۲۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۱۳۵۶ ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰ دسته: انرژی
۰

دکتر محمدجواد نوفرستی کارشناس ارشد حوزه انرژی و مدیرعامل انجمن جامعه ایمن ضمن تأکید بر مزایای اجرای طرح سهمیه بندی بنزین در سال ۸۶ در کاهش مصرف و میزان قاچاق، گفت: توقف این طرح از سوی دولت در سال ۹۴ یک اشتباه بزرگ بود. دولت می‌توانست با اعمال تغییراتی در نرخ آزاد و سهمیه‌ای اقدام به اصلاح طرح کند، نه اینکه فرآیند اجرای طرح را، با وجود مزایای متعدد، به کلی متوقف کند.

دکتر محمدجواد نوفرستی مدیرعامل انجمن جامعه ایمن و  کارشناس ارشد حوزه انرژی در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص توقف اجرای طرح سهمیه بندی بنزین در سال ۹۴ و پیامدهای مختلفی که در ابعاد اقتصادی، امنیتی، اجتماعی و… به‌همراه داشت سخن گفت.

توقف طرح سهمیه بندی بنزین موجب جهش مصرف بنزین در کشور شد

مدیر عامل انجمن جامعه ایمن در مقدمه بحث ضمن اشاره به تجربه اجرای طرح سهمیه بندی بنزین از سال ۸۶ گفت: پس از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین در سال ۸۶، طبق آمار وزارت نفت و شرکت ملی پالایش، میزان مصرف بنزین در کشور طی حدود ۸ سال، یعنی تا سال ۹۴، به میزان مصرف قبل از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین رسید. حال آنکه از سال ۹۴ تا ۹۸ ، یعنی طی تنها ۴ سال، میزان مصرف بنزین از حدود ۷۱ میلیون لیتر به نزدیک ۱۰۰میلیون لیتر رسید. این در حالیست که تعداد خودرو موجود در کشور(با در نظر نگرفتن خودرهای وارداتی بدلیل سهم ناچیز در بازار) نسبت به تعداد خودروی تولید شده در طی سالهای ۹۰ تا ۹۴ طبق آمار و ارقام داده شده افزایش قابل توجهی نداشته و حتی تولید خودرو در سالهای ۹۷ و ۹۸ کاهش نیز داشته است. بنابراین با توجه به نکات ذکر شده می‌توان تا حد زیادی به اهمیت طرح سهمیه بندی و کارت سوخت در کنترل مصرف بنزین در کشور پی‌برد.

وی در ادامه اظهار داشت: همچنین این امر گویای آن است که توقف اجرای طرح سهمیه بندی بنزین و بدنبال آن افزایش بی‌سابقه مصرف بنزین در کشور که بخشی از آن بدون شک ناشی از افزایش شدید قاچاق سوخت بوده است، اقدامی غیر قابل قبول بوده که به موجب آن متاسفانه بخش اقتصادی کشور متحمل خسارات قابل توجهی طی سالیان اخیر شده است.

تاثیر مثبت سهمیه بندی در سال ۸۶ بر کاهش قاچاق و مصرف سوخت

دکتر نوفرستی مدیر عامل انجن جامعه ایمن در بخش پایانی بحث در خصوص تأثیر طرح سهمیه بندی بنزین بر پدیده قاچاق سوخت اظهار داشت: پس از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین در سال ۸۶، میزان مصرف بنزین در کشور طی مدت چند ماه پس از اجرای طرح، طبق آماری که شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در همان سال منتشر کرد، حدود ۹میلیون لیتر کاهش پیدا کرد. تغییر در الگوی مصرف، توسعه CNG و افزایش مصرف آن بدلیل اختلاف قیمت قابل ملاحظه‌ای که در مقایسه با بنزین داشت را می‌توان از جمله دلایل کاهش مصرف بنزین در آن بازه زمانی دانست.

وی افزود: همچنین طبق گفته کارشناسان حوزه انرژی و سوخت، کاهش قاچاق بنزین پس از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین نیز تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر کاهش مصرف بنزین داشت.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.