۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۶۱۶۲ ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰ دسته: انرژی، گازهای همراه نفت کارشناس: محمد صادق پاک پرور
۰

سوزاندن گازهای همراه نفت در میادین نفتی همواره چالشی جدی در کشورهای تولید کننده نفت بوده است. از همین رو فناوری‌های متعددی در راستای جلوگیری از این اقدام طی سال‌های اخیر توسعه پیدا کرده‌اند. تولید الکتریسیته یکی از این فناوری‌ها به شمار می‌رود که در کشورهایی همچون آمریکا و روسیه مورد استفاده قرار گرفته است. اخیرا شرکت گازپروم روسیه در اقدامی نوین به استخراج رمز ارز بیت کوین با استفاده از الکتریسیته تولیدی حاصل از گازهای همراه پرداخته است.

به گزارش مسیر اقتصاد امروزه با پیشرفت فناوری در صنعت نفت، سوزاندن گازهای همراه که تا سال‌های گذشته امری مرسوم و طبیعی بنظر میرسید، به امری مخاطره آمیز برای محیط زیست تبدیل شده است. همچنین از آن تحت عنوان هدر دادن سرمایه ملی یاد میگردد. از همین رو کشورهای مختلف تولید کننده نفت و گاز همچون ایران، عراق، آمریکا و روسیه اقدام به استفاده از فناوری‌های متعدد جهت کاهش هرچه بیشتر سوزاندن گازهای همراه کرده اند.

سوزاندن گازهای همراه به‌عنوان معضلی مهم برای روسیه

بر طبق آمار بانک جهانی، روسیه از حیث میزان سوزاندن گازهای همراه در دنیا در رتبه اول قرار دارد. از همین رو این کشور تلاش‌های زیادی را در راستای کاهش این میزان و اجرای تعهدات زیست محیطی خود داشته است. تولید الکتریسیته با استفاده از گاز های همراه یکی از راه‌ حل‌های جایگزین مناسب به جای سوزاندن آنها در کشورهای مختلفی همچون آمریکا و روسیه به شمار می‌رود.

استخراج رمز ارز بیت کوین با استفاده از برق تولید شده حاصل از گازهای همراه آخرین اقدام این کشور در این راستا به شمار می‌رود.

استخراج بیت کوین با استفاده از گازهای همراه نفت به جای سوزاندن آن

امروزه کشورهای مختلف و در راس آنها چین، اقدام به استفاده و استخراج گسترده رمز ارزها کرده‌اند. اما چالش اصلی در این راه، مسأله تامین انرژی است. زیرا استخراج ارز دیجیتال بیت کوین نیازمند استفاده از مقدار انرژی قابل توجهی است. در همین راستا کمپانی گازپروم روسیه در اقدامی نوین تصمیم به استفاده از گاز های همراه نفت در میادین نفتی، جهت استخراج ارز دیجیتال بیت کوین به عنوان راه حل جایگزین سوزاندن این گازها کرده است.

به ادعای مسئولان این کمپانی روسیه‌ای، مرحله آزمایشی استفاده از گازهای همراه جهت تولید برق در ماینرها با هدف استخراج بیت کوین را موفقیت آمیز بوده است. این پروژه باعنوان Vekus که نام یک شرکت فعال در زمینه رمز ارزها نیز است، در یکی از سایت‌های نفتی کمپانی گازپروم در سیبری به اجرا درآمده است. از همین رو باتوجه به موفقیت آمیز بودن پروژه آزمایشی مذکور، کمپانی گازپروم قصد دارد تا در سایت‌های نفتی بیشتری اقدام به استخراج رمز ارز بیت کوین کند و این روش جدید را هر چه بیشتر توسعه دهد.

استخراج ۱.۸ بیت کوین در عرض یک ماه با استفاده از ۴۹هزار متر مکعب گازهای همراه

به گفته مدیر عامل وکوس، تامین برق ارزان قیمت مهمترین مسأله پیش روی تولید رمز ارزها به شمار می‌رود.

شرکت وکوس بر اساس بیانیه‌ای که اخیرا منتشر کرده است، مدعی استخراج ۱.۸ بیت کوین با استفاده از الکتریسیته تولید شده حاصل از مقدار ۴۹۵۰۰ متر مکعب از گازهای همراه نفت شده است. این اقدام در یکی از سایت‌های نفتی گازپروم که دارای نیروگاه تولید برق نیز است انجام شده است.

همچنین گازپروم با همکاری وکوس و دیگر شرکت‌های فعال در این زمنیه، قصد توسعه هر چه بیشتر مزارع استخراج رمز ارز بیت کوین را دارد.

منبع: ژورنال فناوری نفت

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.