۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۷۰۴۰ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰ دسته: انرژی، بهینه سازی مصرف انرژی کارشناس: محمد صادق پاک پرور
۰

کشورها در جهت نیل به اهداف اقتصادی همچون افزایش رشد اقتصادی، اقدام به وضع برنامه‌های ویژه و هدف‌دار برای بخش انرژی می‌کنند. از همین رو در اسپانیا، برنامه ویژه‌ای تحت عنوان «برنامه اقدام ملی بهره وری انرژی» طرح ریزی شده است و در حال اجرا قرار دارد. افزایش کارایی انرژی در بخش‌های ساختمان، شیلات، حمل و نقل، سیستم‌های گرمایش و سرمایش، از جمله مهمترین اهداف برنامه اقدام ملی بهره وری اسپانیا است.

به گزارش مسیر اقتصاد بهبود و بهینه سازی مصرف انرژی یکی از مهمترین چالش‌های کشورهای مختلف در سراسر دنیا در بخش انرژی است. کشورها در جهت نیل به اهداف اقتصادی همچون افزایش رشد اقتصادی، اقدام به وضع برنامه‌های ویژه‌ای برای بخش انرژی می‌کنند. بهبود بهره وری و امنیت انرژی بالا، متضمن بهبود و رشد اقتصادی در هر کشوری است. تنظیم برنامه‌ اقدام ملی بهره وری انرژی از مهمترین مواردی است که راستای رسیدن به هدف گفته شده در بسیاری از کشورها در حال اجرا قرار دارد. از همین رو در اسپانیا نیز برنامه ویژه‌ای تحت عنوان «برنامه اقدام ملی بهره وری انرژی ۲۰۱۷-۲۰۲۰»[۱] در حال اجرا قرار دارد.

بخش‌های اصلی برنامه اقدام ملی بهره وری انرژی اسپانیا

این برنامه جامع، مشتمل بر ۴ فصل اصلی است: در فصل اول به بیان مقدمه و سپس ارائه ساختار برنامه جامع انرژی و اهدافی که میبایست به تحقق بپیوندند پرداخته شده است. در فصل دوم، وضعیت فعلی میزان مصرف و شدت انرژی در بخش‌های مختلف در اسپانیا با استفاده از آمار و ارقام بروز و تجزیه و تحلیل آن و سپس مقایسه با وضعیت دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا ارائه شده است. در فصل سوم و چهارم نیز به بیان راهکارها و همچنین تمهیداتی در جهت مانیتورینگ و پایش میزان تحقق اهداف مذکور در برنامه، پرداخته شده‌ است.

بررسی اهداف مذکور در برنامه از جهت سازگاری با اهداف اتحادیه اروپا

یکی از مهمترین مواردی که در برنامه ملی بهره وری انرژی اسپانیا به آن اشاره شده است، بررسی و تجزیه و تحلیل اهداف از حیث سازگاری با اهداف اتحادیه اروپا در بخش انرژی است. دلیل این امر نیز این است که اسپانیا یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا است و بر طبق قوانین و آیین نامه‌های مصوب این اتحادیه، سازگاری اهداف کشورهای عضو در بخش‌های مختلف همچون انرژی با اهداف اتحادیه در بخش مشابه میبایست رعایت شود. به این مورد در قسمت اول فصل اول این برنامه اشاره شده است.

لازم به ذکر است اتحادیه اروپا یک برنامه الزام آور برای کشورهای عضو این اتحادیه در سال‌های اخیر مشخص کرده است. تنظیم برنامه اقدام ملی بهره وری انرژی یک برنامه الزام آور برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. برنامه ملی بهره وری انرژی اسپانیا نیز در واقع در راستای تحقق این خواسته الزام آور اتحادیه اروپا طراحی و اجرا می‌شود.

توجه ویژه به افزایش بهره وری انرژی در ساختمان‌ها

برنامه‌ها و اقداماتی که میبایست درراستای افزایش کارایی انرژی در بخش ساختمان(عمومی و خصوصی) اسپانیا اجرا شوند، ذیل بخش دوم از فصل چهارم برنامه جامع اقدام ملی بهره وری انرژی ارائه شده است.

در بخش سوم از فصل چهارم این برنامه، به بررسی پیشرفت‌های حاصل شده در زمینه صرفه جویی انرژی اشاره شده است. البته مطابقت تحقق مفاد این بخش با دستورالعمل پارلمان اروپا مصوب آوریل ۲۰۰۶ که در خصوص بهره وری انرژی و مصرف نهایی بوده، ضروری است.

بعلاوه، افزایش کارایی انرژی با استفاده از اقدامات گفته شده در بخش شیلات، حمل و نقل، سیستم‌های گرمایش و سرمایش بر حسب منطقه جغرافیایی، از دیگر بخش‌های مهم فصل چهارم این برنامه به شمار می‌رود.

لازم به ذکر است اسپانیا در برنامه سابق بهره وری انرژی، صرفه جویی ۹ درصدی در مصرف انرژی تا سال ۲۰۱۶ را دستور کار اصلی خود قرار داده بود که در سال ۲۰۱۶ مقامات مسئول اسپانیا تحقق هدف فوق را تایید کردند.

پینوشت:

[۱] ۲۰۱۷-۲۰۲۰ National Energy Efficiency Action Plan

منبع: برنامه اقدام ملی بهره وری انرژی اسپانیا ۲۰۱۷-۲۰۲۰

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.