۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۱۰۷۰ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰ دسته: اقتصادِ محور مقاومت، تجارت و دیپلماسی کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

کارخانه شیشه سازی گروه صنعتی کاوه ایران با نام فرست گلس در سال ۲۰۱۰ در کشور سوریه آغاز به کار کرد و تنها کارخانه شیشه سازی در کشور سوریه است. با توجه به نبود کارخانه شیشه سازی در لبنان، این کارخانه قراردادهایی جهت تامین ۲۵ هزار متر مربع شیشه مورد نیاز لبنان منعقد کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد، افزایش همکاری و مشارکت اقتصادی بخش خصوصی ایران در کشورهای منطقه از سال‌ها پیش مد نظر مدیران و مقامات ایرانی و طرف‌های خارجی بوده است و در برخی موارد به انعقاد قرارداد و احداث کارخانه در کشورهای منطقه منجر شده است. یکی از شرکت‌های موفق در این زمینه گروه صنعتی کاوه است که دارنده تنها کارخانه شیشه سازی در سوریه است.

کارخانه فرست گلس با سرمایه‌گذاری ۱۲۵ میلیون یورویی گروه صنعتی کاوه، در شهرک صنعتی عدرا و در فاصله ۳۰ کیلومتری شهر دمشق در سال ۲۰۱۰ آغاز به فعالیت کرد و بیش از ۶۰۰ نفر اشتغالزایی به همراه داشته است.

این کارخانه تنها کارخانه تولید کننده شیشه در کشور سوریه و دارای ظرفیت تولید ۲۲۰ هزار تن شیشه فلوت در سال است. این کارخانه محصولاتی از جمله شیشه فلوت سفید، شیشه سبز اتومبیلی، برنز و همچنین آینه نقره تولید و علاوه بر تامین نیاز سوریه، به همسایگان این کشور نیز صادرات می‌کند. [۱]

تامین نیاز کشور لبنان به شیشه توسط کارخانه ایرانی در سوریه

با توجه به انفجار اخیر در کشور لبنان و نیاز فوری این کشور به انواع شیشه جهت بازسازی ساختمان‌های خسارت‌دیده، طی هفته جاری قرارداد اولیه تامین ۲۵ هزار مترمربع انواع شیشه توسط کارخانه فرست گلس گروه صنعتی کاوه با تاجران و بخش خصوصی سوری و لبنانی منعقد شد و مقدمات مورد نیاز برای انعقاد قراردادهای جدید در حال انجام است.

آقای غیاث العلی، مدیر کارخانه فرست گلس سوریه با اشاره به ظرفیت بسیار خوب این کارخانه جهت تامین نیاز کشورهای سوریه و لبنان بیان داشت که با هدف حمایت از کشور لبنان، هیچگونه افزایش قیمتی وجود نخواهد داشت و کارخانه توان پاسخگویی به تمام تقاضای به‌وجود آمده را دارد و امیدوار هستیم مذاکرات و انعقاد قراردادهای نهایی در کمتر از دو هفته آینده به سرانجام برسد.

افزایش تقاضا برای محصول شیشه در پی انفجار بندر لبنان

گفتنی است روزنامه لبنانی الاخبار طی روزهای آینده با بررسی خسارت‌های ناشی از انفجار بندر لبنان به ساختمان‌های اطراف آن در گزارشی نوشت که این انفجار بیش از هر محصول دیگری تقاضا برای محصولات شیشه را افزایش داده است و با توجه به اینکه در کشور لبنان هیچگونه کارخانه شیشه سازی وجود ندارد، همین مسئله سبب افزایش قیمت شیشه خواهد شد.

پی‌نوشت:

[۱] سایت گروه صنعتی کاوه

منابع:

سناک سوری

الوطن آنلاین

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.