۲۸ اسفند ۱۴۰۲

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۳۰۳۳ ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰ دسته: دیگر رسانه‌ها
۰

حجت الاسلام میرتاج الدینی نماینده مجلس یازدهم بیان کرد: آستانه‌ای که برای کم‌مصرفی در برق امید توسط دولت تعیین شده به قدری پایین است که یک خانوار عادی نمی‌تواند با مدیریت مصرف ساده به آن برسد. زمانی که پیوستن به جمع کم‌مصرف‌ها که به ادعای مسئولین ۳۰ میلیون نفر را همین الان شامل می‌شود، دست نیافتنی باشد، مردم نسبت به طرح‌های دولتی بی‌تفاوت و بلکه بدبین می‌شوند.

به گزارش مسیر اقتصاد به نقل از خبرگزاری دانشجو، سید محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس در رابطه با طرح برق امید بیان کرد: این تصمیم دولت کار کارشناسی شده نیست چرا که ابعاد و زوایای پنهان زیاد دارد، از جمله اینکه این طرح موجب افزایش درآمدها می‌شود یا کاهش آن؟ آیا این طرح موجب کاهش مصرف برق می‌شود یا خیر؟

وی ادامه داد: در کشور حدود دو میلیون خانه خالی وجود دارد که اغلب به افراد پردرآمد جامعه تعلق دارد چون خانه خالی است مصرف برق کمتری دارد و عملا این  گروه پردرآمد که کم هم نیستند از مواهب این طرح بهره مند می‌شوند. باید طرح جامع و مانع باشد؛ جامع باشد یعنی همه دهک های پائین جامعه را شامل شود مانع باشد یعنی  پردرآمدها  که خانه یا ویلای خالی دارند در کنار سفره فقرا ننشینند.

انتظار کاهش مصرف ۱۰ درصدی برق را نمی‌توان داشت

حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی بیان کرد: این که گفته شده است در صورت پیاده‌سازی برق امید، مصرف برق ۱۰ درصد کاهش می‌یابد و در نتیجه از هزینه‌های دولت کاسته و کاهش درآمدها جبران می‌شود، سخن صحیحی نیست، زیرا بر اساس نکاتی که کارشناسان مطرح می‌کنند، چنین طرحی به دلیل پایین بودن معیار کم مصرفی و تخفیف اندکی که در قبوض اعمال می‌نماید، انگیزه لازم برای کاهش مصرف را در مردم ایجاد نمی‌کند.

وی افزود: از سوی دیگر مردم با شنیدن خبر رایگان شدن برق برای ۳۰ میلیون نفر که کم‌مصرف هستند، انتظار دارند که بتوانند با اصلاح رفتار مصرفی و مقداری کاهش در استفاده از لوازم برقی خود، در گروه کم‌مصرف‌ها قرار بگیرند که در حقیقت این همان هدف دولت از اجرای طرح برق امید است.

مردم نسبت به مدیریت مصرف بی رغبت و بلکه بدبین خواهند شد

نماینده مجلس یازدهم اضافه کرد: سوال اینجاست که آیا دستیابی به این هدف برای مردم مقدور است؟ آستانه‌ای که برای کم‌مصرفی توسط دولت تعیین شده به قدری پایین است که یک خانوار عادی نمی‌تواند با مدیریت مصرف ساده به آن برسد. به نظر می‌رسد جدای از بحث خانه‌های خالی و غیردائم، تنها خانوارهای واقعا مستضعف که از روی ناچاری نمی‌توانند برق بیشتری مصرف کنند در این محدوده معین شده قرار می گیرند.

وی افزود: پس چگونه می‌توان انتظار داشت که مشترکینی که مصارف بالاتری دارند به جمع کم‌مصرف‌ها بپیوندند. لذا اولا دولت به هدف خود که کاهش مصرف است نخواهد رسید، ثانیا مردم نسبت به مدیریت مصرف، بی‌رغبت خواهند شد. همچنین زمانی که پیوستن به جمع کم‌مصرف‌ها که به ادعای مسئولین ۳۰ میلیون نفر را همین الان شامل می‌شود، دست نیافتنی باشد، مردم نسبت به طرح‌های دولتی بی‌تفاوت و بلکه بدبین می‌شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آثار اجتماعی چنین طرحی در بلند مدت اصلا به نفع کشور و مردم نخواهد بود. نمایندگان محترم مجلس باید در نظارت بر این طرح و موارد مشابه، پایگاه مردمی جمهوری اسلامی را در نظر بگیرند و صرفا به مباحث فنی و اقتصادی موضوع توجه نکنند.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.