۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۴۰۸۲ ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰ دسته: مالیات بر خانه های خالی، مسکن کارشناس: حسین عبداللهی درآباد
۰

با تصمیم جدید شورای شهر ونکوور کانادا و به دلیل اثبات کارایی مالیات بر خانه‌ های خالی، نرخ این مالیات از ۱.۲۵ درصد به ۳ درصد ارزش ملک برای سال آینده افزایش می‌یابد. این مالیات از سال ۲۰۱۷ به منظور عرضه واحد‌های خالی به بازار و صرف درآمد آن برای تولید خانه‌های ارزان قیمت دریافت می‌شود که موجب کاهش ۲۵ درصدی خانه‌های خالی و افزایش ۱۹ درصدی خانه‌های اجاره بلند مدت و صرف هزینه ۶۱ میلیون دلاری از درآمد آن برای ساخت خانه‌ ارزان شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد تقاضای سوداگرانه و احتکار خانه در شهر ونکوور باعث شد طرح مالیات بر خانه‌ های خالی در این شهر از سه سال قبل (سال ۲۰۱۷) آغاز شود. در این طرح اگر خانه‌ای بیش از ۶ ماه در سال خالی بماند، مالکان باید به اندازه یک درصد از ارزش ملک مالیات بپردازند.

مالیات بر خانه های خالی در ونکوور کانادا ۳ برابر شد

مالیات از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ در نرخ ۱ درصد از ارزش ملک ثابت مانده بود و از سال ۲۰۲۰ به ۱.۲۵ درصد افزایش یافت. به تازگی نیز پیشنهاد نرخ ۱.۵ درصد برای سال ۲۰۲۱ داده شده است. اما با توضیحات شهردار ونکوور مبنی بر کارایی این مالیات در سه سال گذشته، اعضای شورای شهر با افزایش نرخ و رسیدن به ۳ درصد ارزش ملک موافقت کردند. البته نرخ فعلی همچنان تا پایان سال ۲۰۲۰ اعمال می شود و از ۲ فوریه سال بعد مالیات با نرخ ۳ درصد اخذ خواهد شد.

خانه‌ برای سکونت مردم است؛ نه سوداگری

در این خصوص کندی استوارت شهردار ونکوور گفت: سه برابر شدن مالیات بر خانه‌ های خالی به عرضه واحدهای مسکونی بیشتری جهت سکونت مستاجران به صورت بلند مدت کمک می‌کند و ادامه داد که این ابزار مالیاتی به انتقال هزاران خانه به بازار اجاره برای کمک به اسکان اقشار جامعه کمک کرده است؛ اما هنوز هم خانه های زیادی خالی مانده و نیاز به تحریک برای عرضه آنها است.

شهردار ونکوور معتقد است با سه برابر كردن ماليات بر خانه خالی، به محتکران قوی‌تر از گذشته این پیام ارسال می‌شود که «خانه‌ برای سکونت مردم است؛ نه سوداگری».

«عرضه خانه و تولید خانه» دو نتیجه دریافت مالیات از خانه خالی

بر اساس گفته‌های کندی استوارت، دلیل پیشنهاد افزایش نرخ مالیات، داده‌ها و اطلاعات گزارش اخیر موسسه رهن و مسکن کانادا (CMHC) مبنی بر تأثیر مثبت این مالیات طی سه سال گذشته بوده است. بر اساس این گزارش حدود ۶۱.۳ میلیون دلار درآمد خالص مالیات برای حمایت از احداث مسکن ارزان قیمت استفاده شده است و از زمان وضع مالیات در سال ۲۰۱۷، املاک خالی ۲۵ درصد کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش اگر افرادی به اندازه کافی ثروتمند هستند که میتوانند خانه‌ای خالی داشته باشند، پس به اندازه کافی نیز ثروتمند هستند که به افراد فاقد مسکن کمک کنند و این مالیات با توزیع دارایی به دو روش می‌تواند در این سمت گام بردارد:

الف) اخذ مالیات و تحریک مالکان برای عرضه خانه‌های خالی

ب) عدم عرضه توسط مالکان و انتخاب پرداخت مالیات  و در نتیجه ساخت خانه‌های ارزان قیمت بیشتر با درآمد حاصل از آن

افزایش تمایل مالکان به واگذاری خانه جهت اجاره بلندمدت با مالیات بر خانه های خالی

همچنین گزارش رهن و مسکن کانادا نشان می‌دهد که چگونه مالیات بر خانه‌ های خالی در سال ۲۰۱۹ به همراه سایر ابزارهای بازار از جمله تسهیل شرایط صدور مجوز کسب و کار و محدودیت برای اجاره های کوتاه مدت، تأثیر مطلوبی در انتقال آپارتمان های خالی به بازار اجاره بلند مدت داشته است. آنالیز داده‌های گزارش CMHC نشان می‌دهد ۸۸۲۴ واحد از ۱۱۱۱۸ واحد‌ اجاره‌ای عرضه شده در منطقه حومه و شهر ونکوور به اجاره طولانی مدت واگذار شده است که سابقاً یا به صورت کوتاه‌مدت یا خالی و یا موارد دیگر استفاده می‌شدند که از افزایش حدود ۱۹ درصدی حکایت دارد. از این بین، حدود ۵ هزار آپارتمان فقط در شهر ونکوور عرضه شده که ۳ هزار تای آن در مرکز شهر اتفاق افتاده است.

در واقع پس از چندین سال خالی ماندن واحدهای موجود با تغییر در سیاست‌های بازار، در سال ۲۰۱۹ خانه‌های مرکز شهر ونکوور از خانه‌های خالی به خانه‌هایی برای فروش یا اجاره به مستأجران، آنهم به صورت طولانی مدت تغییر وضعیت دادند و برخی دیگر از خانه‌های نوساز نیز به بازار اجاره بلندمدت پیوستند. بدین ترتیب که مالکان خانه‌های خالی، واحدهای خود را به سرمایه‌گذارانی فروختند که این سرمایه‌گذاران به صورت بلند مدت خانه‌ها را اجاره می‌دهند.

نمودار زیر تعداد خانه‌های استیجاری اضافه‌شده و تبدیل شده در مرکز شهر ونکوور را نشان می‌دهد:

سه سیاست تنظیم بازار مسکن در کانادا

به‌طور کلی از سال ۲۰۱۷ سطوح مختلف دولت در ایالت‌های کانادا سیاست های ترویج و تثبیت عرضه واحدهای آپارتمان با اجاره بلند مدت را دنبال کردند. این سیاست‌ها شامل مالیات بر خانه های خالی، تنظیم مقررات اجاره کوتاه مدت و مالیات بر سوداگری (B.C) بودند. گزارش‌ها حاکیست از اینکه سه سیاست مذکور همزمان با هم انگیزه مالک را به منظور اجاره بلند مدت واحد مسکونی خود در مقابل خالی نگهداشتن یا اجاره کوتاه مدت به شدت تحت تأثیر قرار داده و قطعاً در سبک و سنگین کردن مالکان برای بهترین استفاده از املاک خود نقش داشته است.

مردم عادی مشمول مالیات بر خانه خالی نیستند

لازم به ذکر است با وجود مطالب مذکور بیشتر صاحبان خانه در ونکوور مشمول مالیات نمی‌شوند؛ زیرا اقامتگاه های اصلی یا خانه هایی که حداقل شش ماه از سال اجاره داده شده باشند و به دلایل موجه مانند بیماری خالی مانده باشند، از پرداخت مالیات بر خانه های خالی معاف هستند و این مالیات صرفاً به محتکران و سوداگران بازار این شهر اصابت می‌کند. البته همه صاحبان خانه در ونکوور موظفند هر ساله اظهارنامه مالیاتی ارائه دهند و در صورتی که عمداً خانه‌های خالی خود را مخفی کنند یا در اظهارنامه اطلاعات ناقص و نادرست ثبت کنند، علاوه بر مالیات، جریمه‌ای معادل ۵ تا ۱۰ درصد به ازای هر روز خالی بودن خانه دریافت می‌شود.

منابع:

سایت تحلیلی ونکوور خوب است

سایت خبری سی بی سی

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.