۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۱۳۴۱ ۰۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰ دسته: انرژی
۰

دکتر محمدجواد نوفرستی کارشناس ارشد حوزه انرژی و مدیرعامل انجمن جامعه ایمن در رابطه با احیای طرح سهمیه‌بندی بنزین در آبان ۹۸ خاطر نشان کرد: این طرح در زمان نامناسبی اجرا شد و با توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور، خطایی فاحش از سوی دولت بود که تبعات مخربی برای کشور و نظام در پی داشت.

دکتر محمدجواد نوفرستی کارشناس ارشد حوزه انرژی و مدیرعامل انجمن جامعه ایمن در گفتگو با مسیر اقتصاد درباره اجرای مجدد طرح سهمیه بندی بنزین در آبان ۹۸ و پیامدهای مختلفی که در ابعاد اقتصادی، امنیتی، اجتماعی و… به‌همراه داشت سخن گفت.

عدم انتخاب بازه زمانی مناسب جهت احیای طرح سهمیه بندی بنزین

وی در خصوص زمان اجرای این طرح گفت: بازه زمانی که دولت بمنظور اجرای مجدد طرح سهمیه بندی و افزایش نرخ بنزین آزاد در نظر گرفت بسیار نامناسب و اشتباه بود. در شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور در سال ۹۸، به عقیده بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه انرژی، بدلیل پیامدهای مخرب اجتماعی، اقتصادی و امنیتی، اجازه هیچ‌گونه تغییری در قیمت گذاری حامل‌های سوختی و بطور ویژه بنزین نباید داده میشد.

کوتاهی مجلس شورای اسلامی در الزام دولت به احیای کارت سوخت

مدیرعامل انجمن جامعه ایمن در ادامه گفت: همانطور که عرض شد مجلس شورای اسلامی در مهرماه سال ۹۵ دولت را ملزم به احیای کارت سوخت کرد، اما به‌رغم عدم اجرای این مصوبه توسط دولت، مجلس اقدام جدی در راستای الزام دولت به اجرای مصوبه احیای کارت سوخت انجام نداد و لذا میتوان اینطور گفت که مجلس شورای اسلامی هم در کنار دولت مسئول عواقب ناشی از حدف کارت سوخت و طرح سهمیه بندی بنزین از سال ۹۴ تا ۹۸ و همچنین حوادث تلخ پس از اجرای طرح سهمیه بندی در آبان ۹۸ می‌باشد.

اجرای طرح در بدترین بازه زمانی ممکن

دکتر نوفرستی مدیر عامل انجمن جامعه ایمن در پایان خاطرنشان کرد: در پایان میتوان اینطور گفت که دولت در بدترین زمان ممکن اقدام به احیای طرح سهمیه بندی بنزین کرد و بعلاوه، قیمت‌گذاری نرخ سهمیه‌ای و بطور ویژه نرخ آزاد، اساسا هیچ سازگاری با شرایط اقتصادی کشور و مردم نداشت.

وی خاطر نشان کرد: نهایتا اینکه دولت میبایست قیمت بنزین سهمیه ای را مقدار اندکی در حدود ۲۰۰ یا ۳۰۰ تومان افزایش و نرخ آزاد را در حدود ۱۵۰۰ تومان تعیین می‌کرد که فشار روانی ناشی از افزایش یکباره قیمت بنزین بر مردم کاهش پیدا کند و از پیامدهای مخرب بعدی جلوگیری به عمل آید.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.