهنی برای کالای حیاتی مسکن برای خانوارها دشوارتر خواهد شد و استرس و فشار زیادی را به خانوارها وارد خواهد کرد.

پينوشت:

[۱] Prosper Australia

منابع:

– مقاله Speculative Vacancies منتشر شده در اندیشکده پراسپر استرالیا

سایت یوربن دولوپر 

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.