۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۵۷۰۱ ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، راه ابریشم چین کارشناس: رضا سهرابی
۱

قاره آفریقا به علت توسعه نیافته بودن و موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد، از اهمیت خاصی برای چین برخوردار است. کشور نیجریه نیز یکی از ۴۶ کشور آفریقایی است که به طرح راه ابریشم چین پیوسته‌‌اند. به دنبال سفر اخیر وزیر خارجه چین، توافقی میان وزرای خارجه دو کشور چین و نیجریه به امضا رسید که نشان‌دهنده قصد طرفین بر ادامه همکاری‌ها در سال جدید میلادی است.

به گزارش مسیر اقتصاد نیجریه به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور قاره آفریقا، یکی از شرکای اقتصادی چین در این قاره محسوب می‌شود که از سال ۲۰۱۸ به طرح راه ابریشم جدید، موسوم به «ابتکار کمربند و جاده» پیوسته است؛ طرحی که از زمان آغاز به کار تا سال ۲۰۱۹، حدود ۱۴۰ کشور را به همکاری اقتصادی با چین برای توسعه زیرساخت‌ها سوق داده است.

قاره آفریقا از اهمیت بالایی برای چین برخوردار است

از نگاه چین، قاره آفریقا بخشی از گستره تاریخی و طبیعی راه ابریشم است. ایجاد انجمن همکاری چین و آفریقا (FOCAC)[۱] در جریان اجلاس پکن (۲۰۱۸) و طرح آفریقایی چین برای توسعه آفریقا نیز، در راستای اهمیت این قاره برای چین تفسیر می‌شود.

قاره آفریقا به علت توسعه نیافته بودن، بازاری بلند مدت برای چین محسوب می‌شود و به علت موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد، از اهمیت استراتژیک برای چین برخوردار است و چنین موقعیتی باعث شده است که وزرای خارجه چین برای سی و یکمین سال متوالی، اولین سفر خود در سال ۲۰۲۱ را هم با قاره آفریقا آغاز کنند.

نیجریه از راه ابریشم چین بی نصیب نمی‌ماند

نیجریه یکی از ۴۶ کشور آفریقایی است که برای پیشبرد طرح راه ابریشم در کشور خود، یادداشت تفاهم مشترکی را با چین به امضا رسانده‌اند.

با وجود اینکه طرح راه ابریشم بیشتر بر توسعه شرق آفریقا متمرکز است و پروژه‌های زیربنایی چند میلیارد دلاری متعددی مانند خط‌آهن استاندارد موباسا- نایروبی در کنیا، خط‌آهن استاندارد آدیس آبابا – دورالیه میان اتیوپی و جیبوتی و خط‌آهن تازارا میان تانزانیا و زامبیا را برای توسعه شرق آفریقا به انجام رسانده، اما نیجریه در غرب این قاره نیز از طرح توسعه زیربنایی چین بی‌نصیب نمانده است.

خط‌آهن استاندارد ابوجا – کادونا، سیستم حمل و نقل سبک ابوجا، فرودگاه بین‌المللی ابوجا، خط ریلی استاندارد لاگوس – ایبادان، فرودگاه بین‌المللی بندر هارکورت، فرودگاه بین‌المللی کانو، بندر دریای عمیق لکی (Lekki) و پروژه جاده‌ای ابوجا بخشی از پروژه‌های کامل شده یا در حال ساخت در نیجریه با مشارکت شرکت‌های چینی هستند.

همکاری ۵۰ ساله چین و نیجریه ادامه خواهد یافت

در جریان اولین سفر وزیر امور خارجه چین در سال جدید میلادی، وانگ‌یی دیدارهای متعددی با وزرای کشورهای آفریقایی از جمله نیجریه داشته است. به گفته وزیر امور خارجه چین، کشور نیجریه بزرگترین اقتصاد و پرجمعیت‌ترین کشور در قاره آفریقاست که از نفوذ منطقه‌ای و بین‌المللی بالایی نیز برخوردار است.

وی خاطر نشان کرد: دو کشور چین و نیجریه طی ۵۰ سال روابط دیپلماتیک، درک متقابل، اعتماد متقابل و پشتیبانی متقابل از یکدیگر را همواره در دستور کار خود داده‌اند.

وانگ‌یی اعلام کرد که در سال جدید میلادی، چین آماده همکاری با نیجریه در توسعه زیرساخت‌ها، کشاورزی، سرمایه‌گذاری، ایجاد منطقه آزاد تجاری، آموزش و همچنین آمادگی واردات بیشتر از نیجریه را دارد.

در جریان سفر وزیر خارجه چین به نیجریه، هفت اصل همکاری مهم به توافق دو کشور رسید. بنا بر این توافق دو کشور متعهد شدند که:

  1. همکاری بر علیه کووید-۱۹ را تا ریشه‌کن شدن این ویروس ادامه دهند.
  2. کمیته‌ای را به رهبری وزرای خارجه دو کشور برای هماهنگی فعالیت‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف تشکیل دهند.
  3. همکاری دو کشور در راستای طرح راه ابریشم را با ایجاد همپوشانی بین الگوی توسعه جدید چین و طرح توسعه ملی جدید نیجریه تقویت کنند.
  4. ساخت‌وساز پروژه‌های کلیدی در راستای تسهیل صنعتی شدن نیجریه را سرعت ببخشند.
  5. به همکاری‌ها در زمینه‌هایی مانند اقتصاد دیجیتال و اقتصاد سبز به منظور متنوع‌سازی توسعه ادامه دهند.
  6. همکاری نظامی و امنیتی برای افزایش ظرفیت نیجریه در حفاظت از منافع ملی خود را تعمیق ببخشند.
  7. در امور منطقه‌ای و بین‌المللی، برای حفاظت از منافع مشترک کشورهای در حال توسعه، همکاری نزدیکی داشته باشند.

پی‌نوشت:

[۱] the Forum on China and Africa Cooperation (FOCAC)

منابع:

پایگاه خبری بلت‌ اند ‌رود

پایگاه رسمی وزارت امور خارجه چین

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل

  1. امریکا بزرگترین اسلحه فروش جهان است . آمریکا قطعات مورد نیاز تانک ، ناو جنگی ، هواپیمای جنگی و هلیکوپتر را به تدریج تحویل می دهد تا هر زمان اراده کرد کشور خریدار را تحریم نماید . ولی چین بزرگترین کارخانه فروش جهان است و تا کنون چین هیچ کشوری را تحریم نکرده است . چین ، روسیه و هند زیر ساخت‌ها و پروژه ها را بسیار ارزان‌تر از غرب به بهره برداری رسانده و بابت هر پروژه وام کم بهره نیز می دهند . ۱۵۰ کشور جهان سوم همه به سوی شرق تمایل یافته اند . غرب دارد در افق محو می گردد .

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.