۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۲۶۴۹ ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰ دسته: مالیات کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

بر اساس مصوبه اخیر هیئت دولت، جمهوری اسلامی ایران در سال جاری نزدیک به ۴۴ میلیون دلار، معادل ۱۳۰۰ میلیارد تومان به عنوان حق عضویت و یا کمک به نهادها و سازمان‌های بین‌المللی پرداخت می‌کند. حتی اگر پرداخت این حق عضویت‌ها ضروری ارزیابی می‌شود، لازم است به طور کامل از منابع نفتی بلوکه شده برای این کار استفاده شود و ایران از پرداخت آن‌ها با استفاده از منابع خارجی در دسترس خود خودداری نماید.

مسیر اقتصاد/ هیئت دولت در جلسه اخیر خود در تاریخ ۱۶ مهر ماه، مجور پرداخت سهمیه حق عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران بابت مخارج سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین‌المللی در سال ۱۳۹۹ را صادر کرد. بر اساس این مصوبه سازمان برنامه و بودجه و همچنین وزارتخانه‌های مربوطه موظف شده‌اند در زمان لازم نسبت به پرداخت حق عضویت ایران در سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی اقدام نمایند.

تصویبنامه ۱۶ مهر هیئت وزیران طی نامه‌ای در تاریخ ۲۱ مهر ماه توسط معاون اول رئیس جمهور به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد؛ که تصویر آن در شکل زیر نشان داده شده است.[۱]

پرداخت ۱۳۰۰ میلیارد تومان از سوی ایران به سازمان‌های بین‌المللی

بر اساس جداول مندرج در مصوبه هیئت وزیران، ایران در ۷۳ کنوانسیون، قرارداد و یا نهاد بین‌المللی عضویت دارد و به ۶۴ مورد از آن‌ها در سال جاری مبلغی را به عنوان حق عضویت و یا کمک پرداخت می‌کند. در مجموع این عضویت مبلغی درحدود ۴۴ میلیون دلار معادل ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای دولت در سال جاری هزینه درپی خواهد داشت.

بر این اساس ایران بیشترین حق عضویت را به «سازمان ملل متحد» با ۱۶.۳ میلیون دلار می‌پردازد و بعد از آن نیز «سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)» با ۴ میلیون دلار و «سازمان بهداشت جهانی» با ۳.۵ میلیون دلار، در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

در جدول زیر سازمان‌های بین‌المللی با بیشترین حق عضویت پرداختی از سوی ایران نشان داده شده است.

نکته جالب توجه در این زمینه اینکه نام برخی سازمان‌های مطرح بین‌المللی از جمله صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در لیست فوق جایی ندارند و حق عضویت پرداختی ایران به سازمان تجارت جهانی نیز تنها در حدود ۳۳ هزار دلار عنوان شده است.

سازمان‌های بین‌المللی ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای ایران فایده دارند؟

در این شرایط سئوالی که در این زمینه باید به آن پاسخ داده شود این است که آیا عضویت ایران در سازمان‌های بین‌المللی به اندازه سالانه ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای ایران فایده دارد؟

اکنون ایران از طرفی با کسری بودجه گسترده مواجه است و از طرف دیگر با تحریم‌های متعددی در حوزه‌های پولی و بانکی، تجاری و تسلیحاتی دست و پنجه نرم می‌کند. بنابراین در این شرایط اگر عضویت در سازمان‌های بین‌المللی در عمل هیچ سودی برای ایران درپی نداشته باشد، نباید پرداخت حق عضویت به آن‌ها در اولویت قرار بگیرد.

حق عضویت نهادهای بین‌المللی باید از منابع بلوکه شده پرداخت شود

نکته مهم دیگر اینکه اکنون ایران منابع بلوکه شده گسترده‌ای در حساب‌های بانک‌های آمریکایی و اروپایی و همچنین کشورهای متحد با آن‌ها دارد. حتی اگر ایران قصد پرداخت حق عضویت به سازمان‌های بین‌المللی را داشته باشد، منابع لازم برای آن باید از حساب‌های بلوکه شده ایران برداشت شود.

به عبارت دیگر این سازمان‌ها باید بتوانند به طور محدود مجوز برداشت مشخص از حساب‌های بلوکه شده ایران را داشته باشند و در غیر اینصورت ایران نباید از منابع خارجی در دسترس خود برای این کار استفاده نماید.

پینوشت:

[۱] پایگاه ملی اطلاع رسانی قوانین و مقررات کشور؛ dotic.ir/news/7669

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.