۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۴۰۲۰ ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰ دسته: مسکن کارشناس: افشین بیک پور
۰

در بسیاری از شهرهای قاره اروپا به دلیل افزایش قیمت مسکن، تهیه مسکن برای کارگران دشوار شده است. فعالیت‌های سوداگرانه مسکن، به تاخیر انداختن پروژه‌های ساخت و ساز، خالی نگهداشتن خانه‌ها و زمان‌بر بودن روند تشخیص مالکان املاک، از جمله مواردی است که دلایل مشکلات بازار مسکن در اروپا محسوب می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد تهیه مسکن در بسیاری از نقاط دنیا به یک معضل جدی تبدیل شده است. به طور خاص در بسیاری از شهرهای قاره اروپا مانند لندن، پاریس و مونیخ به دلیل افزایش قیمت مسکن، تهیه مسکن برای کارگران دشوار شده است. در حالیکه بسیاری از آپارتمان‌ها و خانه‌ها خالی از سکنه هستند، قیمت مسکن و نرخ اجاره به سرعت در حال افزایش است.

سر منشا این آثار به وجود دیدگاه لیبرال در اقتصاد این کشورها بازمیگردد که پس از جنگ جهانی شدت بیشتری یافته است و طی ده‌های گذشته آثار آن در اقتصاد بدون قوانین کنترلی بروز بیشتری پیدا نموده است. در این بین بازار املاک نیز به یک فرصت برای سوداگری ثروتمندان تبدیل شده است. برخی کارشناسان اروپایی معتقدند که سوداگری در بازار مسکن باعث افزایش شدید نرخ اجاره در اروپا شده است. گواه این امر وجود مشکلات در بازار مسکن شهرهایی مانند وین، برلین و بارسلونا و نیز کشورهایی مانند دانمارک و نیوزیلند است که باعث کاهش قدرت تهیه مسکن مردم شده است.

ساخت مسکن اجتماعی تنها بخشی از مشکل بازار مسکن را حل میکند

بررسی مشکلات بازار مسکن در کشورهای اروپایی نشان می‌دهد که ساخت مسکن اجتماعی تنها عامل بهبود بازار مسکن و جلوگیری از افزایش شدید قیمت مسکن و نرخ اجاره نیست؛ بلکه این کار تنها به رفع بخشی از مشکلات بازار مسکن کمک می‌کند.

مواردی از جمله فعالیت‌های سوداگرانه مسکن در اتریش، به تاخیر انداختن پروژه ها در کشور آلمان، سرمایه گذاری در خانه های خالی و زمان‌بر بودن روند تشخیص مالکان املاک که در برخی از کشورهای اروپایی وجود دارد، از جمله دلایلی است که به مشکلات بازار مسکن در کشورهای اروپایی دامن زده است.

سوداگری عامل اصلی افزایش شدید قیمت مسکن

در کشور اتریش و بخصوص در شهرهای وین و سالزبورگ، نسبت به سال‌های گذشته تامین مسکن سخت تر شده است. در گذشته سهم مسکن در هزینه‌های خانوار حدود ۲۵ درصد بوده اما اکنون به ۳۰ الی ۴۰ درصد رسیده است. طی ده سال گذشته قیمت هر متر مربع آپارتمان در وین و سالزبورگ یک سوم افزایش یافته است. این پدیده ای است که مردم سراسر اروپا را تحت تاثیر قرار داده است.

افزایش قیمت اجاره و مسکن در سال‌های اخیر عمدتا بدلیل فعالیت‌های سوداگرانه بوده است. برای افرادی که میخواهند کسب سود بدون زحمت داشته باشند، نرخ سود بانک‌های قانونی به نسبت بازار مسکن، جذابیتی برای جذب سپرده‌های مردم ایجاد نکرده است و سرمایه گذاران به دنبال سودهای غیر معمول هستند. از این رو آنها املاک و مستغلات را به محلی برای کسب سود از سوداگری تبدیل کرده‌اند و با توجه به تقاضا، قیمت املاک را افزایش میدهند. در نتیجه قیمت مسکن بیشتر از تورم افزایش میابد و این یک افزایش طبیعی نیست.

به تاخیر انداختن عمدی پروژه ها در آلمان بدلیل صعودی بودن قیمت مسکن

در مونیخ آلمان، قیمت مسکن طی چهار سال گذشته ۴ برابر شده است. افزایش قیمت‌ها باعث شده است که صاحبان پروژه‌های ساختمانی به امید کسب سود بیشتر در آینده، پروژه‌ها را به تاخیر بیندازند. به این ترتیب پروژه‌ها در موعد مقرر تحویل داده نمیشود؛ چراکه در مجموع طول کشیدن پروژه سود بیشتری دارد. در چنین شرایطی وضع مالیات بر ارزش زمین [۱] و نیز ایجاد التزام برای اتمام ساختمان‌ها مورد بحث قرار گرفته است.

سرمایه گذاری در خانه‌های خالی

مشکل دیگری که باعث افزایش قیمت مسکن و اجاره بها میشود، وجود خانه‌های خالی است. صاحبان خانه‌ها برای کسب بیشترین سود، از عرضه آنها خودداری میکنند. در حال حاضر آمار دقیقی در مورد آپارتمان‌های خالی در کشورهای اروپایی وجود ندارد. در وین تخمین زده میشود که بین ۳۰ تا ۱۰۰ هزار آپارتمان خالی وجود داشته باشد. در سال ۲۰۱۵ شهرداری شهر وین تخمین زد که در این شهر ۲۵ هزار آپارتمان که دو سال و نیم از آن‌ها استفاده نشده است و نزدیک به ۱۰ هزار آپارتمان که بیش از ۲.۵ سال خالی هستند، وجود دارد.

روند تشخیص مالکان املاک زمان‌بر است

در حالیکه ده‌ها خانه خالی در حال فرسوده شدن است، در برلین کمبود مکان برای سکونت وجود دارد. با توجه به افزایش روزافزون خانه‌های خالی، شناسایی این خانه‌ها و میزان آنها دشوار و زمان‌بر است. جوخن بیدرمن[۲] به عنوان یک کارشناس شهری در برلین آلمان، مشکلات خانه‌های خالی را بررسی میکند. از نظر وی پیگیری این چنین مواردی، پیچیده و نیازمند یک روند اداری بلند مدت است. ابتدا باید آپارتمان و مالک آن شناسایی شود و سپس با مالک ارتباط برقرار گردد و خود اظهاری توسط وی صورت گیرد و پس از انجام خود اظهاری باید مدارک و مستندات مجددا بررسی شود.

پینوشت:

[۱] LVT

[۲] Jochen Biedermann

منبع: سایت :scoope.me

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.