۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۵۸۰۵ ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، راه ابریشم چین
۰

وزیر امور خارجه چین که به رسم هر سال، اولین سفر سال جدید خود را با قاره آفریقا آغاز کرده بود، بعد از این قاره راهی فیلیپین، اندونزی، میانمار و برونئی در جنوب شرق آسیا شده است. پیشبرد پروژه‌های مرتبط با راه ابریشم جدید و تثبیت جایگاه چین در پیمان تازه تاسیس آرسپ بین کشورهای جنوب شرق آسیا، مهمترین اهداف وزیر خارجه چین در این سفر است.

به گزارش مسیر اقتصاد وزیر امور خارجه چین، وانگ‌یی، بلافاصله پس از پایان ماموریت چند روزه در کشورهای مختلف آفریقایی، در دومین سفر بین‌المللی خود در سال جدید میلادی، عازم چهار کشور در جنوب شرق آسیا شده است.

در جریان این سفر که به دنبال سی‌امین سالگرد ارتباط چین و کشورهای عضو آسه‌آن و به دعوت این کشورها انجام گرفته، وانگ‌یی با مقامات دولتی میانمار، اندونزی، برونئی و فیلیپین ملاقات‌های رسمی خواهد داشت.

همکاری جنوب-جنوب اولویت کلیدی چین است

دولت چین روز یکشنبه طی گزارشی رسمی تحت عنوان «مشارکت توسعه‌ای چین در عرصه بین‌الملل» اعلام نمود که طرح راه ابریشم موسوم به «ابتکار کمربند و جاده» را ادامه خواهد داد و از کشورهای در حال توسعه به منظور تقویت توان داخلی و توسعه اقتصادی خود حمایت خواهد کرد.

به موجب گزارش اخیر، در کنار تایید تعهد چین مبنی بر ارتقای جامعه جهانی به عنوان آینده‌ای مشترک، از همکاری جنوب – جنوب به عنوان اولویت کلیدی چین و از طرح راه ابریشم به عنوان چارچوب اصلی اجرای این دست همکاری‌ها نام برده شده است.[۱]

از زمان تبیین طرح راه ابریشم جدید، چین پروژه‌های متعددی را در زمینه توسعه زیرساخت‌ها، رشد تجارت، تامین مالی پروژه‌های مختلف و ارتباط مردم با مردم، متناسب با نیاز هر کشور، به مرحله اجرا درآورده است.

چین به دنبال تثبیت موقعیت خود در پیمان آرسِپ (RCEP)

در حالی که کووید-۱۹ همچنان در حال هجوم به نقاط مختلف دنیا است، چین به همراه کشورهای آسه‌آن درصدد رفع نیازهای یکدیگر برآمده و رهبری بهبود اقتصاد منطقه را بر عهده گرفتند.

وانگ‌یی چندی پیش در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «با کمک چین، شرق آسیا به الگویی در مبارزه جهانی علیه ویروس و دست یافتن به بهبود اقتصادی تبدیل می‌شود.»

انعقاد توافق‌نامه مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای (RCEP) در نوامبر ۲۰۲۰، توسط کشورهای عضو آسه‌آن به اضافه ۵ کشور چین، کره جنوبی،ژاپن، استرالیا و نیوزلند در همین راستا دنبال شد.

گفتنی است سفر اخیر وزیر خارجه چین نیز در قالب تلاش چین برای تثبیت موقعیت خود در این پیمان منطقه‌ای قابل تفسیر است.

ادامه پروژه‌های راه ابریشم خواست مقامات فیلیپین است

به گفته گلن پناراندا، نماینده ویژه تجاری فیلیپین در سفارت این کشور واقع در پکن، کشور فیلیپین طی سال‌های اخیر ذیل طرح راه ابریشم همکاری گسترده‌ای با چین داشته است. در همین راستا، «برنامه توسعه زیرساخت‌های ویژه فیلیپین» فرصت‌های بیشتری را برای همکاری میان فیلیپین و چین ایجاد خواهد نمود.

وی با اشاره به اینکه چین بزرگترین شریک تجاری فیلیپین و منبع اصلی سرمایه‌گذاری در این کشور است، ملاقات اخیر وزیر خارجه چین را فرصتی برای ارتقای همکاری‌ها با چین دانست و اشاره کرد که فیلیپین و چین در آینده می‌توانند در ساخت و سازهای مربوط به راه ابریشم در کشورهای ثالث نیز با یکدیگر همکاری کنند.

پی‌نوشت:

[۱]  همکاری جنوب-جنوب اصطلاحی است که برای توصیف تبادل منابع و فناوری بین کشورهای در حال توسعه که به نام جنوب جهانی نیز شناخته می‌شوند به کار می‌رود.

منبع: پایگاه خبری بلت اند رود

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.