۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۰۹۲۴ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰ دسته: مسکن
۰

حجت‌الاسلام نیک‌بین با تاکید بر اینکه نرخ مالیات بر خانه های خالی باید نرخ موثر و بازدارنده ای باشد، گفت: با وجود بازدارندگی نرخ، حتی در صورتی که مالیات تجمیع شده باشد و مالک بخواهد آن را به دوش مستاجر آینده بیندازد، نمی‌تواند این کار را انجام بدهد. زیرا رقم مالیات رقم بزرگی خواهد شد و مستاجر نیز دارای قدرت انتخاب است و زیر بار چنین هزینه‌ای نمی‌رود.

حجت الاسلام و المسلمین جواد نیک‌بین نماینده محترم مردم شریف کاشمر، بردسکن، خلیل آباد و کوهسرخ در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد درباره طرح اصلاح قانون مالیات بر خانه های خالی و آثار اخذ این مالیات بر بهبود بازار مسکن سخن گفت.

عدم تناسب عرضه و تقاضا در بازار مسکن

حجت الاسلام و المسلمین جواد نیک‌بین در مقدمه بحث با اشاره به رشد فزاینده قیمت مسکن و اجاره‌بها گفت: در سال‌های اخیر و به خصوص سال گذشته رشد قیمت مسکن و اجاره‌بها در کشور بیش از توان مالی اغلب مردم بوده است و مردم را با مشکل جدی مواجه کرده است.

وی افزود: یکی از دلایل این افزایش قیمت‌ها را باید در عدم عرضه مناسب مسکن جستجو کرد. طبق آمارها باید سالانه حداقل حدود ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شود تا تقاضای جدید به واسطه ازدواج جوانان و … را پوشش دهد؛ این در حالی است که در حال حاضر حدود ۳۰۰ هزار واحد آن تأمین می‌شود که این کاهش در عرضه باعث گرانی‌های اخیر و عدم تعادل بین عرضه و تقاضا شده است.

بیش از ۲.۵ میلیون خانه خالی در کشور نشانه سوداگری است

آقای نیک‌بین با اشاره به دلیل دیگر گرانی مسکن و اجاره‌بها گفت: علاوه بر مورد بیان شده، بحث خانه‌ های خالی نیز باعث تشدید این موضوع شده است؛ بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، بیش از ۲.۵ میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد که متاسفانه روند بازار نشان می‌دهد که تاکنون این رقم اگر کاهش نیافته باشد حتما بیشتر شده است.

وی افزود: البته وجود خانه های خالی به میزان نرخ طبیعی، برای تعادل در بازار مسکن نیاز است. آنچه برهم زننده تعادل بازار است، فاصله قابل‌توجه تعداد خانه های خالی نسبت به نرخ طبیعی آن است که این مسئله به دلیل وجود تقاضای سوداگرانه خانه های خالی رخ می‌دهد.

ضرورت اصلاح قانون مالیات بر خانه های خالی

نماینده کاشمر، بردسکن، خلیل آباد و کوهسرخ با ذکر ضرورت ارائه طرح دوفوریتی مجلس برای اصلاح قانون مالیات بر خانه های خالی گفت: یکی از مؤثرترین ابزارها برای تنظیم‌ بازار و مقابله با تقاضای سوداگرانه مسکن خالی، وضع مالیات بر خانه های خالی است. این نوع مالیات با افزایش هزینه خالی نگه‌داشتن مسکن، انگیزه‌های سوداگرانه مالکان مسکن های خالی را کاهش می‌دهد.

وی افزود: قانونی که در سال ۹۴ مصوب شده بود هیچ‌گاه توسط دولت به اجرا در نیامد. دلایل عدم اجرای آن نیز توسط برخی مسئولان و کارشناسان بیان شده است. در این دوره جدید مجلس با توجه به اهمیت موضوع مسکن، نمایندگان ورود پیدا کردند و طرح اصلاح قانون مالیات بر خانه های خالی را ارائه کردند تا مشکلات و نواقص قانون قبلی برطرف گردد.

بار مالیات بر خانه های خالی به دوش مستاجران نمی‌افتد

حجت الاسلام و المسلمین جواد نیک‌بین در پاسخ به شبهه‌ای مبنی بر اینکه این مالیات موجب تحمیل بار مالیاتی بر دوش مستاجران می‌شود گفت: سیاست مالیات بر خانه‌های خالی به نحوی طراحی شده که تنظیم‌گری کند و اصلا افراد تمایلی برای خالی نگه‌داشتن واحد مسکونی خود پیدا نکنند؛ لذا به محض اعلام این مالیات علاوه بر اینکه بسیاری از خانه ها مشمول این مالیات نمی‌شوند، اگر مالک مسکن را اجاره دهد یا بفروشد اصلا مشمول مالیات نمی‌شود که بخواهد آن را به دوش مستاجر بیندازند.

وی افزود: اگر نرخ مالیات بر خانه های خالی نرخ موثر و بازدارنده ای باشد، در صورتی که مالیات آن حتی برای مالک تجمیع شده باشد و بخواهد آن را به دوش مستاجر آینده هم بیندازد نمی تواند این کار را انجام بدهد. زیرا که هم رقم مالیات رقم بزرگی خواهد شد و هم اینکه مستاجر دارای قدرت انتخاب است و زیر بار چنین هزینه ای نمی رود.

حجت الاسلام و المسلمین جواد نیک‌بین در پایان خاطرنشان کرد: امید است که با پیگیری های مستمر نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قانون به خوبی اصلاح شود و به نتیجه برسد تا زمینه کاهش اجاره بها که در ماه های اخیر به شدت افزایش یافته نیز فراهم شود.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.