۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۶۷۷۳ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰ دسته: مسکن کارشناس: افشین بیک پور
۰

در اسپانیا باهدف تنظیم بازار مسکن و همچنین افزایش درآمد دولت، مالیات‌های متعدد و متنوعی در سه مقطع «خرید»، «نگهداری» و «فروش» املاک از مردم اخذ می‌شود. در این میان ماليات ساليانه املاک و ماليات بر عايدی سرمايه جزو ماليات‌های مهم در بازار مسکن اسپانيا به شمار ميرود.

به گزارش مسیر اقتصاد در کشور اسپانیا مالیات های مختلفی در حوزه املاک به منظور کنترل بازار آن اعمال و اخذ میگردد. در واقع زمانی که یک فرد در اسپانیا یک خانه را میخرد، میفروشد و یا مالک آن میشود و بسته به اینکه ساکن آنجا است یا خیر باید مالیات‌های متفاوتی را بپردازد.

اعمال مالیات در هنگام خرید املاک

یکی از مالیات‌های مرسوم در اسپانیا، مالیاتی است که در هنگام خرید املاک از بانک‌ها، شرکت‌ها و اشخاص حقیقی اخذ میشود و مقداری بین ۸ تا ۱۱.۵ درصد ارزش ملک است که از خریدار دریافت میگردد و انواع مختلفی دارد.

مالیات بر ارزش افزوده: این نوع مالیات در هنگام خرید یک ملک نوساز اخذ میگردد و ۱۰ درصد ارزش ملک است.

مالیات استفاده از تمبر: مقدار این مالیات در هنگام سند زدن اخذ میشود و ۱.۵ درصد ارزش ملک است.

مالیات بر انتقال مجدد ملک: این نوع مالیات بسته به نوع منطقه مقداری بین ۸ الی ۱۰ درصد ارزش ملک است.

اخذ مالیات از مالکان دارای املاک

زمانی که یک فرد دارای یک ملک باشد، چهار نوع مالیات به او تعلق میگیرد. این نوع مالیات بسته به اینکه فرد اهل کشور عضو اتحادیه اروپا باشد یا خیر متفاوت خواهد بود.

مالیات سالیانه بر املاک: جدا از اینکه مالک، ساکن اسپانیا باشد یا نباشد، باید سالیانه مقداری از ارزش ملک خود را بسته به اینکه در کدام منطقه است، رقمی بین ۰.۴ درصد تا ۱.۱ درصد ارزش ملک مالیات بپردازد. به عنوان مثال مالیات سالانه یک آپارتمان سه طبقه تقریبا ۴۰۰ یورو است درحالیکه مالیات یک ویلا بزرگ سالانه ۲۰۰۰ یورو است.

مالیات بر خدمات شهری: این نوع مالیات در واقع یک نوع عوارض است و بابت جمع آوری زباله و زهکشی‌های فاضلاب شهری تعیین میگردد. مقدار آن برای یک آپارتمان ۳ طبقه حدود ۸۰ یورو است و بسیار کمتر از مالیات سالیانه ملک است.

مالیات بر درآمد اجاره: صاحبان املاک هر ساله وضعیت سکونت خانه‌های خود را اعلام مینمایند و اگر اجاره داده باشند باید از درآمد حاصل از اجاره، مالیات پرداخت نمایند. این مالیات برای شهروندان اتحادیه اروپا ۱۹ درصد و برای سایرین ۲۴ درصد است و هر سه ماه یکبار قبل از بیستمین روز ماه آخر پرداخت میشود. همچنین اگر املاک آنها خالی باشد بر اساس سایر انواع مالیات باید پرداختی داشته باشند.

مالیات بر دارایی برای غیر اسپانیایی‌ها: مالکان غیر مقیم در اسپانیا بجز مالیات سالیانه املاک موظف به پرداخت مالیات بر دارایی هستند. البته مقدار این مالیات تا زمانی که ارزش دارایی فرد بیش از ۷۰۰ هزار یورو باشد از وی اخذ میشود. در مقابل برای اسپانیایی‌هایی که ثروت خود را در خارج از اسپانیا میبرند نیز مالیات اعمال میشود.

اخذ مالیات از فروشندگان املاک

به منظور جلوگیری از سوداگری در هنگام فروش املاک در اسپانیا دو مالیات از فروشنده اخذ می گردد. این نوع مالیات نیز برای افرادی که اهل کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند یا خیر متفاوت است.

مالیات بر عایدی سرمایه: این نوع مالیات از سود حاصل از فروش ملک اخذ میشود. مقدار این مالیات برای ساکنين و اسپانیایی‌ها بین ۱۹ الی ۲۳ درصد است و اگر حداقل سه سال در آن سکونت داشته باشند برایشان تخفیف در نظر گرفته میشود. اين مقدار برای غیرساکنانی که عضو اتحادیه اروپا هستند ۱۹ درصد و برای افرادي که اهل کشورهاي غیر عضو در اتحادیه اروپا هستند، ۲۴ درصد است.

مالیات پلاسوالیا[۱]: این نوع مالیات درصدی از ارزش فروش ملک است و به شهرداری محلی پرداخت میشود. این مالیات با محاسبه ارزش زمین ملک و تعداد سالهایی که مالک در آن سکونت داشته محاسبه ميگردد.

پینوشت:

[۱] Plusvalia

منبع: سايت house in spain

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.