۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۳۴۰۳ ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰ دسته: تولید گندم، کشاورزی
۱

بر اساس آمار گمرک در ۷ ماه ابتدایی سال جاری حدود ۲.۵ میلیون تن گندم به قیمت ۶۹۰ میلیون دلار به کشور وارد شده است. به این ترتیب با احتساب نرخ ارز سامانه نیما، قیمت واقعی هرکیلوگرم گندم وارداتی درحدود ۶۷۰۰ تومان بوده است. این درحالیست که قیمت خرید تضمینی هرکیلوگرم گندم در ۶ ماه ابتدایی سال جاری ۲۵۰۰ تومان بود و برای ۶ ماه پایانی سال نیز ۴ هزار تومان تعیین شده است. اعطای دلار ۴۲۰۰ تومانی به واردات گندم در طول ۷ ماه ابتدایی سال جاری به منزله پرداخت ۱۴ هزار میلیارد تومان یارانه به گندم کاران خارجی بوده است.

مسیر اقتصاد/ یکی از دستاوردهای اصلی دولت تدبیر و امید، به صفر رساندن میزان واردات گندم و تحقق خودکفایی در تولید این محصول ارزشمند بود. اما آمارهای واردات گندم در دو سال اخیر نشان از آن دارد که در سال‌های پایانی دولت این دستاورد نیز از دست رفته است.

واردات ۲.۵ میلیون تن گندم با قیمت هرکیلوگرم ۶۷۰۰ تومان

آمار گمرک جمهوری اسلامی از میزان واردات کشور در ۷ ماه ابتدایی سال جاری حاکی از آن است که در این مدت حدود ۲.۵ میلیون تن گندم به کشور وارد شده است. همچنین برای خرید این میزان گندم بیش از ۶۹۰ میلیون دلار ارز از کشور خارج شده است.

به این ترتیب برای هرتن گندم وارداتی مبلغی در حدود ۲۸۰ دلار پرداخت شده است؛ و با احتساب ۲۴ هزار تومان به عنوان میانگین نرخ دلار سامانه نیما در طول ۷ ماه ابتدایی سال جاری، هر کیلوگرم گندم وارداتی در حدود ۶۷۰۰ تومان برای دولت هزینه داشته است.

روسیه و آلمان در صدر مبادی وارداتی گندم

بر اساس آمار گمرک در طول ۷ ماه ابتدایی سال جاری کشور روسیه با سهم ۳۱ درصدی از ارزش دلاری واردات گندم در صدر مبادی وارداتی قرار دارد و پس از آن آلمان با ۲۱ درصد و بریتانیا با ۱۱ درصد کشورهای دوم و سوم هستند.

کشورهای لیتوانی، امارات، ایتالیا، هلند، سنگاپور، لتونی و صربستان نیز دیگر کشورهای حاضر در مبادی گندم وارداتی ایران بر اساس آمار گمرک هستند.

چرا دولت واردات را بر تولید داخلی ترجیح می‌دهد؟

یکی از دلایل اصلی از دست رفتن دستاورد خودکفایی در تولید گندم در سال جاری، تعیین پایین تر از حد مطلوب قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان داخلی است، که آن‌ها را به سمت کشت دیگر محصولات و در نتیجه کاهش تولید گندم داخلی سوق داده است.

قیمت خرید تضمینی هرکیلوگرم گندم در سال گذشته زراعی که تا انتهای شهریور ماه سال جاری ادامه داشت، در حدود ۲۵۰۰ تومان تعیین شده بود. برای سال زراعی جاری نیز قیمت خرید تضمینی این محصول ۴ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

به این ترتیب درحالیکه دولت در طول سال جاری هرکیلوگرم گندم را با قیمت ۶۷۰۰ تومان وارد کرده است، اما برای سال زراعی جاری قیمت این محصول را درحدود ۴۰ درصد پایین تر از این میزان تعیین نموده است؛ که نشان از تمایل دولت برای واردات در مقابل خرید از کشاورزان داخلی دارد.

پرداخت ماهانه ۲ هزار میلیارد تومان یارانه به گندم کاران خارجی

هرچند گندم درحال حاضر مشمول دریافت دلار ۴۲۰۰ تومانی است و واردات آن با این نرخ به ازای هرکیلوگرم ۱۲۰۰ تومان تمام میشود، اما این در عمل به معنی پرداخت مابه التفاوت دلار نمایی و دلار دولتی به گندم کاران خارجی است. بر اساس محاسبات، اعطای دلار ۴۲۰۰ تومانی به واردات ۲.۵ میلیون تن گندم در ۷ ماه ابتدایی سال جاری به منزله پرداخت نزدیک به ۱۴ هزار میلیارد تومان یارانه به گندم کاران خارجی بوده است؛ و به این ترتیب دولت درحال حاضر ماهانه ۲ هزار میلیارد تومان به گندم کاران خارجی یارانه پرداخت می‌کند.

در واقع اگر دولت به جای واردات ۲.۵ میلیون تن گندم، ارز آن را در سامانه نیما به فروش می‌رساند، مبلغی درحدود ۱۶ هزار میلیارد تومان درآمد کسب می‌کرد و می‌توانست این مبلغ را در قالب قانون خرید تضمینی، صرف افزایش قیمت گندم خریداری شده از کشاورزان داخلی نماید.

به این ترتیب هرچند به دلیل اختصاص ارز دولتی، قیمت تمام شده واردات گندم پایینتر از قیمت گندم داخلی است، اما در عمل این روند به منزله پرداخت یارانه از سوی دولت به کشاورزان خارجی به جای کشاورزان داخلی است؛ که به هیچ عنوان با اصول اقتصاد مقاومتی همخوانی ندارد.

وابستگی ۳۰ درصدی تأمین گندم کشور به واردات

علاوه بر این چنانچه این روند در طول ۵ ماه باقی مانده نیز تداوم یابد، برآورد میشود که میزان واردات گندم در طول سال جاری به حدود ۴.۳ میلیون تن برسد؛ که به منزله وابستگی بیش از ۳۰ درصدی تأمین گندم کشور به واردات خواهد بود.

در این صورت در مجموع مبلغی درحدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار صرف واردات گندم در سال جاری خواهد شد. چنانچه این میزان واردات با دلار ۴۲۰۰ تومان انجام شود، ۲۴ هزار میلیارد تومان یارانه به کشاورزان خارجی از این مسیر پرداخت خواهد شد.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی

  1. اینکه خبرگزاری شما در خصوص گندم و حمایت از کشاورزان و دیگر بخشهای تولیدی خبرمیزنه برای ما کشاورزها ایجاد دلگرمی می کنه. اما به نظر این اخبار باید با بلندگوی قوی تری پخش بشه تا صدای ما رو به گوش دولتمردان برسونه. ای کاش بتونید کاری کنید مخاطبینتون بیشتر بشن و ساییتون معروف بشه.

    ۰۳


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.