۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۵۴۷۴ ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰ دسته: انرژی، گازهای همراه نفت کارشناس: محمد صادق پاک پرور
۰

امروزه ظرفیت استفاده از گازهای همراه نفت جهت استفاده در صنعت پتروشیمی و صنایع وابسته و یا استفاده از آن به عنوان سوخت جهت تولید انرژی، به اثبات رسیده است و این گازها بعنوان یک سرمایه ملی با ارزش به شمار می‌روند. در همین راستا کشورهایی همچون عربستان، روسیه و به ویژه نیجریه، میزان فلرینگ گازهای همراه در صنعت نفت خود را کاهش داده‌اند. درحال حاضر نیجریه ۷۵۰ میلیون دلار در سال از این محل متضرر می‌شود و در تلاش است با سرمایه‌گذاری گسترده از میزان آن بکاهد.

به گزارش مسیر اقتصاد طی سال‌های اخیر، نیجریه از جمله کشورهای پیشتاز در زمینه کاهش سوزاندن گازهای همراه در جهان بوده و در همین راستا برنامه‌های متعددی را در دستور کار قرار داده است. همچنین این کشور از جمله اعضای فعال در گروه همکاری بین المللی در زمینه کاهش سوزاندن گازهای همراه(Global Gas Flaring Reduction Partnership, GGFR) زیر نظر بانک جهانی است.

در نمودار ذیل، میزان سوزاندن گاز های همراه در کشورهای جهان نشان داده شده است.

همانطور که مشاهده می‌شود، روسیه، عراق، آمریکا و ایران از بالاترین میزان سوزاندن گازهای همراه در دنیا برخوردارند. نیجریه نیز در جایگاه هفتم قرار دارد.

لازم به ذکر است هدف اصلی از تشکیل این گروه بین المللی متشکل از کشورهایی همچون نیجریه و روسیه، به صفر رساندن میزان سوزاندنگازهای همراه تا سال ۲۰۳۰ است و نیجریه نیز در همین راستا اقدامات متعددی را در دست اجرا قرار داده است. هر چند شیوع گسترده کووید۱۹ و تاثیرات آن بر صنعت نفت و گاز در سراسر جهان، سبب متوقف شدن روند اجرای این برنامه شده است.

میزان سرمایه از دست رفته ناشی از سوزاندن گازهای همراه

امروزه ظرفیت استفاده از گازهای همراه نفت جهت استفاده در صنعت پتروشیمی و صنایع وابسته و یا استفاده از آن بعنوان سوخت جهت تولید انرژی به اثبات رسیده است و این گازها بعنوان یک سرمایه ملی با ارزش به شمار می‌روند.

در همین راستا نیز کشورهایی همچون عربستان سعودی، نیجریه، روسیه و دیگر کشورهای تولید کننده نفت، میزان سوزاندن گازهای همراه را کاهش داده‌اند. این کشورها با استفاده از فناوری‌های موجود (همچون تبدیل به گاز مایع، تزریق به چاه های نفت جهت افزایش بازدهی استخراج و دیگر روشها) به استفاده از مزایای اقتصادی ناشی از بهره‌برداری از این گازها پرداخته‌اند.

در نمودار ذیل میزان درآمد از دست رفته ناشی از سوزاندن گازهای همراه در نیجریه طی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ نشان داده شده است:

مشاهده میگردد میزان درآمد بالقوه از دست رفته ناشی از سوزاندن گازهای همراه در نیجریه طی سالهای اخیر کاهش پیدا کرده است. هزینه فرصت ازدست رفته ناشی از سوزاندن گازهای همراه در این کشور در سال ۲۰۱۸ برابر با بیش از ۷۶۰میلیون دلار بوده است که رقم بسیار قابل توجهی است.

سهم کمپانی‌های نفتی فعال در صنعت نفت نیجریه از فلرینگ گازهای همراه

در صنعت نفت نیجریه، کمپانی بزرگ نفتی همچون اکسون موبیل آمریکا، انی ایتالیا، رویال داچ شل هلند و توتال فرانسه فعالیت دارند. این کمپانی ‌ها تلاش زیادی در راستای کاهش سوزاندن گاز های همراه انجام داده اند.

در نمودار ذیل سهم هر یک از کمپانی‌های فعال در صنعت نفت نیجریه از جمله شرکت ملی نفت نیجریه از میزان سوزاندن گازهای همراه مشاهده میگردد.

همانطور که مشاهده میشود، بیشترین سهم از سوزاندن گاز های همراه در صنعت نفت نیجریه متعلق به شرکت ملی نفت این کشور است که بیش از یک چهارم کل میزان سوزاندن گاز های همراه  را از آن خود کرده است و کمپانی‌های دیگر نظیر اکسون موبیل و شورون در درجات بعدی قرار دارند.

لازم به ذکر است شرکتهای انی، شل و شورون مدعی کاهش ۹۰ درصدی سهم خود از کل میزان سوزاندن گاز های همراه در صنعت نفت نیجریه شده اند و تلاش‌ها در جهت به صفر رساندن این رقم ادامه خواهد داشت.

سرمایه مورد نیاز جهت توقف کامل سوزاندن گاز های همراه در صنعت نفت نیجریه

به گفته وزارت نفت نیجریه، سرمایه ای در حدود ۳ میلیارد دلار جهت تجاری سازی استفاده از گازهای فلر که هم اکنون در میادین نفتی این کشور سوزانده میشوند مورد نیاز است. بطور میانگین هر سایت بهره بردای از گازهای فلر بین ۲۰ تا ۱۰۰میلیون دلار اعتبار نیاز دارد.

در نمودار ذیل نیز میزان سوزاندن گازهای همراه در صنعت نفت نیجریه طی سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۸ نشان داده شده است:

در نهایت می‌توان اینطور گفت نیجریه طی سالهای اخیر تلاش‌های زیادی در راستای کاهش سوزاندن گاز های همراه به انجام رسانده است که در نمودار بالا نیز نتیجه آن مشاهده میشود.

میزان سوزاندن گاز های همراه در نیجریه طی سالهای اخیر کاهش محسوسی داشته است.  بعلاوه، طبق گفته مقامات این کشور، تلاش‌ها در جهت به صفر رساندن سوزاندن گازهای همراه جهت درآمدزایی و همچنین جلوگیری از آثار زیست محیطی مخربی که با خود به همراه دارد ادامه خواهد داشت.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.