۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۵۶۷۳ ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰ دسته: مسکن کارشناس: افشین بیک پور
۰

بررسی تجارب کشورها نشان میدهد که میتوان در بازار مسکن از ابزار مالیات برای کاهش فعالیت غیر مولد و افزایش تولید بهره گرفت؛ و یکی از مهم‌ترین آن‌ها مالیات بر ارزش زمین است. مالیات بر ارزش زمین به توسعه و ساخت و ساز بر روی زمین‌ها منجر می‌شود و با کنترل فعالیت‌های سوداگرانه در بخش مسکن، رونق تولید و کاهش تورم را درپی دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد در سلسه گزارشات قبلی مربوط به «چرا مالیات بر ارزش زمین ضروری است؟» که از پژوهش یک اندیشکده بریتانیایی اقتباس شده است به چرایی اخذ مالیات بر ارزش زمین و تاثیرات نبود آن در کشور بریتانیا پرداخته شد. طبق بررسی‌های این اندیشکده، هرچند مردم علاقه‌ای به پرداخت مالیات‌ها ندارند، اما مطالعات نشان میدهد مالیات بر ارزش زمین علاوه بر آورده‌های درآمدی برای حاکمیت، به دلیل کارکرد تنظیمی که دارد منفعت زیادی به مردم میرساند و یک مالیات منصفانه تلقی میگردد.

لزوم استفاده صحیح از جنبه تنظیم گری ابزارهای مالیاتی

مالیات‌ها انواع مختلف و تاثیرات اقتصادی متفاوتی دارند. برخی مالیات‌ها جنبه تنظیمی، برخی جنبه توزیعی و برخی جنبه درآمدی دارند. علی رغم نظرات مردم درباره مالیات‌ها بخصوص مالیات‌های درآمدی، نکته مهمی که باید تبیین گردد این است که مالیات درآمدی برای کدام فعالیت اعمال خواهد شد. در واقع حکومت‌ها میتوانند با اعمال نامناسب مالیات روی فعالیت‌های مولد مردم را به سمت فعالیت‌های غیرمولد سوق دهند و به نوعی یک تنبیه برای کسانی که فعالیت مولد انجام میدهند در نظر بگیرند و هم میتوانند روی فعالیت‌های نامولد مالیات در نظر بگیرند و برای افرادی که فعالیت غیرمولد انجام میدهند تنبیه و برای افرادی که فعالیت مولد انجام میدهند تشویق در نظر بگیرند. در واقع نوع استفاده از مالیات‌ها همسو با انگیزه‌های مردم میتواند اثرات اقتصاد رفتاری متفاوتی برای رشد یک کشور ایفا نماید.

نمونه تاریخی اثر وضع مالیات بر ارزش زمین و رونق کشاورزی

یک نمونه تاریخی مشهور از مالیات های درآمدی مالیات وضع شده توسط حاکم عثمانی مصر در سال های ۱۸۰۵ تا ۱۸۴۸ است. محمد علی حاکم آن زمان مصر بر روی نخلستان‌های خرما مالیات وضع نمود. نتیجه این کار اینگونه شد که کشاورزان برای عدم پرداخت مالیات‌ها درختان خود را ریشه کن و نابود کردند. پس از مشاهده این وضعیت حاکم مصر این مالیات را با مالیات بر ارزش زمین بدون استفاده جایگزین نمود. این امر به کشاورزان برای پرورش نخل انگیزه زیادی داد. در نتیجه محصول خرما بیشتر گردید و در نهایت به نفع اقتصاد مصر و مردم آن شد.

توسعه زمین و جلوگیری از زمین خواری نتیجه اخذ مالیات بر ارزش زمین

همان طور که از بررسی بازار مسکن بریتانیا در سال‌های ۱۹۹۶ الی ۲۰۰۸  بدست آمد، اگر مالیات بر ارزش زمین[۱] بر قرار باشد، مولفه اصلی قیمت مسکن یعنی زمین، کنترل میشود و در نهایت حباب قیمت مسکن شکل نمیگیرد. چرا که اولا عمده افزایش قیمت زمین به صورت LVT جمع آوری میگردد و ثانیا از احتکار زمین جلوگیری میشود و صاحبان زمین درصورت عدم استفاده صحیح از آن تنبیه میشوند. این اقدام باعث میشود قیمت زمین مناسب باقی بماند، قیمت مسکن متعادل باشد، توسعه و ساخت و ساز روی زمین ها افزایش یابد، زمین خواری‌ها کمتر گردد، ساخت مسکن برای نیازمندان نیز راحت تر گردد و نرخ اجاره بها مقرون به صرفه باشد.

جلوگیری از بحران اقتصادی با اخذ مالیات از ارزش زمین

بررسی تجربه تاریخی کشورها نشان میدهد که میتوان با استفاده درست از ابزارهای مالیاتی در بازار آزاد مسکن، از انگیزه های مالکان در راستای بهره وری بیشتر اقتصاد گام برداشت. در نگاه کلان این اقدام نه تنها تورم مسکن را کم و بیش حذف خواهد نمود، بلکه یک اثر پولی نیز روی تصمیمات بانک‌ها خواهد داشت و پیرو آن تخصیص اعتبار از سوی بانک‌ها به شکل مناسبتری صورت میگیرد. همچنین بانک‌ها بهره‌های خود را که با نرخ تورم زمین تنظیم میکنند، پایین‌تر درنظر میگیرند و وام‌های مقرون به صرفه‌تری خواهند داد و در مجموع بهره اضافی توسط بانک‌ها و نیز نقدینگی نامناسب ایجاد نخواهد شد.

پینوشت:

[۱] LVT

منبع: مقاله land value tax for benefit منتشر شده در سایت Labour Land Campaign

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.