۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۳۷۲۶ ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰ دسته: کشاورزی
۰

قیمت محموله‌های صادراتی گندم، ذرت و سویا آمریکا در سه ماه اخیر با افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی همراه بوده است. دلیل اصلی افزایش قیمت، کاهش میزان تولید در بسیاری از کشورها و همچنین افزایش میزان تقاضا، خصوصا از سوی چین، در سه ماه اخیر عنوان شده است. کارشناسان معتقدند روند افزایش قیمت محصولات اساسی کشاورزی در بازار جهانی در ماه‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

به گزارش مسیر اقتصاد در طول دوران همه گیری ویروس کرونا، بسیاری از کشورها به دلیل مشکلاتی که در زمینه تجارت خارجی ایجاد شده بود، به سمت کاهش میزان وابستگی به واردات حرکت کردند و این مسئله در کاهش نسبی قیمت‌ها در بازار جهانی محصولات اساسی کشاورزی نمایان شد. اما در ماه‌های اخیر تقاضای واردات برای این محصولات بار دیگر افزایش یافته و در مقابل میزان تولید نسبت به سال قبل رو به کاهش بوده است.

صعود قیمت در بازار جهانی محصولات اساسی کشاورزی به دلیل رشد تقاضا

برزیل، آمریکا و آرژانتین کشورهایی هستند که به طور معمول بخش اصلی نیاز وارداتی محصولات اساسی کشاورزی در دیگر کشورها را پاسخ می‌دهند. کشورهایی همچون چین و هند نیز جزء تولیدکنندگان بزرگ این محصولات به حساب می‌آیند اما به دلیل تقاضای بالای داخلی، عمدتا واردکننده این محصول محسوب می‌شوند.

در حال حاضر میزان تولید محصولات اساسی کشاورزی همچون ذرت، گندم و دانه سویا در کشورهای تولیدکننده اصلی آن کاهش یافته و در مقابل مشاهدات میدانی نشان از افزایش قابل توجه تقاضای وارداتی کشور چین دارد. کاهش میزان تولید و افزایش تقاضا، در کنار هم موجبات افزایش قیمت این محصولات اساسی در بازار جهانی را فراهم آورده است.

افزایش قیمت گندم، ذرت و سویا صادراتی آمریکا در ۳ ماه اخیر

آمریکا یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گندم، ذرت و سویا در جهان است که هرساله بخش زیادی از تولید خود را به دیگر کشورهای جهان صادر می‌کند. قیمت گندم صادراتی این کشور در طول ۳ ماه اخیر از ۱۷۷ دلار در تن به بیش از ۲۱۰ دلار افزایش یافته است که نشان از افزایش ۲۰ درصدی دارد. افزایش قیمت ذرت و دانه سویا صادراتی این کشور به مراتب بیشتر و درحدود ۳۰ درصد گزارش شده است.

در نمودار زیر میزان افزایش قیمت گندم، ذرت و دانه سویا، در محموله‌های آماده صادرات آمریکا نشان داده شده است.

افزایش تقاضای چین در بازارهای جهانی

دلیل اصلی افزایش قیمت در بازار جهانی در ماه‌های اخیر، افزایش بی سابقه تقاضای وارداتی از سوی کشور چین عنوان شده است. به طوریکه میزان تقاضا از سوی چین موجب شده کشوری همچون برزیل، که بزرگترین صادرکننده محصولات اساسی کشاورزی در جهان به حساب می‌آید، دیگر توان پاسخگویی به نیاز چینی‌ها را نداشته باشد و حتی مجبور به واردات سویا از آمریکا بشود.

واردکنندگان چینی نیز پس از بازار برزیل به سراغ تولیدکنندگان آمریکایی رفته‌اند و درحال خرید گسترده محصولات اساسی کشاورزی این کشور هستند. دلیل اصلی افزایش بیش از ۳۰ درصدی قیمت محصولات اساسی کشاورزی در محموله‌های صادراتی آمریکا نیز رشد بی سابقه تقاضای چین عنوان شده است.

کشور چین در سال جاری میلادی به دلیل نوعی تب خوکی، بخش زیادی از ذخیره غذایی خود را از دست داد و مقامات دولت این کشور برای جبران جای خالی آن به سراغ خرید بیشتر غلات رفته‌اند. از این رو مقامات آمریکایی پیش بینی کرده اند در سال جاری چین رکورد میزان واردات ذرت و گندم را جابه جا نماید.

 وابستگی به واردات آینده مشکل آفرین خواهد بود

کارشناسان پیش بینی کرده اند به دلیل کاهش تولید محصولات اساسی کشاورزی در کشورهای جهان از یک سو و رشد میزان تقاضا از سوی دیگر، روند افزایش قیمت‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.

از این رو کشورهایی که برای تأمین محصولاتی همچون ذرت، گندم و سویا به واردات وابسته هستند، در آینده نزدیک باید این محصولات را با قیمت‌هایی به مراتب بیشتر تهیه کنند.

منبع: وال استریت ژورنال

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.