۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۰۸۴۸ ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

طبق اعلام وزارت زراعت عراق طی سال جاری بیش از ۵ میلیون تن گندم در این کشور تولید شده است که از این میزان حدود ۴.۹ میلیون تن توسط دولت از کشاورزان خریداری شده است. دولت عراق قصد دارد تا سال ۲۰۲۱ با اجرای سیاست‌های حمایتی نظیر کاهش هزینه‌های تولید و خرید تضمینی گندم از کشاورزان، میزان تولید گندم را به حدود ۷ میلیون تن برساند و خودکفایی در تولید این محصول اساسی را محقق نماید.

مسیر اقتصاد/ عراق یکی از کشورهای همسایه ایران با جمعیت ۳۷ میلیون نفری اقتصاد مبتنی بر نفت دارد که طی سال های اخیر به دلیل حمایت های دولت از بخش کشاورزی پیشرفت های چشم گیری در این بخش داشته است.

دولت این کشور برای خودکفایی در تولید غذای اساسی نظیر گندم، برنج، جو و… اقدام به حمایت از کشاورزان می کند. اخیرا بر اساس گزارش وزارت زراعت عراق علیرغم وجود مشکلات داخلی، کشاورزان این کشور به مرز خودکفایی در تولید گندم رسیدند.

بر اساس گزارش وزارت زراعت عراق، میزان تولید گندم طی سال جاری در این کشور به بیش از ۵ میلیون تن می رسد که حدود ۴.۹ میلیون تن توسط دولت از کشاورزان خریداری شده است. میزان مصرف گندم در عراق به بیش از ۷ میلیون تن در سال می رسد.

خودکفایی عراق در تولید گندم در سال ۲۰۲۱ با حمایت از کشاورزان

طبق اعلام سخنگوی وزارت زراعت عراق، با تداوم اجرای سیاست های حمایتی از کشاورزان تا سال ۲۰۲۱ خودکفایی در تولید گندم محقق خواهد شد. عراق طی سال های گذشته دومین واردکننده بزرگ گندم در خاورمیانه بود و خودکفایی در تولید این محصول می تواند موفقیت بزرگی برای این کشور محسوب شود.

کاهش هزینه های تولید و خرید تضمینی گندم های تولید شده توسط کشاورزان، دو برنامه اصلی دولت عراق برای حمایت از تولید این محصول اساسی است. طبق اعلام مسئولین دولتی، قیمت خرید تضمینی هرکیلوگرم گندم در عراق طی سال جاری حدود ۵۹۲۰ تومان تعیین شده است.

این در حالی است که قیمت جهانی گندم در حال حاضر با احتساب نرخ ارز ۲۰ هزار تومانی حدود ۴ هزار تومان برآورد می شود. دولت عراق برای حمایت از کشاورزان اقدام به صدور گواهینامه مزرعه می کند تا ضمن شناسایی دقیق زمین های تحت کشت گندم، امکان دخالت دلالان در فرآیند خرید و فروش این محصول را از بین ببرد.

کاهش هزینه های تولید و مذاکره با کشورهای همسایه برای تامین آب کشاورزان

برنامه دیگر دولت عراق برای حمایت از کشاورزان، کاهش هزینه های تولید گندم است. به عنوان مثال طی ماه های اخیر، دولت اقدام به توزیع سوخت یارانه ای میان کشاورزان کرده است.

از سویی دیگر دولت این کشور قصد دارد به منظور مدیریت آب اقدام به مذاکره با کشورهای ترکیه و ایران کند. بر اساس اعلام مسئولین دولتی به منظور دستیابی به خودکفایی در تولید گندم، آب مورد نیاز کشاورزان باید از طریق دو رودخانه دجله و فرات و رودخانه های شرقی این کشور تامین شود.

در این خصوص طی ماه های آینده مذاکراتی با کشورهای ترکیه و ایران صورت خواهد گرفت. از سویی دیگر به نظر می رسد وضعیت مناسب بارش های سالانه در عراق، باعث افزایش میزان تولید گندم و بهبود وضعیت امنیت غذایی این کشور طی سال های آینده شود.

کاهش وابستگی عراق به شرکت های آمریکایی با خودکفایی در تولید گندم

خودکفایی در تولید گندم در کشور عراق باعث کاهش سهم کشورهای اروپایی در بازار این کشور خواهد شد و این موضوع اثرات مثبتی در کاهش وابستگی سیاسی و اقتصادی به غرب خواهد داشت. طبق اعلام سخنگوی وزارت زراعت عراق، در حال حاضر اغلب گندم های وارداتی این کشور از طریق شرکت های آمریکایی نظیر کارگیل و آرچر تامین می شود.

گفتنی است طی سال های اخیر برخی از مخالفان دولت و مردم عراق به منظور جلوگیری از افزایش تولید گندم در این کشور، اقدام به آتش زدن مزارع گندم می کردند.

منابع:

بلومبرگ

الغد

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.